با حضور دو معاون دانشگاه، دومین نشست تخصصی سالیانه مرکز تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه در دانشکده بهداشت برگزار شد

دکتر محمد علی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در دومین نشست تخصصی سالیانه مرکز تحقیقات عدالت در سلامت بر ضرورت و اولویت توجه به مفهوم عدالت در نظام سلامت تاکید کرد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، سه‌شنبه 2 بهمن 97، دومین نشست سالیانه تخصصی مرکز تحقیقات عدالت در سلامت با عنوان عدالت در نظام سلامت؛ نگاهی بر چهار دهه گذشته و چالش‏های پیش رو با حضور دکتر محمدعلی صحراییان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر عبدالرحمان رستمیان معاون اجتماعی دانشگاه، دکتر علی‌اکبر حق‌دوست معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا اولیایی‏ منش و دکتر امیرحسین تکیان به‌عنوان رئیس و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، دکتر فرشاد فرزادفر رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه، دکتر فرید ابوالحسنی عضو هیئت‌علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت، دکتر محمدرضا واعظ مهدوی استاد دانشگاه شاهد، دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان سیستان و بلوچستان، دکتر حسین ملک‏افضلی، دکتر رضا مجدزاده، دکتر حمیدرضا جمشیدی، دکتر جمشید گراوند، دکتر محمدجواد کبیر و دکتر علی‌اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت و تعداد قابل‌توجهی از اساتید، سیاستگذاران ملی، مدیران، پژوهشگران، صاحب‌نظران و دانشجویان در دانشکده بهداشت برگزار شد.
در این نشست که تعداد زیادی در داخل و خارج کشور بیننده آن به‌صورت پخش زنده اینترنتی بودند، ابتدا دکتر علیرضا اولیایی ‏منش و دکتر امیرحسین تکیان به‌عنوان رئیس و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات عدالت در سلامت ضمن خوشامدگویی و معرفی مرکز به برنامه‌های کلی و اقدامات انجام شده در زمینه عدالت در سلامت در کشور، چالش‌های موجود و اهداف نشست اشاره کردند. در ادامه دکتر محمدعلی صحراییان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ضمن ابلاغ پیام رئیس محترم دانشگاه، بر ضرورت و اولویت توجه به مفهوم عدالت در نظام سلامت تأکید کرد.
سپس پنج سخنران مدعو به ایراد سخنرانی پیرامون محورهای نشست که شامل: اصلاحات عدالت محور نظام سلامت ایران در چهار دهه گذشته، عدالت در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات سلامت، مشارکت مالی عادلانه در هزینه‌های سلامت، عدالت در پیامدهای سلامت و بررسی تجربه استان سیستان و بلوچستان بود پرداختند.
دکتر فرشاد فرزادفر، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران، به اصلاحات عدالت محور نظام سلامت ایران در چهار دهه گذشته اشاره کرد و بیان داشت که نظام سلامت ایران در طی چهل سال اخیر ازنظر شاخص‌های عدالت در سلامت پیشرفت چشمگیری داشته است. وی همچنین اظهار کرد لازمه ارتقای شاخص‏های عدالت در نظام سلامت، مشخص بودن نوع مکتب نظام سلامت و الگوی عدالت نظام سلامت است.
دکتر فرید ابوالحسنی، عضو هیئت‌علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت به موضوع عدالت در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات سلامت پرداخت و بیان داشت الزامات عدالت در بهره‌مندی از خدمات سلامت شامل مشخص کردن جمعیت هدف، مراقبت اولیه جامع‏الاطراف و پیگیری و حمایت از خدمت‏گیر است.
 وی همچنین به توضیح و مقایسه توزیع و بهره‌مندی از خدمات پزشکان متخصص و عمومی و بار مراجعه به مطب پزشک عمومی و پزشک متخصص به تفکیک استان‌های کشور پرداخت و خاطرنشان کرد که تفاوت استان‌ها در این شاخص‌ها بسیار بالا است.
دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، استاد دانشگاه شاهد به توضیح مشارکت مالی عادلانه در هزینه‌های سلامت به‌عنوان یکی از اهداف اصلی نظام سلامت پرداخت و با اشاره به اسناد بالادستی، روند پرداخت از جیب در چند سال اخیر و سهم دولت در مخارج سلامت را تبیین کرد که روند پرداخت از جیب کاهشی بوده ولی بااین‌حال نسبت به کشورهای با درآمد بالا و اهداف موجود در اسناد بالادستی فاصله وجود دارد.
دکتر علی‌اکبر حق‌دوست، معاون برنامه‏ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، بحث خود را با عدالت در پیامدهای سلامت آغاز کرد و با رویکرد مدل‌سازی بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن تا سال 2030 بیان داشت از منظر شاخص‏های عدالت در سلامت به تفکیک استان‏ها و جنسیت، تفاوت و نابرابری دیده می‌شود.
دکتر سید مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان سیستان و بلوچستان، به بررسی تجربه سیستان و بلوچستان در وضعیت عدالت در بهداشت و درمان پرداخت و با اشاره به شاخص توسعه انسانی استان‏، نرخ بیکاری و نرخ مرگ‌ومیر مادران و کودکان زیر 5 سال، به مقایسه و روند آن با سایر استان‌های کشور و کشورهای منطقه پرداخت و اقدامات استان را از منظر دسترسی به خدمات و آب آشامیدنی و بهداشت برشمرد.
در انتها نشست با برگزاری پانل تخصصی عدالت در سلامت با حضور دکتر حسین ملک‏افضلی، دکتر حمیدرضا جمشیدی، دکتر عبدالرحمان رستمیان، دکتر جمشید گراوند و دکتر محمدجواد کبیر به جمع‏بندی نتایج و چالش‏های پیش‏رو پرداختند و همچنین به سؤالات حاضرین و شرکت‏کنندگان در نشست پاسخ دادند. در این پانل دکتر حسین ملک اقضلی اظهار داشت که هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم روزی بیاید این‌قدر افراد باسواد در حوزه سلامت داشته باشیم.
 همچنین تأکید کرد که حلقه مفقوده امروز سلامت عمل است. امروز حرف زیاد است ولی عمل کم است. شور و هیجان انقلاب کاری کرد که از ابتدای شکل‌گیری شبکه‌های بهداشت باید دست‌اندرکاران را ساعت یک شب در بیابان‌ها بیابیم. آنها در محیط بودند و برای تحقق بهداشت شبانه‌روز تلاش کردند.
پس از پرسش و پاسخ اعضای شرکت‌کننده در نشست با اساتید، دکتر مجدزاده به بیان نکات کلی جلسه و جمع‌بندی آن پرداخت.

 

نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس