اخبار مراسم ها و همایش ها

 

 

مراسم تقدیر و معرفی روسای پیشین و جدید بیمارستان امیراعلم

رییس دانشگاه بر اهمیت پیش‌بینی پذیر بودن محیط های درمانی تاکید کرد

دکتر جعفریان با اشاره به ابهام و ترس بسیاری از بیماران نسبت به اقدامات پزشکی، ایجاد یک ارتباط ساده و اطلاع به بیمار در مورد زمان انجام این اقدامات را منجر به پیش‌بینی پذیر شدن محیط درمانی و رفع نگرانی‌های بیماران دانست.

گالری عکس
در مراسم قدردانی از زحمات رییس پیشین و معرفی رییس جدید مجتمع بیمارستانی امیراعلم که صبح روز دوشنبه ششم اردیبهشت سال 95 در این بیمارستان برگزار شد، دکتر جعفریان رییس دانشگاه، نزدیک بودن زمان این مراسم به روز معلم را فرصت خوبی برای تبریک به اساتید خواند و گفت: تغییر و تحولات این‌چنینی که بخشی از زندگی است، فرصتی به ما می‌دهد  تا به آنچه انجام‌شده و آنچه قرار است انجام شود، نگاهی دوباره بیفکنیم.
وی با اشاره به سابقه دیرینه بیمارستان امیراعلم و کارکرد شناخته‌شده آن در شهر تهران گفت: آنچه برای آینده این بیمارستان جنرال آموزشی دانشگاه تدارک می‌بینیم، باید بسیار گسترده‌تر از وضعیت فعلی آن باشد و می‌توانیم فرصت‌های بسیار زیادی را برای آن در نظر بگیریم.
دکتر جعفریان بابیان این‌که بازسازی بیمارستان در زمان‌بندی مناسب و با کیفیت مطلوب انجام شد گفت: در دوره 30 ماهه‌ای که دکتر توکلی مسئولیت بیمارستان امیراعلم را به عهده داشته است، تحول قابل‌توجهی از نظر اصلاح فیزیکی و زیرساختی آن اتفاق افتاده است. این در حالی است که ساختمان بیمارستان قدیمی است و بازسازی و اصلاح آن به‌خصوص در حالتی که فعال و در حال ارائه خدمات است، کار ساده‌ای نیست. در مراسم امروز نیز کلیپی پخش شد که گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در بازسازی و اصلاح این بیمارستان بود و خود این کلیپ با موضوع ارتقاء هتلینگ بیمارستان، رتبه نخست کشور را کسب کرده است.     
رییس دانشگاه نوع نگاه دکتر توکلی به کارکنان بیمارستان را در هر صنف و در هر سطحی ارزشمند دانست و گفت: وقتی‌که دکتر توکلی برای حل مسائل کارکنان بیمارستان صرف می‌کرد، جزئی از کارنامه موفق مدیریتی ایشان است.
وی موفقیت بیمارستان در بحث اعتباربخشی را از دیگر رویدادهای مثبت در دوره ریاست دکتر توکلی خواند و افزود: نتایج اعتباربخشی حاصل زحمات قابل‌توجه مسئولین و کارکنان بیمارستان است و اگرچه بخش‌هایی از آن ممکن است جنبه ظاهری داشته باشد ولی اجرای درست آن، درنهایت باعث ایجاد تغییر می‌شود.  
دکتر جعفریان با اشاره به دیگر ویژگی‌های بیمارستان امیراعلم گفت: این بیمارستان، گردش تخت (Turn Over) بالایی دارد و البته نوع فعالیت گروه گوش و حلق و بینی که نیاز به بستری طولانی‌مدت بیمار دارد، در این امر بی‌تأثیر نیست. همچنین حضور اساتید آن در کلینیک‌های ویژه جدی است که بالتبع مشکل نوبت‌دهی طولانی را نیز در پی دارد و با توجه به معروفیت و فعال بودن این بیمارستان، امری عادی است.
وی با اشاره به همکاری جدی و مؤثر اساتید گروه گوش و حلق و بینی در اجرای 9 دوره از برنامه دست‌های مهربان گفت: در این طرح، همکاران دانشگاه در هر فصل به سه تا چهار نقطه محروم شهر تهران می‌روند و به ویزیت رایگان بیماران این مناطق می‌پردازند و در صورت نیاز، آن‌ها را ارجاع می‌دهند.  
دکتر جعفریان بابیان این‌که با رفتن دکتر توکلی از بیمارستان امیراعلم، اثرات ماندگاری از دوره مدیریتی ایشان باقی می‌ماند گفت: درمجموع نتیجه دو و نیم سال ریاست دکتر توکلی بر بیمارستان امیراعلم، یک حرکت دائمی روبه‌جلو در همه زمینه‌ها و باوجود همه محدودیت‌ها بود. محدودیت‌هایی که به‌نوعی با اشکال مختلف آن مواجه هستیم و در این میان فردی موفق است که با استفاده از حداکثر توان خود از این محدودیت‌ها عبور کند.
وی مسئولیت جدید دکتر توکلی را نیازمند تلاش بیشتر دانست و گفت: ایشان با حدود 13 سال سابقه ریاست بر بیمارستان‌های مختلف، در یک و نیم سال باقی‌مانده از دوره فعلی ریاست دانشگاه و با توجه به محدودیت بودجه، مسئولیت سنگینی را پذیرا شد.
رییس دانشگاه دکتر توکلی را انسانی پرکار، پرتلاش، صادق و درستکار خواند و افزود: در انتخاب رییس جدید بیمارستان امیراعلم، تجربه موفق مرکز طبی کودکان را تکرار کردیم و با نظرسنجی از همکاران واحدها که به وضعیت این بیمارستان اشراف داشتند، به نتیجه رسیدیم. در مرکز طبی کودکان با انتخاب یک نیروی جوان که نگاهی نو به مسائل پیرامون دارد به نتایج موفقی رسیدیم و امیدوارم که از اجرای این روش در این بیمارستان نیز پاسخ مثبت بگیریم.
وی دکتر جعفریه را دارای مشی معقول و توأم با احترام به افراد دانست و گفت: به عهده گرفتن مسئولیت بیمارستان امیراعلم، ایجاب می‌کند که ایشان در قبال هر آنچه در بیمارستان اتفاق می‌افتد پاسخگو باشد.
دکتر جعفریان بابیان این‌که به‌عنوان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، نوع نگاهمان به بیمارستان، آموزشی است گفت: با توجه به محدودیت منابع، اداره بیمارستان تنها با نگاه آموزشی میسر نیست و اگر درآمد و هزینه‌های بیمارستان در موازنه نباشد، در بحث آموزش دچار مشکل می‌شویم. از سویی اگر بیمارستان صرفاً به درآمدزایی توجه کند، بازهم به آموزش و پژوهش بیمارستان خلل وارد می‌شود. بنابراین اداره درست بیمارستان، نیازمند نگاه مشترک همه گروه‌ها به این مسئله است تا در جهت ایجاد و حفظ موازنه میان درآمدزایی و گردش مالی بیمارستان با فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بکوشیم.  
وی با اشاره به نتایج مثبت فعالیت بیمارستان امیراعلم بر مبنای برنامه چهارساله دانشگاه گفت: تعهد حرفه‌ای از بخش‌های مهم این برنامه است و ارزیابی معاونت درمان از اجرای تعهد حرفه‌ای در این بیمارستان مثبت بوده است.
رییس دانشگاه معرفی کادر پزشکی به بیمار را از آیتم‌های مهم تعهد حرفه‌ای خواند و افزود: بیمارستان امیراعلم جزء بیمارستان‌هایی بوده که میزان این معرفی در آن، بالاتر از حد میانگین بوده است. ضمن این‌که معرفی خود به بیمار، شاید کار ساده‌ای به نظر بیاید، ولی واقعاً تأثیرگذار و برای بیماران آرامش‌بخش است و امیدوارم که دکتر جعفریه و همکارانشان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
وی فعالیت بیمارستان در بحث اعتباربخشی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از اشکالاتی که در اکثر بیمارستان‌ها وجود دارد، عدم توجه به بحث پیش‌بینی پذیری است. به‌عنوان‌مثال بیمار را به‌قصد عمل جراحی NPO نگه می‌دارند و در مورد زمان عمل، اطلاعی به بیمار نمی‌دهند و حتی گاهی عمل به روز دیگری موکول می‌شود.
دکتر جعفریان بابیان این‌که هرچه محیط خود را پیش‌بینی پذیرتر کنیم، تعامل با اطرافیان راحت‌تر است گفت: توجه به این امر، به‌راحتی می‌تواند از بروز بسیاری از حواشی جلوگیری کند. به‌عنوان‌مثال بیماری که قرار است CT-Scan شود، اگر اطلاع پیدا کند که در کدام محدوده زمانی این خدمت را دریافت می‌کند، آرامش بیشتری پیدا می‌کند. این‌ها جنبه‌های ظریف شغل ما است که اگر به آن توجه کنیم، راحت‌تر می‌توانیم درجایی که بخش اعظمی از عمرمان را در آن صرف می‌کنیم، کار و فعالیت کنیم.
رییس دانشگاه برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر ساختمان شماره دو بیمارستان امیراعلم و انتقال بخش‌های گوش و حلق و بینی به آنجا ابراز امیدواری کرد و گفت: با راه‌اندازی بیمارستان مروستی، بخش‌های سرپایی بیمارستان امیراعلم به آنجا منتقل می‌شود و این امر، فرآیند پذیرش بیماران را تسهیل می‌کند. گرچه حجم مراجعین به این بیمارستان نیز همچون گذشته افزایش می‌یابد.
وی تبدیل بیمارستان امیراعلم به بیمارستان جنرال هزار تخت خوابی را افق بلندمدت آن دانست و گفت: در نظر داریم که سه تا چهار بیمارستان را به این شکل درآوریم، به‌گونه‌ای که در هرکدام دو تا سه تخصص به‌صورت برجسته، نمود داشته باشد. درمجموع بیمارستان امیراعلم ظرفیت‌های بیشتری می‌تواند داشته باشد که با توجه به محدودیت‌های فیزیکی بیمارستان، توسعه آن بیش از این امکان‌پذیر نیست.
رییس دانشگاه در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر جعفریه گفت: از دوستان و همکاران بیمارستان امیراعلم می‌خواهم همان‌طور که تاکنون به دکتر توکلی کمک کرده‌اند، رییس جدید این بیمارستان را نیز همراهی کنند و در اینجا جای دارد که به همکاران این بیمارستان برای خدمت در این مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی موفق تبریک بگویم.    
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی
 




 
 



تهیه کننده: