مدیریت تغذیه برای پیشگیری و یا در هنگام ابتلا به کرونا ویروس

دکتر مهناز منتظري، متخصص بيماري هاي عفوني بيمارستان سينا، به تشريح مديريت تغذيه در بيماران مبتلا به کرونا پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا؛ دکتر مهناز منتظری متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ کنترل عفونت بیمارستان سینا و استادیار بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با روابط عمومی این مرکز پاسخگوی سؤالات مدیریت تغذیه در کرونا ویروس شد که در ادامه با هم می‌خوانیم.
با عرض سلام و خسته نباشید و خدا قوت به همه کارکنان کادر درمان که برای شکست کرونا ویروس از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.
من دکتر مهناز منتظری، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ کنترل عفونت بیمارستان و استادیار بیماری‌های عفونی دانشگاه تهران هستم.
امیدوارم در این قسمت بتوانم سؤالات مربوط به مدیریت تغذیه در کرونا ویروس را پاسخگو باشم.
همیشه در برنامه غذایی روزانه لازم است تعادل و تنوع رعایت شود تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی است.
به‌منظور افزایش سطح ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس روزانه از منابع غذایی که حاوی ویتامین C هست مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌ها ازجمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی‌خوردن، انواع کلم، گل‌کلم و گوجه‌فرنگی و انواع مرکبات مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی، نارنج و کیوی استفاده شود.
با توجه به نقش ویتامین‌های A و E در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی ویتامین A که شامل انواع سبزها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات است استفاده شود.
روزانه می‌توان با استفاده از انواع مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند مایعات چرب، لبنیات و زرده تخم‌مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس کمک کنیم.
برای تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی که حاوی آهن و روی است که شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات، سبزها، میوه‌های تازه و خشک‌شده، حبوبات و غلات کامل است استفاده کنیم.
روزانه از منابع غذایی که حاوی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، زرده تخم‌مرغ، غلات و حبوبات استفاده شود.
و در نهایت مصرف 6 تا 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به‌صورت روزانه توصیه می‌شود. نوشیدن مایعات به میزان کافی و  فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.
حال اگر مبتلا به کرونا ویروس شدیم چه توصیه‌های تغذیه‌ای را باید رعایت کنیم.
مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها به‌منظور تأمین بخش عمده انرژی و برخی از مواد غذایی ضروری است به این منظور مصرف انواع کربوهیدرات‌ها مانند برنج، انواع نان‌های سبوس‌دار مانند جو و سنگک، ماکارانی، رشته و غلات توصیه می‌شود.
به‌منظور سالم نگه‌داشتن عضلات ناحیه تنفسی بیماران باید منابع غنی از پروتئین استفاده شود بهترین منابع پروتئین شامل انواع گوشت‌ها مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی و انواع حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات تازه است.
به‌منظور تأمین بخشی از انرژی موردنیاز روزانه و تأمین برخی از اسیدهای چرب، ضروری است ویتامین‌های محلول در چربی، روغن‌هایی مانند روغن‌زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان در برنامه غذایی گنجانده شود.
در خصوص مصرف ویتامین‌ها همان مواردی که در پیش‌گیری از کرونا ذکر شد در زمان ابتلا نیز مؤثر بوده و توصیه می‌شود.
مصرف مقدار مناسب آب باعث می‌شود، ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شود و راحت‌تر حرکت کند و تخلیه شود و مصرف 6 تا 8 لیوان آب و یا سایر مایعات به‌صورت روزانه توصیه می‌شود.
مصرف 4 تا 6 وعده غذایی کم و با حجم کوچک در طول روز به‌جای مصرف 2 تا 3 وعده غذایی حجیم کمک‌کننده است و درنهایت در مرحله حاد بیماری و هنگام تب علاوه بر مصرف آب و مایعات فراوان با توجه به اینکه سدیم و پتاسیم به‌صورت عرق از بدن دفع می‌شود رژیم‌های غذایی حاوی میوه‌ها مانند، موز، کیوی و پرتقال و سبزی‌هایی مانند اسفناج، جعفری، کدوحلوایی، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی و شیر و ماست برای تأمین سدیم و پتاسیم بدن توصیه می‌شود.

رضا  آسیابی
تهیه کننده:

رضا آسیابی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *