اخبار مراسم ها و همایش ها

 

 

درخشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری

دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیشترین تعداد دانشجوی نمونه، در بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری برگزیده شد.

گالری عکس

گالری عکس وب دا
در این جشنواره که 15 اسفند 96 برای نخستین بار خارج از نهاد ریاست جمهوری و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس دانشگاه تربیت مدرس به دلیل داشتن بیشترین تعداد دانشجوی نمونه کشوری مورد قدردانی قرار گرفتند.
از سه هزار و 105 دانشجوی داوطلب در وزارت علوم 27 دانشجوی نمونه و از یک هزار و 247 داوطلب وزارت بهداشت 13 دانشجوی نمونه که 5 نفر از آنان از دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند تجلیل شدند.
دکتر صدیقی دبیر جشنواره با اشاره به روند داوری برگزیدگان گفت: داوطلبانی که در سامانه جشنواره نام‌نویسی کرده بودند ابتدا مورد ارزیابی دانشگاهی قرار گرفتند و از میان آنان  972 نفر از دانشگاه‌های وزارت علوم و 467 نفر از دانشگاه‌های وزارت بهداشت حائز شرایط دانشگاهی شدند که از تعدادی از آنان در دانشگاه‌ها قدردانی شد.
وی افزود: درمجموع 220 دانشجو به رقابت وزارت علوم و بهداشت راه یافتند و از این تعداد بر اساس سهمیه‌ای که سال‌ها بین دو وزارتخانه توافق شده 27 نفر از وزارت علوم و 13 نفر از وزارت بهداشت منتخب نمونه کشوری شدند.
دبیر جشنواره با اشاره به آمار برگزیدگان در گروه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی گفت: در حوزه وزارت بهداشت 1 نفر در مقطع دکترای تخصصی بالینی، 5 نفر در مقطع دکترای تخصصی، 3نفر در مقطع دکترای حرفه‌ای، 2 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 2 نفر در مقطع کارشناسی برگزیده شدند.
وی با اشاره به نسبت جنسیت برگزیدگان در حوزه وزارت بهداشت گفت: در بین منتخبین این حوزه 7 نفر آقا و 6 نفر خانم هستند.
در ادامه نمایندگان انجمن‌های دانشجویی مطالبات دانشجویان را مطرح کردند.

تأکید بر توجه ویژه به نخبگان کشور
سپس دکتر غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، برگزاری جشنواره را نمادی از توجه به فرهیختگان و جامعه دانشگاهی دانست و گفت: یکی از تکالیف ما این است که کل ایام سال کسانی که در راه علم و دانش تلاش می‌کنند را موردتوجه قرار دهیم.
دکتر غلامی با تأکید براینکه دانشجویان باید نگاه تیزبین و نقادانه داشته باشند افزود: این ویژگی در دانشجویان باعث می‌شود که به آینده امیدوارتر شویم چراکه آنان پس از قبول مسئولیت در آینده، نواقص کار را می‌شناسند و برای رفع آن اقدام می‌کنند. ما هم باید زمینه رشد بیشتر این دانشجویان را فراهم کنیم.
وی با اشاره به حمایت از نخبگان کشور گفت: هرچند تسهیلاتی که در اختیار نخبگان قرار می‌گیرد چشمگیر نیست اما نشان‌دهنده توجه جامعه به این قشر فرهیخته است.
وزیر علوم بابیان اینکه  کل هزینه فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان نخبه‌ای که به خارج از کشور رفتند پرداخت می‌شود گفت: چنانچه دانشجویی بخشی از این هزینه را شخصاً پرداخته کرده اعلام کند تا وجه پرداختی او بازگردانده شود.
دکتر غلامی با اشاره به جذب دانشجویان نخبه به‌عنوان هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: جذب هیات علمی روش‌های خاص خود را دارد ولی باید بازنگری انجام شود که دانشجویان نخبه در اولویت قرار گیرند.
وی افزود: نگاه ما به دانشجویان کشور به‌طور عام و به دانشجویان نخبه به‌طور خاص به‌عنوان آینده‌سازان کشور است و ما برای فراهم کردن حضور مؤثر آنان در آینده تلاش خواهیم کرد.

فرهنگ لازمه توسعه پایدار

دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی لازمه رسیدن به توسعه پایدار را توجه به فرهنگ دانست و گفت: انسجام توسعه پایدار نیازمند گفتگو و تفاهم است و باید واقعیت‌ها را به رسمیت بشناسیم و به حقوق همگان احترام بگذاریم.
وی با تأکید براینکه گفتمان فرهنگی باید در کنار مباحث علمی و آموزشی جامعه دانشگاهی بکار گرفته شود گفت: باید بتوانیم در جامعه سخت‌کوشی، انضباط، خودباوری، حس نوع‌دوستی، کار گروهی و عشق به خدمت را تقویت کنیم. باور قلبی به اینکه می‌توانیم در حوزه علم و دانش و کسب مهارت پیشرفت کنیم یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگی است.
دکتر هاشمی بابیان اینکه علم بدون فرهنگ موجب بدبختی بشر است افزود: در قرن گذشته که سراسر از دستاوردهای دانش‌بنیان است هرکجا که اخلاق ورودی نداشت، آن دستاوردها هم از بین رفته است.
وزیر بهداشت با ابراز خوشحالی از اینکه دانشگاه‌ها، فرصت پرداختن به همه جنبه‌ها رادارند گفت: هیچ کشوری به پیشرفت و سعادت نمی‌رسد مگر آنکه به علم و دانش و پژوهش احترام بگذارد.
دکتر هاشمی آموزش و پژوهش را مانند آب برای جامعه بشری حیاتی دانست و گفت: خوشحالم که این جشنواره زمینه توجه به آموزش و پژوهش و فرهنگ را فراهم آورده است.
وی بابیان اینکه دانشجویان نمونه باور دارند که این ابتدای راه است افزود: نمونه بودن در این است که برای ایران و مردم کشورتان اثرگذار باشید و به مردم آرامش و آسایش و باور ملی را هدیه دهید.
وزیر بهداشت یکی از مسائل امروز کشور را انتظار برای استخدام در دولت دانست و گفت: دانشجویان نمونه باید کارآفرین و درآمدزا باشند دولت هم وظیفه دارد به بخش خصوصی رونق ببخشد و زمینه کار  در بخش خصوصی فراهم کند.
وی بابیان اینکه شیوه آموزش سنتی باید بازنگری شود افزود: برون داد مراکز علمی و دانشگاهی باید ثروت آفرینی باشد.

توسعه علمی و انسانی پیش‌نیاز توسعه کشور

در ادامه دکتر جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، ضمن تبریک به دانشجویان نمونه کشوری خطاب به آنان گفت: نخبه بودن نتیجه تلاش خودتان، اساتید بزرگوار و خانواده‌های محترمتان است.
وی نیاز امروز و فردای ایران را به توسعه و پیشرفت دانست و گفت: مهم‌ترین پیش‌نیاز توسعه کشور، توسعه علم و فناوری است و نباید تنها به توسعه منابع طبیعی اتکا کرد چراکه دیر یا زود تمام می‌شود و این منابع انسانی است که می‌تواند جایگزینی برای منابع طبیعی پیدا کند.
معاون اول رییس‌جمهور با تأکید بر آسیب‌شناسی مسائل گفت: باید تصمیماتی که به‌اشتباه اتخاذشده را شناسایی کنیم و دیگر در آینده بر اساس آن عمل نکنیم.
وی آینده‌نگاری در مسائل کشور را ضروری دانست و گفت: یکی از مباحثی که نیاز به آینده‌نگاری دارد جمعیت است و از روزی که تولد اتفاق می‌افتد باید برای فضای آموزشی، اشتغال و دیگر مسائل آن فکر کرد.
دکتر جهانگیری بابیان اینکه بار توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه‌ها است افزود: باید محیط دانشگاه مستقل و امن باشد و دانشجو و استاد به‌راحتی فعالیت و نقد کنند.
معاون رییس‌جمهور، توسعه علمی و انسانی را پیش‌نیاز پیشرفت کشور دانست و گفت: باید به سمت توانمندی انسانی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم.
در ادامه  مراسم نیز از  دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تربیت مدرس و دانشجویان نمونه قدردانی شد.
اسامی دانشجویان نمونه دانشگاه علوم پزشکی تهران بدین شرح است:
 سارا هرسینی دانشجوی مقطع دکترای حرفه‌ای  پزشکی
 محمدحسین زمانی دانشجوی دکترای حرفه‌ای پزشکی
محمدرضا نادریان دانشجوی مقطع دکترای حرفه‌ای پزشکی
 شهاب‌الدین رضایی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم تغذیه
 فاطمه بهرام نژاد دانشجوی مقطع دکترای تخصصی پرستاری
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: سید میثم عطری

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی