نکاتی در خصوص وسایل حفاظت فردی در بخش های درمانی

دکتر فرهاد نجم الدین، رئیس بخش مراقبت های دارویی بیمارستان سینا نکاتی را در خصوص وسایل حفاظت فردی در بخش های درمانی توضیح داد.

دکتر فرهاد نجم الدین

به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا، دکتر فرهاد نجم الدین، رئیس بخش مراقبت های دارویی بیمارستان سینا به بیان نکاتی در خصوص وسایل حفاظت فردی توزیع شده در بخش های درمانی پرداخت. که در زیر با هم می خوانیم.

خیلی از همکاران سوال کرده بودند این ماسک های N95 معمول و یکبار مصرف از نظر اثر بخشی چه تفاوتی با ماسک های N95 دائمی دارد که تحویل بخش های ویژه می شود.

با سلام، در این رابطه باید اشاره شود که این ماسک های یکبار مصرف از چند لایه پارچه در ساختارشان استفاده شده است که لایه میانی یک پارچه نانو فیلتر است و ذرات به سختی از آن عبور می کنند ولی در ماسک های دائمی که استفاده می شوند فیلترها جدا از بدنه ماسک هستند. از نظر اثربخشی در صورتی که پارچه های نانو فیلتر استفاده شده در این ماسک های N95 یکبار مصرف مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته باشد که در بیمارستان از این برندها تهیه و نظارت کامل بر روی آن داریم از نظر اثر بخشی هیچ تفاوتی با ماسک های دائمی ندارند و خطر آلودگی ماسک های دائمی در صورتی که به درستی شستشو نشوند بیشتر است و  توصیه به استفاده از ماسک های یکبار مصرف می شود و دلیل اصلی اینکه ماسک های دائمی در بیمارستان استفاده شد این بود که توانایی تهیه ماسک یکبار مصرف به میزان کافی نداشتیم و ممکن است در آینده نزدیک نشود به این میزان ماسک یکبار مصرف به دلیل مشکلات تولید و تعطیلات نوروز تهیه شود در نتیجه سعی کردیم استراتژی استفاده از ماسک های دائم را هم در کنار ماسک های یکبار مصرف داشته باشیم مخصوصا در بخش هایی که استفاده بیشتری را از این ماسک ها دارند.

نقش دریچه بازدمی در ماسکهای N95 چیست؟

این یک دریچه بازدمی است یعنی اینکه هنگام دم بسته میشود تا تمام هوا از طریق پارچه به صورت فیلتر شده وارد مجرای تنفسی بشود ولی در هنگام بازدم به طور کامل باز می شود و بازدم فرد بدون هیچ فیلتری بلافاصله از زیر ماسک خارج می شود. این دریچه برای این منظور طراحی شده است که عمل بازدم راحت تر انجام شود و تجمع بخار زیر ماسک کم شود. در واقع ماسک های N95 طراحی شده اند برای اینکه فرد را نسبت به محیط اطراف محافظت کنند در حالی که اگر کسی بیمار باشد در بازدم از درچه بازدمی هوا بدون فیلتر عبور می کند و تمام محیط را می تواند آلوده کند حتی برخی از همکاران اصرار داشتند بیماران از ماسک N95 استفاده کنند که محیط را آلوده نکنند در حالی که این اشتباه است و باید این مسئله در نظر گرفته شود.

 تفاوت دستکش های لاتکس و وینیل در چیست؟

باید اشاره شود در واقع محافظت ضد ویروس دستکش های لاتکس تا حدودی از دستکش های وینیل بیشتر است ولی اگر دستکش های وینیل را با الکل شستشو دهیم باعث می شود که نفوذ پذیری بیشتری نیز نسبت به ویروس پیدا کند و در نتیجه همکاران باید از این کار پرهیز کنند. از طرفی همانطور که اطلاع دارید هیچ نوعی از دستکش ها توانایی جلوگیری نسبت به عوامل بیولوژیک نفوذناپذیر را ندارند و نقش اصلی محافظت را پوست بدن ایفا می کند‌. خوشبختانه ویروس کرونا و بسیاری از ویروس ها و باکتری های دیگر به هیچ وجه از پوست سالم عبور نمی کنند. این ها  به این معنی است که بلافاصله بعد از درآوردن دستکش ها حتماً باید دست ها به خوبی با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه شستشو داده شوند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود و به هیچ وجه به دستکش به تنهایی نمی‌توان اکتفا کرد. به طور خلاصه از هر نوع دستکشی هم که استفاده شود جایگزین شستشوی دست نیست و حتما باید دست ها مرتب شسته شوند.

برای اینکه ما بتوانیم محافظت بیشتری را برای همکاران ایجاد کنیم دستکش های لاتکس را در پکیج های محافظتی جایگزین دستکش های وینیل کردیم و همکاران می توانند در طول مدت شیفت از دستکش لاتکس قرارگرفته در پکیج استفاده کنند و جهت جلوگیری از آلودگی آن و نیاز به تعویض، روی آن دستکش وینیل بپوشند و در صورت نیاز دستکش وینیل را به طور مکرر تعویض کنند و دستکش لاتکس را حفظ کنند. به این دلیل که دستکش لاتکس در حال حاضر به سختی در بازار تجهیزات قابل تهیه است. در شرایطی هم که دستکش لاتکس در دسترس نبود، استفاده صحیح از دستکش وینیل و شستشوی مکرر دست ها و در مواقع تماس مستقیم با ترشحات آلوده استفاده از دو لایه دستکش به خوبی محافظت لازم را برقرار می کند فقط نکته مهم این است این دستکش ها نباید با الکل شستشو شوند.

 

رضا  آسیابی
تهیه کننده:

رضا آسیابی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *