برگزاری نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تحقیقاتی و همکاری‌های بین‌المللی حاصل از عضویت ایران در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)

نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تحقیقاتی و همکاری‌های بین‌المللی حاصل از عضویت ایران در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) با رویکرد پیشگیری و کنترل سرطان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تحقیقاتی و همکاری‌های بین‌المللی حاصل از عضویت ایران در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)، با حضور رئیس جدید این سازمان دکتر الیزابت وایدرپس Elizabete Weiderpass Vainio، اعضای کمیته کنترل سرطان و محققین حوزه سرطان کشور برگزار شد.
این نشست با رویکرد پیشگیری و کنترل سرطان، به دعوت شبکه ملی تحقیقات سرطان و با همکاری مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران، دوشنبه 19 آذر 97 در سالن همایش‌های ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد.
در ابتدا آقای دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گزارشی از برنامه‌های این دفتر در جهت پیشگیری از سرطان کشور ارائه کرد.
در ادامه، دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به همکاری‌های ایران با سازمان‌های بین‌المللی و ضمن برشمردن پیشرفت‌های کشور در تحقیقات مربوط به حوزه سرطان، بر توسعه و تعمیق این همکاری‌ها تأکید کرد.
پس از آن، دکتر وایدرپس که از ژانویه سال 2019، عهده‌دار ریاست آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان به مدت 4 سال است و از سال 1395 به‌عنوان استاد مهمان با دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری می‌کند، به تشریح نقش و مأموریت‌های IARC در توسعه پژوهش‌های حوزه سرطان در کشورهای درحال‌توسعه پرداخت و اهمیت همکاری‌های بین‌المللی را یادآوری کرد.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به تعداد دانشمندان ایرانی در حوزه سرطان و امکانات فیزیکی و کیفیت بالای پژوهش‌های آنان، کشور ایران می‌تواند به‌عنوان یک هاب منطقه‌ای در حوزه پژوهش و همچنین آموزش دانشمندان دیگر کشورهای خاورمیانه، نقش بسیار مؤثری را ایفا کند.
رئیس آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان تصریح کرد: سازمان IARC آماده هرگونه همکاری ازجمله اعطای فرصت‌های مطالعاتی به دانشجویان مقاطع تکمیلی و پژوهشگران عضو هیئت‌علمی در خارج از کشور و با پرداخت هزینه از طرف این سازمان است.
در پایان، شرکت‌کنندگان ضمن ابراز علاقه به همکاری با سازمان IARC، پیشنهادهای بسیار خوبی در خصوص موضوعات همکاری مشترک مطرح کردند که مورد استقبال رئیس جدید این سازمان قرار گرفت.
توضیح اینکه، کشور ایران از سال 1997 عضو رسمی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان است.
این خبر با همکاری دکتر حسین دانشور، کارشناس پژوهش مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر ایران تهیه‌شده است.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی

ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی