نهمین آیین اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون برگزار شد

دکتر قناعتی: با مدیریت، دقت و برنامه ریزی، توانستیم آموزش پزشکی را به خارج از کشور صادر کنیم

در نهمین آیین اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون که به منظور بزرگ‌داشت مقام شهید و تجلیل و تقدیر از خانواده های آنان، در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر قناعتی با اشاره به پیشرفت های کشور در سال های اخیر گفت: با تاسیس دانشگاه سبطین (شعبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا) توانستیم آموزش پزشکی را به خارج از کشور صادر کنیم.

نهمین آیین اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مراسم که 2 اسفند 1401 در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، انقلاب اسلامی را حرکتی بزرگ علیه ظلم و جور خواند و گفت: مادامی که به تاریخ انقلاب اسلامی ایران نگاه می کنیم، موج های مختلفی به منظور براندازی این انقلاب صورت گرفت اما به لطف و فضل خدا هر بار این قصه در هم شکسته شد.

دکتر قناعتی با بیان اینکه "بخشی از بحران اخیر بر پایه دروغ و افترا به نظام شروع شد" خاطر نشان کرد: اکنون زمان جنگ شناختی است و باید بدانیم که از کدام ناحیه مورد حمله قرار خواهیم گرفت.

رئیس دانشگاه، مشکلات اقتصادی را موجب ضربه به انقلاب عنوان کرد و گفت: علی رغم همه تحریم ها و فشارهای زیادی که بر کشور در این سالها وارد شد، اما موفقیت های بسیار زیادی هم کسب کرده ایم. در این سال ها دانشجویان خارجی زیادی در دانشگاه تربیت کرده ایم و موفق شدیم که آموزش را به خارج از کشور صادر کنیم.

وی به دانشگاه سبطین اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای رسیده، دانشجویان بسیاری برای تحصیل در این مرکز آموزشی درخواست داده اند. قطعا با قدری مدیریت، دقت و برنامه ریزی، می توانیم موفقیت های زیادی را نصیب کشور کنیم.

رئیس دانشگاه، بر علم نافع تاکید کرد و گفت: علم باید نافع و بر اساس نیازهای کشور باشد. دانشگاه نسل چهارم، دانشگاهی است که بر مسئولیت پذیری و بر آموزش در فیلد تاکید دارد. به عبارت دیگر علم نافع باید در همه جامعه مستقر باشد.

دکتر قناعتی، حضور در جبهه جنگ در دوران دفاع مقدس را موجب تقویت آموزش درمان وتحقیقات خواند و تصریح کرد: شرایط اضطرار به ما کمک کرد که مسئله محور باشیم چرا که در آن شرایط مجبور بودیم یاد بگیریم تا مفید باشیم. خدا را شاکریم که به دلیل تلفیقی که در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی صورت گرفت، آموزش پزشکی بر پایه مسئله محوری شکل گرفت.

وی مشکلات معیشتی را مهمترین علت نارضایتی مردم خواند و گفت: دشمن از این نارضایتی برای تغییر باور مردم و برهم ریختن آن بر پایه فضای مجازی استفاده کرده است. اما باید بپذیریم که در مسئله فضای مجازی، بسیار ضعیف عمل کردیم. اصلاح و تقویت شاکله مدیریتی نیز امری حیاتی است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، مبنی بر اینکه اکنون در پیچ تاریخی بسیار مهمی قرار داریم، خاطر نشان کرد: ما امانت دار، انبیا و اولیا هستیم و باید در این شرایط درست عمل کنیم و برای پیشرفت کشور باید کارآمد عمل کنیم.

استقلال و شکوه امروز کشور از برکت خون شهداست
سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: لحظات حساس و سرنوشت سازی وجود دارد که اگر در آن زمان ملت ها به اندازه کافی دقیق و هوشیارانه عمل نکنند شاید برای همیشه از صفحات تاریخ و حتی جغرافیا حذف شوند. تاریخ مملو از ملتی است که در لحظات حساس تسلیم شده و نامی از آنها باقی نمانده است.
وی افزود: اگر در این فرازهای سخت، با قلب های مطمئن و دلهای مستحکم نایستیم همه ارزش های یک ملت نابود می شود. از این زاویه می خواهم به ارزش و اهمیت خون شهیدان اشاره کنم چرا که "شهادت" هم یک فضیلت شخصی برای شهید دارد و هم به اندازه احیای یک ملت، اعتلا و منزلت آن جامعه در جهان، ارزش دارد.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه در دنیای امروز قدرت ها نمی پذیرند که ملت ها مستقل باشند، خاطر نشان کرد: شهید این منطق را در هم می شکند و به ملت استقلال، آزادگی و شرف می بخشد. حجت تمام می کند و جریان می بخشد. ما در آیینه تاریخ، داستان ذلت یک ملت شکوهمند همچون ایران را قبل از انقلاب اسلامی دیده ایم. این تاریخ تلخ و ناگواری است و امروز این عظمت را که به دلیل خون شهدا در کشور ایجاد شده است ببینید. امروز آنها در مقابل ایران، عاجز، زانو زده، نگران و ناتوان هستند. این فضیلتی که امروز برای کشور ساخته شده است از برکت شهیدانی همچون شهید رهنمون است و این زیبا ترین نوع شهادت است که کسی برای احیای دیگری شهید شود.
سردار سلامی از فعالیت های جامعه پزشکی در دوران کرونا قدردانی کرد و گفت: جامعه پزشکی شایسته یک افتخار بزرگ و ارزش جاودانه است. برای آنها که اینچنین برای مردم، حیات، بقا، شور زندگی و شوق ماندن می آفرینند و مشعل های زندگی را در قلب مردم روشن می کنند، درود می فرستیم. ما این صحنه ها را پشت سر می گذاریم. هر ملتی هرگونه تصمیم بگیرد و هر هدفی را تعیین کند به آن خواهد رسید.
وی افزود: می دانیم که دشمنان افول و نزول کردند. آنها در مقابل ملت ایران نمی توانند کاری انجام دهند و ما تصمیم گرفته ایم مقتدر، پیشرفته و قوی باشیم.

تقدیر از خانواده شهدا
در این مراسم، گزارش دبیر خانه دائمی جایزه ملی شهید دکتر رهنمون توسط سردار بینات قرائت شد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: در دوران دفاع مقدس بیش از سه هزار شهید از جامعه پزشکی داشتیم و انجام بیش از هزاران عمل جراحی نجات بخش، نشان از انقلابی بودن جامعه پزشکی دارد.
در پایان مراسم از خانواده معزز شهدا قدردانی شد.
 شهید دکتر محمد علی رهنمون، در سپیده دم روز ششم اسفندماه 1362  در عملیات خیبر در سنگر همیشگی خود در بیمارستان صحرایی خاتم الانبیا (ص) در منطقیه طلائیه در حال ادای فریضه نماز صبح به شهادت رسید. وی به عنوان شهید شاخص بسیج جامعه پزشکی معرفی شده است.

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *