• تاریخ انتشار : 1400/11/25 - 08:24
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 485
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

دکتر رضایت: فناوری وقتی اثرش را نشان می دهد که وارد زندگی مردم شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت ایام الله دهه فجر با حضور در برنامه صبح پارسی سیما گفت: ثبات مدیریت و به کار گرفتن گروه جوان و با انگیزه منجر به پررنگ تر شدن فناوری نانو نسبت به سایر صنایع شد.

دکتر رضایت
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دکتر مهدی رضایت رئیس گروه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری نانو در برنامه صبح پارسی در خصوص رشد و پیشرفت فناوری نانو به شرح زیر گفتگو کرد:

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؛ اصالتا اهل کجا هستید؟
دکتر سید مهدی رضایت، استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس گروه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه و فناوری نانو. اهل تربت حیدریه هستم و دوره دکتری را در مشهد گذراندم.

چه خاطراتی از ایام انقلاب دارید؟
خاطره آمدن حضرت امام، فتح خرمشهر، رحلت حضرت امام و ملاقات خانواده نانو فناوری با مقام معظم رهبری در ذهن من همیشه ماندگار است و فرمایشات مقام معظم رهبری سرلوحه و راهنمای کار ما در بحث فناوری نانو قرار گرفت.
 
فناوری نانو را به طور کلی تعریف کنید.
در یک تعریف ساده تحقیق و توسعه در سطح مولکولی و اتمی و در اندازه‌های کمتر از صد نانو متر که منجر به تولید مواد جدید، خواص جدید یا محصولات جدید بشود را علم و فناوری نانو می گوییم که بیشتر بر روی فناوری تاکید دارد.
 
در عرصه‌های بین‌المللی نانو چقدر برای ما مهم است؟
در سند اول فناوری نانو که حدفاصل سال 84 تا 94 بود بحث زیرساخت‌هایی مثل توسعه‌ی نیروی انسانی نداشتیم و در سال‌های آغازین درکل 10 مقاله داشتیم و در جایگاه 57 دنیا بودیم، اکنون روزی 35 مقاله آی اس ای بین‌المللی تولید می‌شود که این مقاله به‌عنوان یک خروجی و شاخه پیشرفت علمی است، البته ما تأکیدداریم این مقاله و پیشرفت علمی باید منجر به محصول و تولید ثروت شود. ما اکنون در پیشرفت علمی رتبه‌ی چهارم دنیا راداریم و در برنامه‌ی 10 ساله‌ دوم نگاه ما به سمت بازارهای خارجی است و با توجه به تحریم‌ها و سختی‌هایی که در این قسمت داریم، فناوری‌ نانو جز فناوری‌هایی است که در جهت ورود به بازارهای جهانی تلاش می‌کند و با بیش از 40 کشور دنیا همکاری می‌کنیم.
ما معتقدیم فناوری وقتی اثرش را نشان می‌دهد که وارد زندگی مردم شود، الویت های ما در بحث فناوری نانو در حوزه‌ی آب، انرژی، ساختمان و سلامت بودند و با تأکید مقام معظم رهبری به حوزه کشاورزی نیز پرداختیم به‌عنوان‌مثال: در حوزه‌ی سلامت داروهای نانویی مانند داروهای ضد سرطان جایگاه مهم و قیمت گرانی دارند که فرزندان این مملکت با استفاده از فناوری نانو توانستند این دارو را داخل کشور تولید کنند و اکنون نزدیک به 50 هزار ویال از این دارو در داخل کشور استفاده‌شده و صادرات هم داریم، در کشاورزی با استفاده از تکنولوژی‌ که اکسیژن را به  نانوحباب تبدیل می‌کند و در شیلات و محصولات گلخانه‌ای که در کشور استفاده می‌شود بیش از 10 درصد راندمان افزایش‌یافته است، در بحث آب پساب‌ها، محیط‌زیست و گرفتن سموم آب، تقریباً تمام فناوری‌های مربوط به آب را در دسترس داریم حتی با بعضی از کشورها برای صادرات در تعامل هستیم.
 
چشم‌انداز نانو فناوری در ایران را چگونه می‌بینید و آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد؟
در سال 1399 گردش مالی فناوری نانو و به بیش از 11 هزار میلیارد تومان رسیده و قبل از تحریم‌ها صادرات ما بیش از 60 تا 70 میلیون دلار بود و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده چشم‌انداز بسیار روشنی در صادرات خواهیم داشت، ما اکنون بیش از 850 محصول شناسنامه‌دار داریم و بیش از 320 شرکت کوچک و بزرگ داریم که در بحث فناوری نانو محصول تولید می‌کنند، پیش‌بینی من این است که تا سال 1404 این عدد افزایش پیدا کند.
 
چه شد که فناوری نسبت به سایر صنایع پررنگ‌ شد و چه چالشی دارید و چه راهکاری برای رفع آن دارید؟
طبق فرمایش مقام معظم رهبری دلایلی ازجمله ثبات مدیریت، به کار گرفتن گروه جوان و باانگیزه، ورود به‌موقع به این موضوع و داشتن برنامه در نانو منجر به موفقیت و پررنگ‌تر شدن فناوری نسبت به سایر صنایع شد ولی متأسفانه کم‌توجهی بعضی از مدیران رده‌بالا از چالش‌های جدی است که با آن مواجه هستیم به‌عنوان‌مثال نصف شدن بودجه مانع از تلاش می‌شود که با پیگیری‌هایی که با مدیران ارشد مجلس داشتیم امیدواریم بتوانیم این بخش‌ها را سامان دهیم.
خیلی متشکرم از جنابعالی و برای شما و همه دانشمندان این سرزمین که برای ما افتخار کسب می‌کنند آرزوی موفقیت داریم.

 

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 208246
تدوین گر
نسیم اخگر
تهیه کننده:

نسیم اخگر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *