در قاب رسانه

 

رئیس دانشگاه میهمان ویژه و افتخاری مستندسازان فرصت‌های سرآمدی پژوهش و فناوری در دانشگاه بود

رئیس دانشگاه، با حضور در استودیو شفآ (شجاعان فداکار آگاه) تجربیات راه‌اندازی مرکز قلب در سال 1380 و اداره آن تا سال 1396 و اقدامات علمی و پژوهشی این مرکز را بیان کرد.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر سعید صادقیان معاون پژوهشی مرکز قلب تهران، 25 مرداد 99 در نخستین روزهای ضبط مستندسازی فرصت‌های سرآمدی پژوهش و فناوری در دانشگاه با حضور دراستودیو شفآ به سؤالات پاسخ گفتند.
مستند فرصت‌های سرآمدی پژوهش و فناوری در دانشگاه از نوزدهم مردادماه 99 آغازشده و اساتید و پژوهشگران برجسته دانشگاه به این استودیو دعوت می‌شوند و به بیان «جایگاه حوزه علمی و فناوری و فرصت‌های ویژه علمی و پژوهشی دانشگاه» می‌پردازند.
دکتر کریمی در پایان این مصاحبه، در گفتگویی جداگانه به ارزیابی خود از تهیه این مستند پرداخت و گفت: اصولاً مستندساز نیستم، تمام گذشته کاری (علمی و غیرعلمی) وزندگی شخصی‌ام را هیچ‌وقت مستند نکرده‌ام و این اشتباه است. واقعیت این است که مستند کردن لازم است.

مستند کردن؛ کار درست علمی و اخلاقی است
دکتر کریمی ادامه داد: در آستانه اول شهریور سالروز تولد ابوعلی سینا پزشک فارسی‌زبان و بزرگ ایرانی هستیم، ایشان در هزار سال پیش یک محقق و پژوهشگر واقعی بوده است، تمام تحقیقات و دست‌نوشته‌های ایشان در شرایط گوناگونی که بوده است به رشته تحریر درآمده و امروزه به دست ما به‌عنوان کتاب قانون رسیده است. ممکن است بعد از هزار سال بگوییم شاید این کتاب دیگر مفید استفاده امروزه نباشد اما سال‌های سال در اروپا این کتاب به‌عنوان یک منبع و ماخذعلمی مورداستفاده بوده است.
وی بابیان اینکه مستندکردن صد درصد یک کار درست علمی، انسانی و اخلاقی است و انسان‌هایی که مثل من انجام نداده‌اند کار اشتباهی کرده‌اند؛ یادآور شد: اگر شما درزمینهٔ علمی و غیرعلمی هر مقدار که بتوانید مستند کنید به آیندگان کمک کردید که از تاریخ راحت‌تر عبور کنند و از موانع بگذرند ما گاهی با مستند نکردن فرآیندهایمان کار را برای بقیه سخت‌تر می‌کنیم.
دکتر کریمی با اشاره به اینکه سؤالات پرسیده شده در مستند خوب بود؛ گفت: البته وقتی کار تخصصی می‌شود می‌توان ده‌ها سؤال دیگر هم به آن اضافه کرد اما در این زمان و با این موقعیت سؤالات خوب بود و ما هم در حد توان جواب دادیم.

هیچ‌وقت خسته نشوید
رئیس دانشگاه عملکرد تیم مستندساز روابط عمومی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ممکن است جملات منفی بشنوید و افرادی فعالیت روابط عمومی را موردنقد و بررسی قرار دهند و برداشت‌های اشتباهی داشته باشند و انتقاد کنند، اما شماها نباید خسته شوید. کار روابط عمومی و ارتباطات راحت نیست اصلاً نگران نباشید مهم این است که شما به کار خود ایمان‌دارید و نتیجه فعالیت‌های روابط عمومی در آینده منتشر می‌شود و همه قانع خواهند شد که کار شما نقدی ندارد و درست است. موارد کوچک شماها را نباید خسته کند.
دکتر کریمی تصریح کرد: انسان موجود چندبعدی است و به همه‌چیز نیاز دارد انسان حتی خودش که مشوق بقیه است هم به تشویق نیاز دارد یعنی این نیست که شما فکر کنید اگر من رئیس دانشگاه هستم و بقیه را تشویق می‌کنم خودم نیاز به تائید و تشویق ندارم همه نیاز دارند؛ بنابراین خسته نشوید حتی اگر من هم روزی به شما گفتم که البته هیچ‌وقت نمی‌گویم، خسته نشوید.

ثبت مستندات کاری باارزش است
دکتر سعید صادقیان معاون پژوهشی مرکز قلب تهران که همراه رئیس دانشگاه در استودیو شفآ حضور داشت و پیش‌ازاین میهمان این استودیو بود در ارزیابی خود از مستند فرصت‌های سرآمدی پژوهش و فناوری گفت: مستند کردن هر کاری برای آیندگان می‌تواند باارزش باشد. همیشه در طرح‌های پژوهشی اولین سؤالی که می‌پرسیم این است که هدف چیست؟ امید دارم این مستندات هم به‌صورت سازماندهی‌شده باشد. اگر این فرآیند هدف‌دار باشد و در هر مقطعی آن را بازبینی کنیم و ببینیم که چقدر به هدف نزدیک می‌شویم کاری ارزشمند محسوب می‌شود.
وی در خصوص سؤالات پرسیده شده و فضای استودیو شفا گفت: سؤالات خوب بود، از دست‌اندرکاران عوامل تهیه مستندسازی تشکر می‌کنم و امیدوار باشم که این کار به‌صورت سیستماتیک «سازماندهی‌شده» ادامه پیدا می‌کند.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *