• تاریخ انتشار : 1403/07/11 - 18:22
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 66
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مراسم افتتاح رسمی ادغام خدمات توانبخشی در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه برگزار شد

ادغام خدمات توانبخشی؛ گامی رو به جلو در ارتقای نظام سلامت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم افتتاحیه ادغام خدمات توانبخشی در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه با تاکید بر اهمیت ادغام توانبخشی با حوزه بهداشت بر لزوم افزایش آگاهی در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد عالی آموزش کشور در ارائه الگوهای نوآور و در راستای ایجاد دانشگاه اجتماعی از سال 1401 در مرکز خدمات جامع سلامت میثم زیرمجموعه مرکز بهداشت جنوب تهران، ادغام برنامه توانبخشی در حوزه های آموزشی و درمانی به صورت ازمایشی اجرا کرد و پس از کسب تجربیات موفق، این برنامه به صورت رسمی افتتاح شد.  
 دکتر سید رضا رئیس کرمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم افتتاحیه تجربه ادغام خدمات توانبخشی در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC ) چهارشنبه 11 مهر 1403 که در مرکز خدمات جامع سلامت میثم برگزار شد، با اشاره به انگیزه بالای فعالان حوزه بهداشت گفت:  ورود عرصه توانبخشی به حوزه بهداشت، فرصت و انگیزه بیشتری را برای ارتقا سلامت جامعه ایجاد کرده است.
دکتر رئیس کرمی با اشاره به تجربه ‌خود در معاونت درمان و توانبخشی هلال احمر،  بر اهمیت نقش توانبخشی در درمان تاکید کرد و گفت: توانبخشی در کیفیت زندگی بیماران، بسیار مؤثر، ضروری و حیاتی است. 
وی بر لزوم افزایش آگاهی عمومی در حوزه توانبخشی و جلب حمایت سیاستگذاران نظام سلامت در این حوزه تأکید کرد و گفت: ضرورت توانبخشی به‌اندازه کافی شناخته نشده است. باید تلاش کنیم با ارائه گزارش‌ها و مستندات، توجه تصمیم‌گیران را به حمایت از این حوزه جلب کنیم.
دکتر رئیس کرمی همچنین بر ضرورت مشارکت خیرین در حمایت از خدمات توانبخشی تأکید کرد و افزود: مشارکت خیرین در امور توانبخشی بیماران می‌تواند، منجر به  کاهش بسیاری از درمان های پرهزینه و پیچیده شود. ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم هزینه‌های سنگین را کاهش دهیم و بهبود قابل توجهی در حوزه سلامت ایجاد کنیم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: رسالت دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی و اشتراک گذاری تجارب و الگوهای موفق به  نهادها و دانشگاه های دیگر است تا این خدمات در سراسر کشور گسترش یابد و بیماران از آن بهره مند شوند.

تحول نوین نظام سلامت با ادغام خدمات توانبخشی در مراقبت های بهداشتی اولیه
در ادامه، دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه، در حاشیه دیدار ضمن تشکر از حضور رییس محترم دانشگاه در مرکز جامع خدمات سلامت میثم از مراکز تحت پوشش شبکه بهداشت جنوب تهران با تاکید بر اهمیت خدمات توانبخشی در نظام سلامت، گفت: با ادغام خدمات توانبخشی در خدمات مراکز بهداشتی، گام مهمی در تحقق عدالت در دسترسی به خدمات سلامت برداشته‌ایم. این طرح نه تنها به بهبود وضعیت سلامت افراد نیازمند به توانبخشی کمک می‌کند، بلکه به کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش رضایت‌مندی بیماران نیز منجر می شود.
وی افزود: مرکز سلامت میثم به عنوان یکی از مراکز پیشرو در اجرای طرحهای ابتکاری در حوزه بهداشت، تجربه موفقی را در ارائه خدمات توانبخشی به بیماران داشته است. این مرکز با بهره‌گیری از همکاری متخصصان توانبخشی و انجام غربالگری و معاینات لازم، توانسته است خدمات با کیفیتی را به بیماران در حوزه های گفتار درمانی، شنوایی سنجی، فیزیوتراپی و کار درمانی ارائه دهد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین به چالش‌های پیش روی گسترش این طرح در کشور اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص و نیز ضعف در پذیرش بیماران ارجاعی به سطوح بالاتر خدمات سلامت، از جمله چالش‌های اصلی در اجرای این طرح است. با این حال، با برنامه‌ریزی دقیق و حمایت مسئولان، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد.
دکتر اولیایی منش در پایان با اشاره به اهمیت توانبخشی در ارتقاء سلامت جامعه، بر ضرورت همکاری دانشگاه‌ها، مراکز بهداشتی و خیرین برای توسعه خدمات توانبخشی تاکید کرد و گفت: امیدوارم این تجربه موفق الگویی برای دانشگاه های دیگر کشور باشد  و بتوانیم با همکاری همه جانبه، به یک سیستم جامع و کارآمد در ارائه خدمات توانبخشی به افراد نیازمند، دست پیدا کنیم.
 
پویش یک دقیقه‌ای با مسئولان،  تحولی بزرگ در ارائه خدمات توانبخشی به نیازمندان
دکتر سید احمد رضا خاتون آبادی، رئیس دانشکده توانبخشی،با بیان اینکه ، ایده روابط عمومی دانشگاه در برگزاری پویش یک دقیقه ای با مسئولان باعث اجرای آزمایشی ادغام خدمات توانبخشی در مرکز میثم شده  گفت:  این پروژه که با حمایت مسئولان دانشگاه و همکاری معاونت بهداشت و دانشکده توانبخشی از دوسال قبل آغاز شده؛ تاکنون بیش از 3 هزار و 700ویزیت به صورت رایگان را به همراه داشته و توانسته خدمات توانبخشی را به صورت گسترده‌تری در اختیار افراد کم برخوردار جامعه قرار دهد.
رئیس دانشکده توانبخشی افزود: این پروژه گام مهمی در ارتقای سلامت جامعه و بهبود کیفیت زندگی افراد، به ویژه کودکان و سالمندان نیازمند به خدمات توانبخشی برداشته و توانسته با  تشخیص و درمان به موقع اختلالات در کودکان، نقش مهمی در آینده سلامت جامعه و جوانی جمعیت سالم ایفا  کند.
وی تصریح کرد: با اجرای این طرح، افراد مناطق کم برخوردار نیازمند به خدمات توانبخشی می‌توانند به راحتی به این خدمات دسترسی پیدا کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
دکتر خاتون آبادی با اشاره به برنامه‌های دیگر توسعه خدمات توانبخشی، از گسترش همکاری با شهرداری‌ها و ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان در سطح جامعه خبر داد.

مرکز بهداشت جنوب تهران؛ نیازمند بازنگری در گستره خدمات‌رسانی
دکتر محمدرضا سلمانی ندوشن رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، ضمن اشاره به گستره جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران، گفت: این مرکز، مناطق ده، یازده، شانزده، هفده، نوزده و بخش آفتاب را پوشش می‌دهد.
وی  اظهار داشت: این محدوده با توجه به جمعیت بالای یک میلیون و ششصد هزار نفری، وجود نهادهای مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین تنوع جمعیتی، از پیچیدگی‌های مدیریتی بسیاری برخوردار است.
رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران با مقایسه وضعیت مرکز بهداشت جنوب تهران با سایر مناطق، گفت: در حالی که در سایر مناطق تهران به ازای هر دو منطقه شهرداری یک مرکز بهداشت وجود دارد، مرکز بهداشت جنوب تهران مسئولیت پوشش پنج منطقه و یک بخش را بر عهده دارد. این حجم وسیع از خدمات‌رسانی، سخت و پیچیده است. 
وی افزود: وجود مراکز مهمی مانند مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، قوه قضائیه، سفارتخانه‌ها، پایانه جنوب، راه آهن تهران، مرقد حضرت امام و بهشت زهرا در این محدوده، بر پیچیدگی‌های مدیریتی افزوده است.
وی در پایان پیشنهاد کرد که با تقسیم محدوده تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران، می‌توان به بهبود کیفیت خدمات‌رسانی و تسهیل مدیریت این مرکز کمک کرد.
  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,مراسم ها و همایش ها,جوانی جمعیت
  • کد خبر : 279666
زهرا  حری
تهیه کننده:

زهرا حری

تصاویر