برگزاری نخستین دوره آموزشی حقوق سلامت عمومی و بهداشت جهانی

مراسم پایانی دوره آموزشی مقدماتی حقوق سلامت عمومی و بهداشت جهانی با همکاری دانشکده بهداشت و موسسه مطالعات حقوق عمومی در محل این دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، ٬ این مراسم بعدازظهر یکشنبه 9 دی 97  با حضور دکتر علی اکبری ساری٬ رییس دانشکده بهداشت٬ دکتر امیرحسین تکیان٬ معاون بین‌الملل و مدیر گروه سلامت جهانی این دانشکده٬ دکترعلی صابری٬ وکیل پایه یک دادگستری٬ شرکت‌کنندگان و علاقه مندان برگزار شد. 
این دوره٬ نخستین دوره آموزشی میان رشته‌ای این حوزه٬ در ۸ جلسه و با همکاری جمعی از برجسته‌ترین استادان حقوق٬ سیاست‌گذاری و بهداشت کشور در آذر و دی ماه برگزار شد. شرکت‌کنندگان این دوره دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های سیاست‌گذاری سلامت٬ پزشکی٬ داروسازی٬ مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی٬ مهندسی و حقوق از گرایش های مختلف بودند.
دکتر کیومرث اشتریان٬ متخصص سیاست‌گذاری سلامت و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران٬ یکی از مدرسان دوره گفت: همه‌ تصمیمات دولتی در بخش سلامت سیاست‌گذاری عمومی در این بخش است. ویژگی های سیاست‌گذاری عمومی که سیاستگذاری سلامت را نیز در بر می گیرد میان‌رشته ای بودن، مشکل‌محور بودن و با مقوله‌ی قدرت درگیربودن است. بنابراین با تکثرهویتی در سیاست‌گذاری سلامت روبرو هستیم. 
وی افزود: نبرد قدرت در حوزه ی سلامت بر تصمیمات دولت اثر می گذارد.
دکتر حسن جولایی٬ رئیس پژوهشکده سلامت و مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز و دیگر مدرس این دوره،  سیستم سلامت و سیاست‌گذاری سلامت ایران را بررسی کرد. این بررسی شامل دستاورد ۲۰ سال فعالیت وی در بخش‌های آموزشی٬ پژوهشی و اجرایی بهداشت و درمان کشور است.
 وی در بخشی از سخنانش گفت: نمی توان اجرای موفق هیچ سیاست سلامتی را بدون درنظر گرفتن زمینه های سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و مدیریتی یک کشور انتظار داشت. 
بی‌ثباتی اقتصادی، نارضایتی اجتماعی٬ نارضایتی ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی٬ رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی و برتری ‌دادن به منافع حزبی و نه منافع بلندمدت ملی از دلایل ناکارآمدی سیستم‌های سلامت‌ هستند.
 وی افزود: نبود سیستم مدیریتی منسجم و کارآمد در بخش سلامت نیز دلیل دیگری برای ناکارامدی سیستم سلامت یک کشور است.
دکتر رضا اسلامی، استاد حقوق بشر و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی٬ یکی دیگر از مدرسان این دوره گفت: حقوق بشر مجموعه‌ای به هم پیوسته است. حق بر سلامت ریشه در 'حق بر حیات' دارد. در حق بر حیات، فقط از زنده ماندن صحبت نمی‌کنیم؛ چگونه زندگی کردن و کیفیت آن نیز مهم است.
 وی در ادامه افزود: بدون فرصت های برابر، منع تبعیض، محیط زیست و کار سالم، تغذیه ایمن و آب سالم حق بر سلامت محقق نمی شود. تامین و ارتقای سلامت موضوع و دغدغه ای جهانی است. به همین دلیل٬ ما باید رویکردی حقوق بشری به سلامت داشته باشیم.
 وی در آخر افزود: دولت ها برای انجام دادن تعهدات حقوق بشری خود در این زمینه به مجموعه ای منسجم از نهادهای اجرایی و نظارتی نیازمندند.
دکتر امیر حسین تکیان در مراسم پایانی در بخشی از سخنانش زیرعنوان حاکمیت سلامت و صلح گفت: سلامت٬ صلح و توسعه ی پایدار سه مقوله کاملا به هم مرتبط‌ هستند. 
صلح بدون توسعه پایدار اتفاق نمی‌افتد و توسعه پایدار هم بدون صلح نمی تواند وجود داشته باشد.
دکتر اکبری ساری در مراسم پایانی٬ پس از شنیدن نظرات و پیشنهادات شرکت‌کنندگان٬ از آنها به خاطر حضور و مشارکت فعالشان تشکر کرد.
توضیح اینکه ادامه این دوره٬ در قالب آموزش های تخصصی٬ بهار و تابستان سال آینده برگزار خواهد شد.
 
 
نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس