مراقبت های خانگی از بیماران مبتلا به کرونا ویروس

دکتر مهناز منتظری، متخصص بیماری های عفونی بیمارستان سینا به توضیح نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در منزل پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا، دکتر مهناز متنظری، متخصص بیماری های عفونی بیمارستان سینا و فلوشیپ عفونت های بیمارستای در گفتگو با روابط عمومی این مرکز به تشریح اقدامات لازم برای مراقبت های خانگی از بیماران مبتلا به کرونا ویروس پرداخت که وی در این خصوص این چنین که در زیر آمده است توضیح می دهد.

آن دسته از افرادی که علائم بیماری را به صورت خفیف دارند و نیاز به بستری ندارند و یا بعد از چند روز بستری ترخیص می شوند لازم است تا 14 روز از زمان شروع بیماری نکاتی را در منزل رعایت کنند تا در کنار حفظ سلامت خود از انتشار بیماری به سایر اعضای خانواده و جامعه جلوگیری شود.
 نکته اول اینکه داروهای تجویزی بیمار به صورت منظم و در زمان هایی که در نسخه ذکر شده مصرف شود در صورتی که سرفه بدتر شد و یا تب مجدد بازگشت و تنگی نفس ایجاد شد بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه شود.
فرد بیمار در یک اتاق مجزا که دارای تهویه مناسب است استقرار پیدا کند مثلا قسمتی از پنجره اتاق باز باشد و حرکت فرد بیمار در قسمت های دیگر منزل محدود شود،  فضای مشترک مثل حمام و آشپزخانه دارای تهویه مناسب باشد در این قسمت ها نیز قسمتی از پنجره باید باز نگه داشته شود.
اعضا خانواده باید در اتاق جدا قرار گیرند و اگر امکانش وجود ندارد فاصله حداقل یک متر از فرد بیمار رعایت شود تعداد مراقبت کنندگان محدود باشد به شکل ایده آل یک نفر که سلامت بهتری دارد و از بیماری مزمن و نقص ایمنی رنج نمی برد موظف مراقبت از بیمار شود.
به ملاقات کنندگان تا زمان بهبودی کامل و از بین رفتن علائم و نشانه های بیماری اجازه ملاقات داده نشود.
نکته دیگر بهداشت دست ها بعد از هرگونه تماس با فرد بیمار و یا محیط اطراف فرد بیمار است که باید خیلی خوب و صحیح انجام شود اگر دست ها آلودگی واضح دارند حتما باید با آب و صابون تمیز شود و در صورت نبود آلودگی واضح می شود برای بهداشت دست ها از مایع ضدعفونی با پایه الکل استفاده شود.
اگر دست ها را با آب و صابون شستیم ترجیحا بعدش از دستمال کاغذی برای خشک کردن دست استفاده شود اگر در دسترس نبود می توان از حوله استفاده شود اما به شرط اینکه اگر حوله مرطوب و یا خیس شد بلافاصله تعویض شود.
برای محدود کردن انتشار تنفس فرد مبتلا به کرونا ویروس لازم است فرد بیمار حتما از ماسک معمولی استفاده کند اگر به هر دلیلی مثلا اشکال در تنفس و یا سختی تنفس فرد قادر به استفاده از ماسک نیست باید حتما بهداشت تنفس را رعایت کند یعنی در هنگام عطسه و سرفه حتما باید با دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود را بگیرد و دستمال کاغذهای که برای پوشش دهان و بینی استفاده شد حتما باید دور انداخته شود.
فرد مراقب نیز در زمانی که با فرد بیمار در یک اتاق به سر می برد باید از ماسک معمولی استفاده کند ماسک ها در زمان استفاده نباید لمس و دستکاری شوند اگر ماسک کثیف شد و یا با ترشحات تنفسی مرطوب شد باید فورا با یک ماسک جدید و تمیز تعویض شوند.
برای برداشتن ماسک از روش مناسب استفاده شود به این صورت که قسمت جلوی ماسک هرگز لمس نشود و گره پشت باز شود و ماسک سریعا دور انداخته شود و بعد از آن دست ها ضدعفونی شود.
دقت کنیم فرد مراقب از تماس مستقیم با ترشحات بدن بیمار مانند ترشحات دهانی و یا تنفسی و ادرار و مدفوع بیمار اجتناب کند.
در صورتی که احتمال تماس با این ترشحات وجود دارد فرد مراقبت از ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده کند.
دقت کنیم که ماسک و دستکش یکبار مصرف دوبار استفاده نشود و بعد از مصرف دور انداخته شود و بعد از آن دست ها تمیز و ضد عفونی شود.
ظروف غذای بیمار مانند قاشق و چنگال بیمار باید مجزا از ظرف غذای دیگر افراد خانواده شود این وسایل باید بعد از استفاده با آب و مایع ظرف شویی شسته و جدا از وسایل سایر افراد خانواده نگهداری شود.
سطوح مورد تماس اتاق بیمار مانند میز کنار تخت بیمار، چارچوب در، دستگیره های در باید روزانه تمیز و گندزدایی شود به این صورت که ابتدا از شوینده های خانگی برای تمیز کردن این سطوح استفاده و بعد با محلول کلورید سدیم و یا وایتکس خانگی محل ها را ضد عفونی می کنیم.
نسبتی که برای استفاده از سفید کننده  استفاده می کنیم به این صورت است که 1 سهم مایع سفید کنند و 9 سهم آب باشد و برای تهیه این محلول می توان یک لیوان وایتکس را با 9 لیوان آب سرد مخلوط کنیم و برای گندزدایی سطوح و وسایل از آن استفاده کنیم.
رخت های آلوده بیمار مانند لباس ها آلوده، روتختی هرگز تکان داده نشود لباس های آلوده بیمار داخل یک کیسه قرار داده شود و برای شستن می توان از مایع یا پودر لباس شویی در درجه حرارت 60 تا 90 درجه استفاده شود.
حتما دستکش یکبار مصرف و پیشبند پلاستکی یکبار مصرف در زمان نظافت و شستشوی سطوح و جابجایی وسایل بیمار استفاده شود. دستکش، ماسک و سایر وسایل یکبار مصرف استفاده شده در اتاق بیمار باید در یک سطل در دار تا زمان دفع قرار گیرد و نظافت دست بعد از دور انداختن وسایل نکته مهمی است که باید بلافاصله رعایت شود.
 در نهایت تا زمانی که بیمار در دوره مراقبت خانگی است باید یک لینک ارتباطی بین بیمار و کارکنان بهداشتی و درمانی برقرار باشد تا زمانی که علائم بیمار به صورت کامل بهبود پیدا کند.
امیدوارم با رعایت موارد ذکر شده در مراقبت های خانگی بیماران، سلامتی را برای خود و افراد خانواده به ارمغان بیاوریم. شاد و سلامت باشید.

کلمات کلیدی
رضا  آسیابی
تهیه کننده:

رضا آسیابی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *