همراه با بانوان نامی دانشگاه/ دکتر غیاثوندیان: ساختار زنان طوری است که می توانند همزمان چند نقش را به خوبی برعهده بگیرند

دفتر مشاور امور زنان و خانواده با همکاری روابط عمومی دانشگاه در سلسله گفت‌وگوهایی، بانوان موفق دانشگاه را به خوانندگان سایت معرفی می‌کند. مصاحبه دکتر شهرزاد غیاثوندیان، مدیر امور آموزشی دانشگاه را در ادامه بخوانید.

 توفیق حضور در جبهه در دوران دفاع مقدس باعث شده عزم و اراده خدمت در او مضاعف شود. پشتکار و روحیه سخت کوشی را عامل موفقیت خود  و نقش همسرش را در زندگی و کار خود اثرگذار می داند. در حال حاضر دکتر غیاثوندیان به عنوان اولین مدیرامورآموزش خانم در تاریخ دانشگاه مشغول انجام وظیفه هستند. 

در ابتدا خودتان را بیشتر برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟
شهرزاد غیاثوندیان متولد 5 دی ماه 1343 در شهر کرمانشاه هستم دوران تحصیلاتم را تا دبیرستان در همانجا بودم در بهمن 62 وارد دانشگاه شدم و در تیر ماه 67 با لیسانس پرستاری از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و چون جزو نفرات اول دوره بودم 2 سال طرح نیروی انسانی خود را به عنوان مربی آموزشی در همین دانشکده مشغول شدم و در بهمن 69 در مقطع کارشناسی ارشد داخلی جراحی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بورس دانشگاه تهران مشغول شدم و در بهمن 72 فارغ التحصیل شدم سپس برای گذراندن طرح خارج از مرکز به همدان رفتم و یکسال کار کردم. بعد هم در دانشکده از سال 75 رسما به عنوان عضو هیات علمی برای انجام تعهدات استخدام شدم و در بهمن 83 در آزمون PhD پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شدم و در تیرماه 87 با اتمام تحصیلم مجدد کارم را در دانشکده پرستاری ادامه دادم.

از خانواده خود برای ما بفرمایید؟
همسرم از جانبازان عزیز جنگ تحمیلی هستند که باوجود قطع عضو هنوز نیز با جراحات جنگی به جامانده روی پوست خود دست به گریبان هستند. ایشان دانش آموخته زبان و ادب فارسی از دانشگاه تهران؛ انسانی اندیشمند و متواضع هستند و استاد و حامی و مشوق اصلی من در زندگی و کارم بوده اند در ضمن گذراندن طرح با ایشان در محیط دانشگاه به واسطه یکی از همکارانم آشنا شدم و ثمره ازدواج ما دو فرزند است که دانشجو و مشغول تحصیل هستند.

از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی که بر عهده داشتید، برای ما بفرمایید؟
در خارج از دانشگاه به عنوان سوپروایزر و سوپروایزر آموزشی و استاف در 3 بیمارستان خصوصی در تهران چند سالی کار کردم و در سال 67 معاون آموزشی دانشکده پرستاری شدم تا 81 و در سال 89 با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با تهران مجدداً معاون آموزشی دانشکده شدم تا سال 94 و از آن تاریخ تا کنون به عنوان اولین مدیرامورآموزش خانم در تاریخ دانشگاه مشغول انجام وظیفه هستم و البته مدیرگروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی نیز هستم.

از چه زمانی وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شده‌اید؟
به عنوان مربی از سال 67 با شروع طرحم ولی قبل تر از آن بعنوان دانشجو دراین محیط بودم. دوران دبیرستانم درکرمانشاه و تحت شرایط جنگی و بمباران های ناجوانمردانه دشمن بعثی گذشت و تا اتمام لیسانس نیز با شرایط موشک بارانهای تهران و تشکیل کلاسها در زیر زمین دانشکده با حضور اساتید عاشق و متعهدی گذشت که لحظه ای عرصه حضور خود در دانشگاه را خالی نمی کردند. امروز جایشان خالی است برخی به لقاء حق شتافته اند که برایشان طلب رحمت و مغفرت دارم و پیوسته در خاطرم زنده اند.

برای دانشجویان نسل جوان و بانوانی که در عرصه جامعه حضور دارند، چه پیامی دارید؟
سعی کنند به سلاح علم و ایمان مجهز باشند و در عمل به دانسته های خود عقب نمانند. برنامه دار و هدفمند باشند در اینصورت از عهده پذیرش نقش های متعدد و همزمان بخوبی برخواهند آمد. البته در ساختار بانوان خداوند چنین توانی را قرار داده که بتوانند همزمان نقش (مادری- همسری- معلمی- مدیریت امور منزل و خارج از منزل) را به خوبی از عهده برآیند با داشتن چنین درونمایه و ظرفیت و پتانسیلی می توان با استعانت از خداوند و تلاش برنامه دار به شکوفایی رسید.

از توفیقات خود برای ما بفرمایید؟
توفیق داشتم که دوران جنگ رو درک کنم و مدت کوتاهی در دوران دانشجویی در جبهه حضور پیدا کنم که برای من تجربه ای شیرین و پر از خاطرات خوب و ماندگار است و عزم و اراده خدمت را در من مضاعف تر کرد. انتخاب های درستی که در زندگی داشته ام، فرصت خدمت، تشخیص و انجام وظیفه در مسئولیت های مختلف همه را توفیق الهی می دانم.

خانم دکتر، نقش زنان در اجتماع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بسیار مهم و تاثیر گذار است. ساخت جامعه از خانواده شروع می شود و زنان درایجاد کانون گرم خانواده و تربیت فرزندان نقش بسزایی دارند. همچنین با حضور در عرصه های مختلف اجتماعی که امروز شاهد آن هستیم حضور زنان تحصیل کرده و متعهد پررنگ تر از هر زمان دیگری هست.

علت موفقیت خود را در چه چیزی می‌دانید؟
پشتکار و روحیه سخت کوشی. به طوریکه اگر تشخیص درست بودن تصمیم و انتخابی برایم محرز شود تا تحقق آن کار را تعطیل نمی کنم. همین عامل بر اساس بازخوردهای داده شده موجب شده تا مدل نقش خوبی برای همکاران و خانواده باشم.


 
از دستاوردهای دوران مدیریت خود برای ما بفرمایید؟
در طی دوران مسئولیتم همواره حفظ کمیت و کیفیت آموزش از اولویت هایم بوده است و با ضابطه مند نمودن هر چه بیشتر امور و اصلاح فرآیندها سعی شده است محیط ذهنی اعضای هیات علمی و کارکنان آرام و جوهمکاری حاکم باشد و از گرفتار شدن در دام حاشیه ها اجتناب شود. در دو دوره مسئولیتم به عنوان معاون آموزشی دوره دکترای پرستاری راه اندازی شد (در سال 77-78). کوریکولوم کارشناسی و دکترای پرستاری بطور کشوری بازنگری شد. کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه و کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی راه اندازی شد و اقدام به پذیرش دانشجو شد. نقشه جذب هیات علمی گروه ها تدوین و متناسب با آن اقدام به جذب از طریق فراخوان شد. دفتر پایش و ارزشیابی ایجاد و سه شیوه نامه ارزشیابی برنامه-استاد و دانشجو در راستای آیین نامه های مربوطه تدوین و مصوب شد. طرح ارتباط با بالین با بیمارستان شریعتی به اجرا گذاشته شد. وضعیت حق التدریس دانشکده هر چه بیشتر مدیریت شد بطوریکه میزان مشارکت گروه ها در پوشش دادن واحدها بیشتر شد. در این دوران برنامه ادغام دو دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تهران انجام و به فاصله دو سال برنامه انتزاع دو دانشکده با همه موانع و مشکلاتش را توانستیم به نحوی با کمک تیم مدیریت دانشکده مدیریت نماییم که کمترین آسیب از حیث آموزشی، نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات را به جا بگذارد. با تدوین برنامه عملیاتی و هدایت و ارزشیابی فعالیتها در قالب برنامه و ارائه گزارش به معاونت آموزشی دانشگاه نیز کمک بزرگی در پیشگیری از هدر رفتن منابع و جذب اعتبار لازم برای تحقق برنامه ها شد.

چه فردی در زندگی و کار شما تأثیرگذار بوده است؟
همسرم

اگر خاطره‌ای از دوران مسئولیت‌های مختلف خود دارید، بفرمایید؟
یکی از خاطرات به موضوع ادغام دو دانشگاه بر می گردد و چالش مدیریتی انجام آن به بهترین نحو ممکن باوجود مرارتهای بسیار، شیرینی هم افزایی کمی و کیفی خوبی را نیز به همراه داشت. تجربه رفاقت های جدید در یک مدت کوتاه تجربه های جدید چالش هایی که هر کدام به مدد جلسات هم فکری حل و فصل می شد و تبدیل به دستآوردی قابل ارائه می شدند و در نهایت هم به یک نمونه واقعی ادغام تبدیل شد.

با توجه به مسئولیت متعدد شغلی آیا مسئولیت‌ها در زندگی شخصی شما تأثیری منفی داشته است؟ چطور آن را مدیریت کرده‌اید؟
بالاخره زمان کمتری برای استراحت و پرداختن به امور شخصی وجود داشت. ولی وقتی نیت رضای خدا باشد مدد الهی هم می رسد. کمک فکری همسرم بسیار کمک کننده بود و البته با انضباط کاری و مدیریت زمان و انجام هر کاری در وقت خود ادای وظیفه در قبال مسئولیت های متعدد امکان پذیر شد.

سخن پایانی؟
بانوان نسل جوان از قبول مسئولیت واهمه نداشته باشند. سختی ها باعث کسب تجربه و کمال آدمی می شود. بهتر است در میانه کار باشید تا از دور دستی بر آتش داشته باشید. آن وقت تاثیر شما بر اطرافیانتان بیشتر خواهد بود.
با تشکر از اینکه این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.
خبرنگار: الهام علی
عکس: جمشید ربیعی

 

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

6 نظر برای این مقاله وجود دارد

شیران

شیران

78/10/11 - 00:00

با ارزوی سلامت و موفقیت روزافزون برای خانم دکتر عزیز

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
دانشجوی اسبق

دانشجوی اسبق

78/10/11 - 00:00

استاد غیاثوندیان از معدود اساتیدی هستند که در همه ابعاد الگوی دانشجوها باشند. افتخاری بود شاگردی شما استاد. سلامت باشید.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

سرکارخانم دکتر غیاثوندیان بسیار سخت کوش و متعهد هستند برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. امیدوارم خداوند وجود پر برکت ایشان را برای خانواده و دانشگاه حفظ نماید.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
محمدرضا

محمدرضا

78/10/11 - 00:00

خانم دکتر بسیار متعهد هستند و با آرامش و متانت پاسخگوی سوالات دانشجویان می باشند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
محمدی

محمدی

78/10/11 - 00:00

دکترغیاثوندیان به معنای واقعی زندگی خودرا وقف خدمت به دانشگاه ودانشجو کرده اند برایشان سلامتی وتوفیق روزافزون آرزومندم وامیدوارم درپستها ومقامات بالاتر ایشان را ببینیم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

خانم دکترغیاثوندیان یکی ازمدیران نمونه دانشگاه واستادی دلسوزند که تعهد وتخصص را باهم دارند به امید موفقیت بیشترایشان.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *