دانشگاه علوم پزشکی تهران در وبومتری 60 پله صعود کرد و بیمارستان‌های آن در رتبه‌بندی جهانی قرار گرفتند

دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از ارتقای 60 رتبه‌ای این دانشگاه در نظام رتبه‌بندی وبومتری و قرار گرفتن بیمارستان‌های دانشگاه در رتبه‌بندی ویژه بیمارستان‌های آموزشی در سطح جهان خبر داد. این جهش چشمگیر، که حاصل برنامه برندآفرینی و طرح یکپارچه‌سازی وب‌سایت‌های دانشگاه است، دانشگاه را از رتبه 505 به 445 در سطح جهانی ارتقا داد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ترابی گفت: شاخص آلتمتریکس (Altmetrics) معیاری برای سنجش میزان تاثیرگذاری پژوهش‌ها در فضای مجازی است. این شاخص با عواملی مانند تعداد توییت‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، و دانلودها از پایگاه‌های علمی سنجیده ای‌شود.
وی افزود: وبومتری هم یک نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها است که پایگاه اسپانیایی Cybermetrics Lab با رصد کردن شاخص‌هایی مانند حجم، کیفیت و اثرگذاری محتوای وب دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی آنها را ارائه می‌دهد. این رتبه بندی به عنوان یک ابزار مفید برای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در زمینه تولید و انتشار علم در سطح جهانی شناخته می‌شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه طرح یکپارچه‌سازی وب‌سایت‌های دانشگاه با هدف ایجاد تصویری جامع و جذاب از دستاوردهای علمی و خدمات سلامتی در قالب دانشگاهی اجتماعی و نسل پنجم طراحی شده است گفت: این مهم با حمایت‌های بی‌دریغ رئیس محترم دانشگاه و مشارکت و همکاری ارزشمند واحدهای مختلف دانشگاه، از جمله معاونت محترم توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع و مدیریت محترم آمار و فناوری دانشگاه، به ثمر نشست.
وی افزود: این دستاورد ارزشمند، نتایج  قابل‌توجهی از جمله ارتقای 60 رتبه ای دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح جهانی در سامانه وبومتری و وارد شدن بیمارستان های دانشگاه در رتبه بندی ویژه بیمارستان های آموزشی در سطح جهان را به همراه داشته است.
دکتر ترابی گفت: به‌واسطه یکپارچه‌سازی و ارتقای کیفی وب‌سایت‌های دانشگاه، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه از رتبه 505 پیش از یکپارچه سازی به رتبه 445 هستیم. ضمن اینکه بیمارستان های مرکز قلب تهران، فارابی و شریعتی که پیش از این در رتبه بندی ویژه بیمارستان ها قرار نداشتند در این رتبه بندی وارد شدند و به ترتیب در جایگاه 6، 13 و 19 کشور قرار گرفتند که پیش بینی می شود با اقدامات انجام شده رتبه های بهتری در وبومتری کسب کنند و به تدریج همه بیمارستان های دانشگاه وارد این رتبه بندی شوند.
دکتر ترابی با اشاره به نقش بیمارستان‌ها گفت: قرار گرفتن بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی ویژه بیمارستان‌های آموزشی در سطح جهان، نشان‌دهنده کیفیت بالای خدمات آموزشی و پژوهشی این بیمارستان‌ها است. این امر می‌تواند به جذب دانشجویان پزشکی و تخصص از سراسر جهان و همچنین ارتقای سطح دانش و مهارت کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان‌ها کمک کند.
وی با تشریح اهمیت این دستاورد گفت: این ارتقای رتبه، نشان‌دهنده تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برای بهبود حضور خود در فضای مجازی و افزایش دسترسی به اطلاعات علمی و خدمات سلامتی برای مخاطبان ملی و بین‌المللی است. این امر می‌تواند به ارتقای اعتبار دانشگاه در سطح جهانی و جذب دانشجویان و محققان برجسته از سراسر جهان کمک کند.
دکتر ترابی با بیان اینکه «تمرکز بر ارتقای محتوای وب‌سایت‌ها و افزایش ضریب نفوذ آنها در فضای مجازی»، زمینه‌های لازم برای ارتقای شاخص آلتمتریکس(نمایه میزان رسانه‌ای شدن علم) فراهم کرده است از راه اندازی سامانه انگلیسی CV اعضای هیئت علمی با هدف تسهیل تعاملات بین‌المللی و معرفی دستاوردهای علمی اساتید خبر داد و گفت: این سامانه به زودی رونمایی می شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه افزود: با توجه به موفقیت‌های چشمگیر طرح یکپارچه‌سازی وب‌سایت‌ها، گام بعدی توسعه وب‌سایت‌ها به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی، عربی و ... در دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز دانشگاه و همچنین نمایش تصویری منسجم و جذاب در سطح وب‌سایت اصلی دانشگاه براساس الگوی دانشگاه‌های پیشرو در سطح جهان خواهد بود.

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی