دفاع از پایان نامه ابوذر رمضانی اولین دانشجوی دکترای تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده مجازی

ابوذر رمضانی اولین دانشجوی دکترای تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده مجازی از پایان نامه خود با عنوان " طراحی، اجرا و ارزیابی مدل شبیه سازی جریان دانش در شبکه همکاری های بین فردی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران " دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده مجازی، ابوذر رمضانی اولین دانشجوی دکترای تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی این دانشکده از پایان نامه خود با عنوان " طراحی، اجرا و ارزیابی مدل شبیه سازی جریان دانش در شبکه همکاری های بین فردی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران" در آخرین هفته مهر ماه 99 دفاع کرد.
نتایج حاصل از یافته های مطالعه حاضر حاکی از آن است که به منظور اجرای شبیه­ سازی الگوهاي رفتاري و تعاملي محققان در جريان دانش، از داده­ هاي واقعي 2843 مقاله محققان 13 مرکز تحقیقات از پژوهشگاه غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران در پايگاه وب ­آوساينس در بین سال های 2000 تا 2019 استفاده شد، چهار گروه محققان ستاره، دروازه­بان، وفادارـ محبوب و قراردادی تعیین شدند. در برنامه شبیه­ سازی رايانه­ اي نت­لوگو با سناریوهای مختلف نسبت حضور هر گروه از محققان در ورودي­ برنامه شبیه ­سازي را تغيير داده و نتیجه تأثیر آن در خروجي الگوي همکاري علمي محققان پژوهشگاه تحليل شد.
نتایج نشان داد که حضور محققان وفادار ـ محبوب و ستاره در شبکه همکاری علمی، نرخ انتشار مقالات و بالطبع میزان بهره­ وری افزایش یافته است. بنابراین برای بالا بردن کمیت و کیفیت جریان دانش از محققانی که بر روی بهره­ وری تأثیر دارند، در فرآیند پژوهش از آنها حمایت بیشتری شود. زیرا در چنین شبکه همکاری علمی عامل­ها یا محققان تلاش کمتری برای یافتن دانش جدید نیاز خواهند داشت و به سرعت به موفقیت ایده­ آل دست می­یابند.
یکی از نتایج کابردی این پژوهش استفاده از رویکرد شبیه­ سازی عامل محور برای پیش‌‌بینی تأثیر عوامل جریان دانش حاصل از همکاري علمي است و توصیه می شود برنامه‌‌ریزان و سیاست‌گزاران وزارت بهداشت از نتایج آن به‌عنوان معیاری برای انتخاب، جذب و تشویق محققان استفاده کنند.
توضیح اینکه دکتر لیلا شاهمرادی و دکتر فریدون آزاده اساتید راهنما، دکتر فاطمه شیخ شعاعی استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر رضا صفدری، دکتر ناهید عین اللهی، دکتر محمد حسن زاده، دکتر لیلا نعمتی انارکی و دکتر جیران خوانساری داوری آن را بر عهده داشتند. دکتر علیرضا آتشی نیز به عنوان ناظر و نماینده دانشکده مجازی در این جلسه حضور داشتند.


آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *