ندای تندرستی

آخرین شواهد در رابطه با کووید- 19 براساس آخرین دانش موجود تا 15 می 2020

مورد مشکوک، فرد با بیماری حاد تنفسی (تب و حداقل یک علامت / نشانه بیماری تنفسی مثل سرفه، تنگی نفس و تاریخچه ای از سفر و یا اقامت در محلی که 14 روز قبل از شروع علائم، انتقال بیماری کووید-19 در آن گزارش شده است.

تعاریف مورد بیماری برای مراقبت (به روز شده توسط سازمان جهانی بهداشت، 20 مارس)

مورد مشکوک

  • فرد با بیماری حاد تنفسی (تب و حداقل یک علامت / نشانه بیماری تنفسی مثل سرفه، تنگی نفس و تاریخچه ای از سفر و یا اقامت در محلی که 14 روز قبل از شروع علائم، انتقال بیماری کووید-19 در آن گزارش شده است.
  • یا یک مریض با هر گونه بیماری حاد تنفسی که با یک مورد تایید شده یا احتمالی کووید-19 در 14 روز گذشته قبل از شروع علائم در تماس بوده است.
  • یا یک مریض با بیماری شدید حاد تنفسی (تب و حداقل یک علامت/ نشانه بیماری تنفسی مثل سرفه یا تنگی نفس؛ و نیاز به بستری) و عدم وجود یک گزینه تشخیصی که به طور کامل علائم کلینیکی را توضیح دهد.

مورد احتمالی
یک مورد مشکوک که برای او نتیجه آزمایش ویروس کووید-19 غیر قطعی است یا یک مورد مشکوک که امکان انجام آزمایش به هر دلیلی برای او وجود نداشته باشد.

مورد تأیید شده
فرد با تایید آزمایشگاهی عفونت کووید-19 ،صرف نظر از نشانه ها و علائم کلینیکی.

محیط: دما
شواهد کارشناسی نشده در حال پیدایش هستند که نشان می دهد شرایط آب و هوایی ممکن است بر انتقال کروناویروس جدید (2-CoV-SARS )تأثیر بگذارد، به نظر میرسد که شرایط سرد و خشک باعث تشدید انتقال شود. این پدیده ممکن است اثر خود را از طریق دو مکانیسم نشان دهد: پایداری ویروس و تأثیر هوا بر میزبان. اثر شرایط جوی بر انتقال ویروس جزئی است، و تمام تخمین ها در معرض خطاهای های قابل توجهی است، لذا لازم است هر نوع توصیه بهداشت عمومی صرفا بر اساس شواهد مستند و معتبر صورت بگیرد.

در کشورهای معتدل ممکن است اوج اپیدمی به زمستان منتقل شود و این تغییر فصلی در نرخ انتقال به ماه های زمستان، پیامدهای مهمی برای برنامه ریزی ظرفیت مراقبت های بهداشتی خواهد داشت.

برای دریافت فایل اینجا کلیک نمایید.

سایت org.preventepidemics.www هر یک هفته تا 10 روز یک بار آخرین شواهد مرتبط با کووید-19 و اپیدمی آنرا منتشر میکند که با توجه به اهمیت آنها به ترجمه و انتشار آن اقدام گردید. از مزایای این جمع بندی منابع معرفی شده برای هر بخش است که میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. لازم به ذکر است که بسیاری از گزارش های این سایت در سایت مرکز مبارزه با بیماریهای آمریکا مورد استناد قرار میگیرد.

تنظیم: مهندس سارا نعیمی
منبع: موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *