پنجمین جلسه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

دکتر سید علی دهقان منشادی: انعطاف‌پذیری سیستم‌ها در برابر تغییرات جدید فرصتی طلایی برای نیل به توسعه‌یافتگی است

در جلسه شهریورماه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، ضمن پاسداشت روز پزشک، مراحل پیشرفت نرم‌افزار HIS جدید و مهم‌ترین چالش‌های این حوزه و همچنین آخرین تحولات مربوط به ایمنی سازه‌ها و پله‌های خروج اضطراری مجتمع بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، پنجمین نشست ماهیانه روسای بخش‌های این مرکز در سال جاری، چهارشنبه دوم شهریور 1401 با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، معاونان پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بخش‌های بالینی در سالن شورای ریاست برگزار شد.
در ابتدای این نشست رئیس مجتمع، روز پزشک را به‌تمامی پزشکانی که در این مرکز و در سایر نقاط کشور در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند تبریک گفت و افزود: امیدوارم همان‌طور که پزشکان در دوران کرونا اهمیتشان را در دل مردم نشان دادند تلاش کنیم این اعتماد همچنان ادامه یابد.
دکتر دهقان با اشاره به تصمیم دانشگاه مبنی بر یکسان‌سازی HIS بیمارستان‌ها گفت: قرارگاه ستاد اصلی پروژه HIS متشکل از کارشناسان شرکت تیراژه و مدیریت‌های آی تی دانشگاه و مجتمع در سالن شورای ساختمان کانسر برای آموزش و تحلیل نرم‌افزار مستقرشده است و ما در فاز تامین تجهیزات و آموزش کاربران هستیم. بسیاری از اشکالات کار، حین اجرای نسخه آزمایشی نرم‌افزار نمایان خواهد شد. نقطه نظرات روسا و اساتید بخش‌ها در شناسایی و رفع چالش‌های موجود بسیار کارگشاست. امیدوارم با همکاری و صبوری شما عزیزان این رویداد مهم به‌خوبی رقم بخورد. در ادامه مسیر هم با تشکیل تیم نظارتی و حمایتی باهدف رفع نواقص و نارسایی‌هایی احتمالی پس از راه‌اندازی نرم‌افزار در کنار اساتید و همکاران مجتمع خواهیم بود. وظیفه خود می‌دانیم تا جایی که می‌شود کارها را برای شما تسهیل کنیم و از درک متقابلی که میان همکاران مجموعه است سپاسگزاریم.
رئیس مجتمع هر تغییر جدید را فرصتی تازه برای مجموعه قلمداد کرد و افزود: یکی از امتیازات مهم نرم‌افزار جدید این است که بر مبنای سنجه‌های اعتباربخشی است و درعین‌حال قابلیت پشتیبانی سامانه‌های دیگر مجتمع را نیز دارد.
وی در پایان بیاناتش به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در بحث ایمن‌سازی ساختمان‌ها همچون تخلیه پله‌های خروج اضطراری، قراردادهای مربوط به سامانه اعلام و اطفای حریق، نصب محفظه کلید درب‌های منتهی به پله‌های فرار و همچنین بررسی سنجه‌های اعتباربخشی در جلسات هفتگی تیم رهبری و مدیریت مجتمع پرداخت.
دکتر نوید مقدم با ارائه گزارشی از روند پیشرفت پروژه HIS جدید مجتمع در راستای یکپارچه‌سازی کامل سامانه‌های اطلاعاتی بیمارستان‌های دانشگاه از این اقدام به‌عنوان انقلابی در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی یادکرد و توضیح داد: هر نرم‌افزاری مزایا و معایبی دارد و در مورد نرم‌افزار شفای شرکت تیراژه باید بگویم، مهم‌ترین محدودیتش این است که بر پایه وب نیست که البته قرار است در ادامه راه برای این موضوع چاره‌جویی شود. نکته مهم دیگر با توجه به حجم و نوع فعالیت‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی برخی از فرآیندهای موردنیاز ما اختصاصی است که با توجه به‌ضرورت باید این قابلیت‌ها به نرم‌افزار جدید اضافه شود.
سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات مجتمع در ادامه افزود: در بحث سخت‌افزار باید تعدادی کامپیوتر و سرور سنگینی که لازمه این کار است را از همین ابتدا به زیرساخت‌های موجود مجتمع اضافه کنیم. در حوزه نرم‌افزار هم احصای فرآیندهای اختصاصی مجتمع در نسخه‌ای که قرار است اول مهر فعال شود را خواهانیم. برنامه‌های آموزشی هم برای نیروهای اداری و پشتیبانی و هم برای اساتید و فراگیران از هفته آتی آغاز خواهد شد.
دکتر محمد خاتمی رئیس بخش پیوند کلیه مجتمع بر موضوع امکان الکترونیکی شدن پرونده‌های پزشکی در HIS جدید تاکید کرد.
دکتر نصیر طوسی فوق تخصص بیماری‌های گوارش هم تصریح کرد: بسیار مهم است از همین آغاز رجیستری به‌عنوان یکی از رسالت‌های مهم HIS جدید در نظر گرفته شود.
دکتر آرش سیفی رئیس بخش عفونی از امکان پکس داخلی و دسترسی به پرونده‌های قبلی بیماران را یکی از امتیازات نرم‌افزار شفا خواند و گفت: بااین‌همه مسئله تحت وب نبودن این نرم‌افزار یک ایراد مهم است که سیستم را با کندی روبه‌رو می‌کند.
دکتر علی جعفریان رئیس پیوند کبد، تحت وب نبودن HIS جدید را با پرونده الکترونیک در منافات دانست و از این‌که تمام سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی کشور مبتنی بر یک نرم‌افزار شود ابراز نگرانی کرد.
دکتر زینعلی زاده رئیس بخش جراحی اعصاب با تاکید بر موضوع رجیستری گفت: پژوهش بدون رجیستری امکان‌پذیر نیست و باید از همین ابتدای کار نرم‌افزار جدید به آن فکر کنیم.
معاون امور دانشگاهی در این جلسه با اشاره به تاکید دانشگاه در بحث اجرای دستورالعمل پوشش حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی، فراگیران، کادر پرستاری و کارکنان گفت: طبیعتاً باید اول از خودمان شروع کنیم. تخلفات همکاران واحدها از قوانین مربوط به پوشش حرفه‌ای، باید ابتدا در قالب امربه‌معروف و نهی از منکر برای یادآوری و در مراحل بعد به‌صورت مکتوب به مدیریت‌های مربوطه مجتمع اعلام شود.
دکتر مرتضی دارایی مسئول امور فراگیران مجتمع اهمیت پوشش حرفه‌ای در مراکز درمانی را موضوعی جهانی دانست و گفت: این مسئله فقط مختص کشور ایران نیست و هم از منظر کنترل عفونت و هم شان انسانی جزئی از رفتار حرفه‌ای کادر پزشکی و غیرپزشکی بیمارستان‌ها است که باید آن را جدی بگیریم.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *