برگزاری کمیته بیمارستانی بررسی عوامل مؤثر در مرگ مادر باردار در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حضور نمایندگان کمیته دانشگاهی و ستاد معاونت درمان

دکتر اشرف آل یاسین مدیر گروه زنان دانشگاه در جلسه مورتالیتی مادر باردار گفت: اخذ رضایت آگاهانه از مادران باردار در انتخاب نوع بیهوشی اسپاینال یا جنرال برای عمل سزارین، توسط گروه بیهوشی الزامی است و باید جدا از بحث درمان انجام شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، چهارشنبه 26 شهریور 1399 با حضور دکتر علی گنجعلیخان مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان‌ها، دکتر اشرف آل یاسین مدیر گروه زنان دانشگاه و سایر اعضای کمیته دانشگاهی مورتالیتی و موربیدیتی مادر باردار در جلسه کمیته بیمارستانی بررسی عوامل مرگ‌های اخیر مادر باردار در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) پرونده‌های مطرح‌شده تحلیل و ریشه‌یابی شد.
دکتر فهیمه قطبی زاده مشاور معاون درمان و رابط پرونده‌های مرگ مادر باردار دانشگاه در این جلسه ضمن توضیح در خصوص فرآیندهای درمانی انجام‌شده در دو مورد مرگ اخیر گفت: متأسفانه هر دو بیمار زمانی به این مرکز ارجاع شده‌اند که با همه تلاش‌های تیم‌های درمانی حفظ جان بیمار میسر نشد. یکی از چالش‌های مهم ما عدم دسترسی حوزه بهداشت به اطلاعات مادران باردار به‌ویژه اتباع خارجی و امکان پیگیری آنان از طریق شبکه‌های بهداشتی است که منجر به افزایش مورتالیتی و موربیدیتی در این گروه می‌شود.
وی همچنین بر حضور کادر درمانی مرتبط با پرونده‌های مرگ مادر مراکز تابعه در کمیته‌های بیمارستانی تأکید کرد؛ و افزود: تمامی این نشست‌های تخصصی و همفکری‌ها برای کمک به کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار است.
دکتر آل یاسین تدوین پروتکل داروی بیهوشی در مادران باردار را یک ضرورت خواند و افزود: اخذ رضایت آگاهانه از بیماران در انتخاب نوع بیهوشی اسپاینال یا جنرال برای عمل سزارین، توسط گروه بیهوشی الزامی است و باید جدا از بحث درمان انجام شود.
دکتر علیرضا سلیمی نیا متخصص بیهوشی بیمارستان شریعتی در مورد پرونده بیمار ارجاع شده از یکی از بیمارستان‌های خصوصی تابعه به این مرکز گفت: لازم است دانش همکاران ما در حوزه بیهوشی همواره به‌روز شود. مادران باردار به دلیل شرایط فیزیولوژیک خاصشان به‌سرعت دچار هایپوکسیا می‌شوند. ثبت دقیق علائم حیاتی بیمار در تمامی مراحل فرآیند بیهوشی توسط پزشک بیهوشی ضروری است و در تحلیل وضعیت بیماران کمک می‌کند.
دکتر صدیقه حنطوش زاده متخصص زنان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بابیان این نکته که در زنان باردار با فشارخون 14 بر روی 9 هرگز داروی مترژن استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: پزشک بیهوشی در قبال دارویی که به بیمار تزریق می‌کند مسئولیت مطلق دارد.
دکتر علی دهقان متخصص عفونی و معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص نحوه تجویز داروهای آنتی ویرال در مادران باردار کووید 19 گفت: در حال حاضر درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد. تنها می‌دانیم این بیماری دارای دو فاز اولیه (تکثیر ویروس) و فاز التهابی است و بهترین زمان اثربخشی داروها در اوایل بیماری است.
دکتر اورندی دبیر کمیته بیمارستانی این مرکز گفت: بیمار پرخطر همه فرآیند درمانش پرخطر است. جلسات کمیته‌های مورتالیتی یک دادگاه برای قضاوت یا مواخذه افراد نیست بلکه گروهی از برجسته‌ترین متخصصان و اساتید دانشگاه با بررسی اقدامات انجام‌شده در فرآیند درمان بیمار به دنبال تحلیل ریشه‌ای علل وقوع مورتالیتی یا موربیدیتی مادر باردار هستند تا از بروز موارد مشابه پیشگیری شود.
الهه خالونظری نیز در خصوص اقدامات معاونت‌های بهداشت و درمان دانشگاه برای ثبت و تجمیع اطلاعات مادران باردار در سطح شهر تهران توضیحاتی داد و گفت: طبق مطالعات حوزه بهداشت دانشگاه حدود 60 درصد مادران باردار اصلاً به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند و در مورد اتباع خارجی نیز تقریباً هیچ‌کس از دوران بارداری و مراقبت‌هایشان باخبر نیست.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *