برگزاری کارگاه کشوری نحوه استفاده و انتشار داده‌های برنامه ملی ثبت سرطان

در آستانه برگزاری دومین همایش بین‌المللی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت، کارگاه کشوری نحوه استفاده و انتشار داده‌های برنامه ملی ثبت سرطان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، کارگاه کشوری نحوه استفاده و انتشار داده‌های برنامه‌های ملی ثبت سرطان، ۱۹ آذر ۹۷ با حضور مسئولان و کارشناسان ثبت سرطان استان‌های سراسر کشور در سالن همایش‌های ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
دکتر علیرضا سجادی عضو پژوهشکده گوارش، با مروری بر کلیات آمار و آنالیز داده‌های ثبت سرطان جلسه را آغاز کرد.
در ادامه دکتر گوهر محمدی مسئول برنامه ثبت سرطان دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ در خصوص بررسی میزان بروز و مرگ‌ومیر ناشی از ۳۶ سرطان در ۱۸۵ کشور گفت: یک نفر از هر پنج مرد و یک نفر از هر ۶ زن در دوره زندگی خود به سرطان مبتلا می‌شوند. میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان یک نفر از هر ۸ مرد و یک نفر از هر ۱۱ زن است و نیمی از مرگ‌ومیرها در کشورهای آسیایی که ۶۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اتفاق می‌افتد.
وی افزود: شایع‌ترین سرطان‌ها ازنظر بروز، سرطان ریه، پرورکتال و سینه هستند و ازنظر مرگ‌ومیر نیز به ترتیب در اولین، دومین و پنجمین رتبه قرار دارند. همچنین این سه سرطان یک‌سوم کل بروز و مرگ‌ومیر جهان را تشکیل می‌دهند.
دکتر محمدی در ادامه ساختار و نکات مهم در تهیه گزارش‌های دوره‌ای برنامه ثبت سرطان را برشمرد.
پس از آن دکتر غلامرضا روشندل مسئول برنامه ملی ثبت سرطان کشور، کلیات ساختار و نگارش مقالات علمی و نکات مهم در نگارش مقالات علمی با استفاده از داده‌های برنامه ثبت سرطان  و مبحث ملاحظات اخلاقی در نگارش و چاپ مقالات علمی را برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد.
در بخش دیگر، دکتر آذین نحوی جو دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت و مسئول  دبیرخانه برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت در دانشگاه، بر دقت به نکات مهم در انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقالات علمی برنامه ثبت سرطان تأکید کرد.
این جلسه با مروری بر دستورالعمل دسترسی و استفاده از داده‌های برنامه ملی ثبت سرطان توسط الهام پرتوی پور، کارشناس اداره ثبت سرطان ادامه یافت.
دکتر کاظم زنده‌دل مسئول دبیرخانه ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت در وزارت بهداشت، توضیحات خود را در خصوص طراحی انواع پروژه‌های تحقیقاتی با استفاده از داده‌های برنامه ثبت سرطان بیان کرد.
دکتر زنده‌دل خاطرنشان کرد: اگر داده‌های حاصل از ثبت استفاده نشوند، جمع‌آوری آن‌ها مفید فایده نخواهد بود؛ بنابراین توصیه من این است که در ثبت داده‌ها همکاری کنید، داده‌های ثبت‌شده را انتشار دهید و به یکدیگر کمک و مشورت دهید تا اشکالات تمام ثبت‌ها برطرف شود.
در پایان کارشناسان و مسئولان ثبت سرطان تجربیات خود در زمینه کاربردها و انتشار داده‌های ثبت سرطان را با دیگر شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند.
توضیح اینکه، مهمان ویژه این نشست Cankut Yakut محقق و کارشناس ثبت سرطان ازمیر کشور ترکیه بود.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی
ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی