برگزاری نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ششمین سمینار تعهدحرفه ای در نظام سلامت

در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ششمین سمینار تعهد حرفه ای در نظام سلامت، بر بررسی و آسیب شناسی مهاجرت جامعه پزشکی، به عنوان یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر ارتباط با دانش آموختگان، این جلسه شنبه 19 شهریور1401 با حضور دکتر سیدمنصورگتمیری،سرپرست دفتر اراتباط با دانش آموختگان، دکتر دولتی، دکتر سیداحمدیان، دکتر رزم پا، دکتر صمدی از اعضای کمیته و دکتر مریم زاهدی مدیر امور عمومی دفتر، برگزار و در خصوص موضوع اصلی و موضوعات فرعی سمینار، گروه های همکار و همچنین زمان و نحوه برگزاری آن بحث و تبادل نظر شد.
درا بتدای این جلسه دکتر گتمیری با بیان اینکه امسال موضوعات مختلفی می تواند بعنوان موضوع اصلی سمینار تعهدحرفه‌ای انتخاب شود، گفت: از بین موضوعات مختلف به نظر می رسد موضوع مهاجرت نخبگان حوزه سلامت موضوع مهمی باشد که شاید در این مقطع ضرورت بیشتری برای پرداختن به آن وجود دارد.
وی افزود: بررسی علل و زمینه‌های مهاجرت و عوامل تشدید آن می‌تواند موضوع بحث ششمین سمینار تعهد حرفه ای باشد. باید ضمن طرح ابعاد مختلف موضوع راههای پیشگیری از آن را نیز بررسی و چگونگی رفع آن را در دستور کار مطالعات قرار داد.
وی گفت نحوه طرح موضوع باید دلسوزانه و از موضع وطن پرستی باشد و لذا باتوجه به نگرانی استاد بهادری به پدیده مهاجرت و علل آن، به منظور عمل به توصیه استاد اولین موضوع انتخابی برای سمینار را می توانیم موضوع مهاجرت و علل آن قرار دهیم.
وی در ادامه عدم استقبال از رشته های دستیاری را یکی از آسیب های بزرگ حوزه سلامت عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با آسیب شناسی پدیده مهاجرت بتوانیم در راستای ارتقای سطح خدمات سلامت در کشور گام موثری برداریم.
در ادامه،  دکتر دولتی ضمن تایید و تاکید بر موضوع مهاجرت و مناسب بودن آن بعنوان موضوع ششمین سمینار تعهد حرفه‌ای در حوزه سلامت گفت: این موضوع از منظر فرهنگستان علوم پزشکی نیز به تحقیق گذاشته شده و این نشان دهنده این است که این عنوان برای سمینار مناسب است و می توانیم ضمن بررسی علل، راهکاری مناسب به مسئولین کشور برای رفع آن ارایه دهیم تا همچنین تاکیدی باشد بر این موضوع که افزایش داوطلبان رشته پزشکی نیز نمی تواند بر رفع این موضوع کمکی کند.
سپس دکتر سیداحمدیان دبیر دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه با تاکید بر اهمیت رشد مهاجرت بعنوان یک مشکل گفت: پایین بودن تعرفه های پزشکی را می‌توان یکی از مهمترین علل پرهیز از ادامه فعالیت پزشکان در داخل کشور عنوان کرد.
دکتر رزم پا نیز با اشاره به مشکلاتی که دخالت افراد غیر متخصص و غیر حرفه ای در بسیاری از رشته های پزشکی بوجود می‌آورد گفت: این مساله آسیب بزرگی برای نظام سلامت بوجود می‌آورد و در کنار عنوان های دیگر، خوب است این مشکل نیز در ششمین سمینار تعهدحرفه ای به عنوان موضوعی با اهمیت مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه، برای رفع این مشکل نیاز به نظارت اهل فن داریم.
وی همچنین مشکل دخالت سرمایه گذاران غیر متخصص حوزه سلامت را یکی دیگر از مشکلات این حوزه دانست.
در ادامه جلسه پس از بحث و تبادل نظر اعضا مقرر شد موضوع مهاجرت بعنوان، عنوان اصلی انتخاب و عوامل آن در این سمینار مورد بررسی قرار گیرد.
از مسایل دیگری که در این نشست مطرح شد موضوعات تعارض منافع، امنیت شغلی، کاهش حقوق اساتید، پایین بودن تعرفه های پزشکی، مالیات های نامتعارف اخذ شده از پزشکان و دخالت افراد غیر حرفه ای مانند تکنسینها و آرایشگرها در خدمات پزشکی بود. همچنین عدم نظارت بر فعالیت این گروه و عدم رعایت اصول پرفشنالیزم توسط بعضی از افراد از جمله نکات مورد بحث در این نشست بود.
درخصوص سازمان های همکار در برگزاری این سمینار نیز قرار شد نمایندگانی از سازمان نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اداره مالیات، فرهنگستان علوم پزشکی، مجمع انجمن های علمی و معاونت درمان وزارت بهداشت دعوت شوند تا در این سمینار بعنوان عضو کمیته علمی و سخنران همکاری کنند.
همچنین زمان برگزاری سمینار هفته اول بهمن ماه ( 6 و 7 بهمن) سال ۱۴۰۱ پیشنهاد شد که مقرر شد با بررسی موانع احتمالی همین تاریخ در نظر گرفته شود. همچنین در مورد نحوه برگزاری جلسه مقرر شد سمینار به صورت حضوری و توامان بصورت آنلاین برگزار شود و دارای امتیاز بازآموزی و امتیاز فرهنگی هم باشد.

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *