برگزاری کارگاه «راهکارهایی برای اثرگذاری و رویت پذیری دستاوردهای پژوهشی اساتید در سطح بین المللی» در دانشکده توانبخشی

کارگاه آموزشی علم سنجی با موضوع «راهکارهایی برای اثرگذاری و رویت پذیری دستاوردهای پژوهشی اساتید در سطح بین المللی»با سخنرانی عضو هیئت‌علمی و مسئول کلینیک علم سنجی دانشگاه علم و صنعت در دانشکده توانبخشی برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده توانبخشی، در راستای تبادلات علمی و پژوهشی با مراکز دانشگاهی و سازمان‌های مرتبط ملی و همچنین تعامل و استفاده از توانمندی اساتید ملی برای آموزش و پژوهش و فراهم کردن زیرساخت های پژوهشی به‌عنوان یکی از برنامه‌ها و مأموریت‌های 4 ساله  این دانشکده، کارگاه آموزشی علم سنجی با موضوع'راهکارهایی برای اثرگذاری و رویت پذیری دستاوردهای پژوهشی اساتید در سطح بین المللی' برگزار شد.
در این کارگاه که با سخنرانی دکتر علی بنیادی نائینی عضو هیئت‌علمی و مسئول کلینیک علم سنجی دانشگاه علم و صنعت شنبه 28 دی ماه 1398 در سالن شورای این دانشکده برگزار شد؛ دکتر بنیادی نائینی مقدمه ای از موضوع کارگاه، نحوه نصب نرم افزار آماری R که برای Paper Mining استفاده می شود و در خصوص مفهوم Data Mining (داده کاوی) به ارائه توضیحاتی پرداخت.
مسئول کلینیک علم سنجی دانشگاه علم و صنعت در این کارگاه که با استقبال بسیار خوب اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی روبرو شده بود، مطالبی در خصوص رویت پذیری، پاسخ به پرسش های 'در حوزه خود در چه جایگاهی هستید، چگونه پژوهشگر تاثیرگذاری باشم، انتشار مقاله در مجله مناسب چه تاثیری در افزایش رویت پذیری و اثرگذاری پژوهشگران دارد، چگونه رویت پذیری تولیدات علمی را افزایش دهیم، پژوهشگران چگونه در ارتقا رتبه دانشگاه موثرند و به کمک چه ابزارهایی می توان تاثیرگذار بود' ارائه کرد. دکتر بنیادی ضمن معرفی  امکانات پیشرفته پایگاه های استنادی مختلف  از جمله Web of Science  و Scopus  و... به ارائه توضیحاتی در خصوص پایگاه های استنادی و افزایش دقت جستجو در پایگاه های استنادی پرداخت. وی همچنین در خصوص علم سنجی در زمینه های مطالعه روند تولید علم، بررسی همکاریهای علمی و تعیین هسته علمی، سنجش اثر علم، ضریب تاثیر، اثرات بلند مدت آن، مصور سازی علم، تحلیل شبکه های اجتماعی و کمک به سیاست گذاری علم و فناوری نوآوری مطالبی را ارائه کرد.
دکتربنیادی در ادامه ضمن معرفی شاخص های اثرگذاری استنادی نرمال شده که از تقسیم تعداد استنادهای دریافتی تولیدات علمی بر تعداد استناد مورد انتظار و بر اساس میانگین استناد رشته های علمی مختلف در پایگاه  Web of Science محاسبه می شود به ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه استفاده از نرم افزارهای  Bibliometricx و R پرداخت.در بخشی از کارگاه نیز  شرکت کنندگان به صورت عملی نحوه استفاده از نرم افزار های معرفی شده  را مورد بررسی و تبادل قرار دادند.
در پايان پس از پاسخگویی به سؤالات شرکت‌کنندگان در خصوص مباحث ارائه‌شده از دکتر بنیادی نائینی با اعطای لوح قدردانی شد.
خبرنگار و عکاس: لیلا روستا

کلمات کلیدی
لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا