برگزاری جلسه کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی

دکتر فاطمه علیپور: هدف کمیته اخلاق پزشکی حفظ نام نیک بیمارستان فارابی است

بررسی اجرای مصوبه های کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی در سال 99 و جایگاه آن در مباحث درمان، اصلی ترین موضوعات مطرح شده در این کمیته بود.

دکتر فاطمه علیپور، دبیر کمیته اخلاق بالینی بیمارستان فارابی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه مجازی کمیته اخلاق پزشکی (بالینی) این مرکز سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹ با حضور سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان برگزار شد.
فاطمه جعفری، کارشناس کمیته اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ایبیمارستان فارابی توضیحاتی درباره مصوبات شش ماهه اول و دوم این کمیته در سال جاری را ارائه داد و گفت: پژوهش در بیمارستان با تایید معاونت درمان و معاونت پژوهشی از مواردی است که در کمیته اخلاق بالینی دی ماه سال ۹۹ مطرح و به تصویب رسید. خوشبختانه در حال حاضر روند پژوهش منظم شده و تصویب یک طرح پژوهشی در کمیته اخلاق بیمارستان و گرفتن کد اخلاق، حلقه گمشده‌ایبود که اکنون آن را یافته ایم. در زمینه رسیدگی به تخلفات کارکنان بالینی نیز به یک پیش نویس منسجم نیاز داریم ولی در مورد کارکنان اداری این پیش نویس در قالب مسائل اعتباربخشی نوشته شده است.  
وی در ادامه به پیگیری امور بیماران با رویکرد پیشگیری از شکایات و نارضایتی‌ها اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی شده تا واحد شکایات بیمارستان موضوعاتی که رویکرد حقوق بیماران دارند را در کمیته اخلاق پزشکی مطرح کنند تا با هم فکری درباره آن‌ها تصمیم گیری شود. همچنین دفتر بهبود کیفیت بیمارستان با مشارکت مسئول واحد رسیدگی به شکایات، حداقل در بازه زمانی سه ماهه پیشنهادها و شکایت‌هاییرا که به دستشان رسیده به شکل نظام مند تحلیل کرده و نتایج در جلسه مشترک کمیته اخلاق بالینی و کمیته پایش سنجش کیفیت مطرح کنند.
کارشناس کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان فارابی با اشاره به اهداف اصلی کمیته اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ایدر سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در راستای آموزش و آشنایی تمام کارکنان بیمارستان با اصول اخلاق حرفه‌ایقصد داریم سلسله آموزشی‌هاییرا ایجاد و پس از تولید محتوای آموزشی در اختیار همه کارکنان قرار دهیم. از موارد دیگری که از اهداف این کمیته در سال جدید خواهد بود می‌توان به مکانیسم تشویقی کارکنان و ترویج اخلاق حرفه ای، برخورد حرفه‌ایبا بیمار و همراهان معترض، بررسی گزارش‌های مرتبط با شکایت ها، نحوه اطلاع رسانی بدون هر گونه پنهان کاری و وقایع ناخواسته منجر به خسارت اشاره کرد.
در ادامه دکتر فاطمه علیپور، دبیر کمیته اخلاق بالینی بیمارستان فارابی رفتار حرفه‌ایکارکنان این مرکز را مثبت ارزیابی کرد و  اظهار داشت: این مرکز به علت ساختاری که داشته و منش پروفسور شمس فقید و رفتار حرفه‌ایتمام مسئولان و کارکنان آن، خوشبختانه با مشکلات اخلاقی بسیار کمی مواجه بوده است. وی به آموزش پایه‌ایمنسجم  و منظمی که برای تمام سطوح شغلی برگزار شده اشاره کرد و گفت: با توجه به ماهیت تغییر پذیر فراگیران و حجم کاری و ماهیت فراموش کاری انسان، نیاز به آموزش‌های همیشه احساس می‌شود و البته نباید به آموزش‌های پایه‌ایبسنده کنیم. بنابراین اعضای هیات علمی و مسئولان واحدها با توجه به ظرفیت‌های آموزشی، باید برای کارکنان سازوکار مناسب و تاثیرگذار را ارائه دهند. به دنبال آن هستیم تا در سال جدید برای کارکنان بالینی اداری دوره‌های اخلاق حرفه‌ایبرگزار کنیم و برای آن مشوق‌های کافی را در نظر بگیریم تا این آموزش‌ها برای کارکنان به صورت مستمر ادامه داشته باشد. .
دکتر علیپور در زمینه جایگاه کمیته اخلاق پزشکی در مباحث درمانی توضیح داد و افزود: ماهیت کمیته اخلاق بیشتر مشورتی است تا اجرایی. بنابراین در امور معاونت درمان فقط مشاوره می‌دهیم تا راهکارهای لازم انجام شود و قرار نیست دخالتی بکنیم. به عنوان مثال یکی از مباحثی که در کمیته‌های اخلاق پزشکی یا پژوهشی مطرح می‌شود این است که در یک طرح پژوهشی باید موارد و مشکلات پیش آمده برای بیماران را با صداقت و شفاف به آن‌ها اعلام کرد. همچنین یکی از اهداف ما  به عنوان کار مشترک کمیته اخلاق بالینی و کمیته اخلاق در پژوهش، نظارت بر طرح‌های پژوهشی خواهد بود. قصد ما این است تا شیوه‌های ارائه خدماتی مانند تصویربرداری به بیمارانی که بخشی از یک طرح پژوهشی هستند را منظم کنیم. البته باید در این راه قدم‌های بیشتری برداریم و به همین دلیل از نظرات و پیشنهادات کاربردی برای ارتقا وضعیت اخلاق حرفه‌ایاستقبال خواهیم کرد تا در نهایت بتوانیم نام نیک بیمارستان فارابی را حفظ کنیم.  
مدیر بیمارستان فارابی نیز از همکاری مشترک کمیته‌های اخلاق پزشکی و بهبود کیفیت ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت اهداف سال ۱۴۰۰ و زمان بر بودن اجرای برخی از مصوبه‌های سال جاری، باید برای اجرای آن‌ها در برنامه عملیاتی سال آینده بر اساس اولویت برنامه ریزی کنیم. سپس پیش نویس هر کدام از این‌ها در کمیته مورد نظر مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود. زیرا نوشتن دستورالعمل و تنظیم خط مشی به تنهایی کارآمد نیست و برای دستیابی به نتیجه بهتر لازم است خط مشی در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *