اخبار مراسم ها و همایش ها

 

 

فرآیند همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی گروه‌های شش‌گانه علوم پایه برگزیده شد

گفت و گو با دکتر محمد حسین نیک‌نام مجری اصلی یکی از فرآیندهای برگزیده در نهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری

دکتر محمد حسین نیک‌نام مجری فرآیند طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی گروه‌های شش‌گانه علوم پایه، این فرآیند را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه دانشگاه دانست و تاکید کرد با افزایش همکاری بین گروه‌های مختلف علمی می‌توان در تشخیص و درمان بیماری‌های شایع از جمله سرطان گام موثرتری برداشت.


دکتر نیک‌نام مدیر گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی با اشاره به ضرورت اجرای این طرح گفت: همکاری‌های گروه‌های آموزشی علوم پایه پزشکی که دارای همپوشانی‌های علمی هستند امکان گسترش مرزهای دانش با حوزه‌های مشترک تحقیقاتی نوین را فراهم می‌آورد.
وی هدف اصلی این طرح را افزایش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی بین گروه‌های مختلف علوم پایه و گروه‌های بالینی دانست و افزود: این همکاری به منظور ارتقای کیفی پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استفاده بهینه از امکانات و فضاهای آموزشی و آزمایشگاهی مشترک صورت می‌گیرد.
مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه، تحقیقات مربوط به سرطان را یکی از محورهای مشترک میان  6 گروه همکار ایمونولوژی، بیوشیمی، ژنتیک، فارماکولوژی، فیزیولوژی و میکروب‌شناسی بیان کرد و گفت: این گروه‌ها در روش اجرا، مبانی علمی و زمینه‌های تحقیقاتی در دست اقدام، هم‌پوشانی بسیاری دارند به‌عنوان مثال سرطان موضوع تحقیقاتی مهمی است که اگر با نگاه جامع گروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد پیشرفت بهتری حاصل می‌شود.
مجری فرایند برگزیده، با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: با توسعه همکاری بین گروه‌ها امکان تبادل اطلاعات علمی در زمینه طرح‌های در دست اجرا و دستاوردهای طرح‌های پایان‌یافته، همچنین برگزاری سمینارها و ژورنال کلاب های مشترک با حضور بخش‌های بالینی مرتبط به منظور ارتباط علوم پایه و بالینی و نیز برگزاری روزهای پژوهشی مشترک با اهداف آموزشی و پژوهشی فراهم می‌شود.
دکتر نیک‌نام درخصوص روش اجرای این فرآیند توضیح داد و افزود: جلسات متعددی بین مدیران گروه‌های شش‌گانه و نمایندگان آنها درخصوص بحث و تبادل‌نظر درباره اهداف تشکیل گروه و راههای دستیابی به آن برگزار شد و در نهایت تفاهم نامه‌ای تدوین شد که در تاریخ 26 بهمن 1393 به امضای رییس دانشکده و مدیران گروه‌های آموزشی شش گانه رسید.
مدیر گروه ایمونولوژی، با اشاره به دستاوردهای این تفاهم نامه گفت: تاکنون سه سمینار بین‌رشته‌ای با موضوع تازه‌های سرطان‌های شایع در ایران و بیماری‌های اتوایمیون با حضور معاون پژوهشی وزارت بهداشت، رییس ومعاون پژوهشی دانشکده پزشکی و اساتید بالینی و علوم پایه و دانشجویان گروه‌های پایه برگزار شده است.
دکتر نیک‌نام اجرای این فرآیند را در راستای تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» دانست و افزود: همکاری گروه‌ها و صرفه‌جویی حاصل از این همکاری اقدامی در جهت اقتصاد مقاومتی است و در سایه این همکاری، درخواست تأمین تجهیزات جدید براساس نیازهای مشترک گروه‌های همکار صادر شده و از سوی دیگر برای استفاده از توانمندی‌های تحقیقاتی و تجهیزات آزمایشگاهی یکدیگر نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: بر اساس سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغ‌شده توسط مقام معظم رهبری، یکی از راه‌های تحقق توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، همکاری بخش‌های مختلف علوم پایه است.
مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه اجرای این فرآیند را منطبق با اسناد بالادستی دانست و گفت: براساس نقشه جامع علمی کشور یکی از ویژگیهـای اصلی الگوی نظام علم، فناوری و نوآوری، تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش و مهارت است و همچنین در نقشه علمی دانشگاه، بر تقویت ارتباط بین علوم در حوزه سلامت از طریق گسترش آموزش‌های ادغام یافته و افزایش پایان نامه‌های بین‌رشته‌ای در مقاطع مختلف تحصیلی (راهبرد سوم حوزه آموزش) تاکید شده است و این فرآیند نیز در جهت اجرای این سیاست‌ها به اجرا درآمده است.
مجری فرآیند برگزیده، با تاکید بر اینکه، این طرح قابلیت تعمیم به سایر گروه‌های علوم پایه (غیر از 6 گروه ذکر شده) و نیز توانایی اجرایی شدن در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی را دارد افزود: این الگو می‌تواند در سطح وسیع‌تر بین گروه‌های علوم پایه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز اجرایی شود.
دکتر نیک‌نام در ارزیابی خود از جشنواره شهید مطهری گفت: این جشنواره به ارتقا کیفیت آموزش و تشویق و تقویت نوآوری در عرصه‌های آموزشی همچنین پیشبرد اهداف آموزشی در راستای چشم‌انداز و اسناد بالادستی آموزش عالی در حوزه پزشکی، کمک مؤثری می‌نماید.
توضیح اینکه نهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری (دانشگاه) در سومین روز هفته آموزش چهارشنبه هشتم ارديبهشت 95 با حضور مسؤولان، اعضاي هيات علمي، دانشجويان و كاركنان دانشگاه علوم پزشكي تهران از ساعت 9 تا 12:30 در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی برگزار خواهد شد.
براي دريافت جزييات برنامه اين جشنواره  اینجا كليك كنيد.
براي دريافت فرآيندهاي برگزيده نهمین جشنواره ي آموزشي شهيد مطهري اینجا كليك كنيد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی