همایش روز جهانی داوطلب برگزار شد

دکتر قناعتی: خدمت داوطلبانه با محور الهی، قوی ترین فرصت برای تقرب و خودسازی است

به بهانه روز جهانی داوطلب و در حضور جمعی از هنرمندان، از خدمات خالصانه رابطین، سفیران و داوطلبان حوزه سلامت تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مراسم که روز چهارشنبه، 17 آذر در سالن دارالفنون دانشگاه برگزار شد، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، با اشاره به فلسفه خلقت انسان، داوطلبین در امور خیر را شاگرد اول های عالم هستی خواند و گفت: در طول عمر خود، بارها شاهد اتفاقات عجیبی بودم از جمله آنکه در عملیات والفجر یک، هنگامی که به محاصره دشمن درآمدیم، چندین داوطلب برای آزاد سازی معبر با آرپیجی رفتند و دیگر بازنگشتند. 
در واقع این توفیقی است که شامل حال همگان نمی شود و اجباری برای انجام آن وجود ندارد.
وی خلوص نیت را معیاری در قبول الهی اعمال داوطلبانه دانست و افزود: داوطلبی امری خالصانه است، لذا قدر خود را بدانید که توفیق خالصانه خدمت به مردم را داشتید.
رئیس دانشگاه، بر ضرورت همراهی و همکاری داوطلبین تاکید کرد و گفت: قطعا مشکلات زیادی در ‌کشور وجود دارد که بخشی از آن ناشی از  سوء مدیریت برنامه ها و یا فشارهایی است که به کشور وارد می کنند و اگر چه دولت و نهادها موظف به رفع مشکلات و انجام کار صحیح هستند؛ اما در این میان، نیاز به کارهای داوطلبانه بسیار احساس می شود. 
دکتر قناعتی، تجربه فعالیت های داوطلبانه در دوران دفاع مقدس را بسیار ارزشمند و موفق ارزیابی کرد و افزود: هنگامی که مسئولیت دانشگاه را بر عهده گرفتم، تنها 5 درصد از مردم واکسینه شده بودند. با تجربه خوبی که در گذشته از فعالیت های داوطلبانه داشتیم می دانستم که با  همراهی و همکاری شما می توانیم در این امر نیز موفق باشیم. اکنون شاهدیم که 97 درصد مردم در جنوب تهران، دوز اول وبالای 70 درصد دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند.
وی ضمن قدردانی از کمک داوطلبین، حرکت آنها را موجب کاهش تلفات عنوان کرد و خواستار تشکیل شبکه داوطلبان شد و گفت: در جنوب تهران مشکلات مختلفی از قبیل، فقر، آب ناسالم، شرایط سکونت بد، اعتیاد و روابط نا سالم ... وجود دارد که می طلبد، کارهای اصولی و اساسی در این زمینه صورت پذیرد. قطعا ساماندهی داوطلبان و مدیریت صحیح توان و انرژی آنها می تواند انسجام بیشتری در کارها ایجاد کند.
رئیس دانشگاه، امنیت و سلامت را دو مقوله مهم خواند و یادآور شد: کمک داوطلبان و خیرین سلامت توانست موجب ساخت بیمارستانی مدرن با 260 تخت در منطقه یافت آباد شود و اکنون در منطقه اسلامشهر نیز نیازمند حمایت و کمک آنها هستیم تا مردم از سلامت بیشتری برخوردار شوند.
دکتر قناعتی، حضور 6 هزار و 700 رابط و 500 هزار سفیر سلامت را فرصتی مغتنم شمرد و افزود: تمامی این کارها اگر محور الهی داشته باشد، قوی ترین فرصت برای خود سازی و تقرب الهی است چرا که هیچ چیز به اندازه خدمت به خلق در ارتقای روحی انسان جایگاه ندارد.
وی در پایان یکی از استراتژی های مهم در مدیریت جدید را اجتماعی کردن دانشگاه عنوان کرد و گفت: با ما در ارتباط باشید؛ چرا که دانشگاه در برنامه ریزی های جدید خود از لحاظ پژوهش، آموزش و درمان قصد دارد در خدمت اجتماع باشد.

تقویت مشارکت های مردمی
در این مراسم همچنین، دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه، حضور داوطلبان، رابطین و سفیران سلامت را قدر دانست و تصریح کرد: افرادی که داوطلبانه از وقت و جان خود برای سلامت مردم هزینه می کنند، بسیار ارزشمند و قابل احترام هستند.
وی با اشاره به عوامل بیرونی موثر بر سلامت مردم گفت: به جز عوامل و فاکتورهایی که نظام سلامت می تواند در کنترل آنها تاثیر داشته باشد، متاسفانه عوامل مختلفی از قبیل سبک زندگی، فقر، استرس، حاشیه نشینی و ... نیز  وجود دارد که خارج از توان و کنترل نظام سلامت است لذا این مشکلات بدون کمک مردم امکان پذیر نخواهد بود.
دکتر اولیایی منش، بر ضرورت تقویت مشارکت های مردمی و همکاری های بین بخشی تاکید کرد و گفت: ما به دنبال نمونه شدن هستیم، چرا که دانشگاه در حوزه علم و پژوهش از رتبه نخست برخوردار است لذا قصد داریم در این زمینه نیز به الگویی برای سایر دانشگاه ها تبدیل شویم. خوشبختانه دانشگاه از حمایت این دو بال پرواز در حوزه سلامت برخوردار است.

داوطلبی کار هنرمندانه است
سپس داریوش ارجمند، هنرمند پیشکسوت، به عنوان سفیر سلامت دانشگاه، کار داوطلبانه را بسیار پسندیده خواند و گفت: کشور تجارب زیادی در زمینه فعالیت های جهادی دارد که نمونه آن دوران دفاع مقدس است. خداوند پیش از شما در فعالیت های گروهی حاضر است و دست خداوند با شماست.
وی فعالیت های داوطلبانه را امری هنرمندانه دانست و گفت: داوطلبانی که بی هیچ چشمداشتی به مردم نیازمند کمک می کنند، از روح بلندی برخوردارند و هنرمند هستند.

سفیران سلامت به عدالت فکر می کنند
راضیه کباری، نویسنده کتاب "درهمین چند قدمی و خبرنگار حوزه سلامت" از رونق فعالیت های داوطلبانه در تمامی دنیا خبر داد و گفت: بسیاری از مردم سواد و توان علمی خود را پس از بازنشستگی در اختیار جامعه قرار می دهند چرا که حرکت های مردمی بسیار می تواند به ارتقاء سواد سلامت مردم کمک کند.
وی کار سفیران سلامت را فعالیت هنری عنوان کرد که می توانند نقاشی ذهنی خود را با حرکتی داوطلبانه به نمایش بگذارند و موجب تغییر در جامعه شوند و یادآور شد: سفیران سلامت به عدالت فکر می کنند و می توانند موجب همبستگی در جامعه شوند.

واکسیناسیون بزرگان هنر، حرکتی مسئولانه
در ادامه علی اوجی، دیگر هنرمند کشور، ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، حرکت آنها را برای واکسیناسیون پیشکسوتان عرصه هنر، قدردانست و گفت: واکسیناسیون بزرگان هنر، توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیار مسئولانه انجام شد و این دانشگاه، هنرمندان را همچون خانواده خود دانست و از آنها مراقبت کرد.

خدمت در شرایط بحرانی
قاسمیان، داوطلب بسیج دانشجویی نیز ضمن ابراز خرسندی از خدمت رسانی در شرایط بحرانی به مردم محروم جنوب شهر تهران گفت: تیم خدمت رسان توانست بالغ بر 12 هزار نفر را در منطقه مرتضی گرد و صالح آباد به صورت کامل واکسینه نماید.
در انتهای این مراسم، حسین زاده، رابط سلامت مرکز میثم، سوگندنامه سفیر سلامت را قرائت کرد.
توضیح اینکه دکتر فرشید رضایی رئیس دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت دراین مراسم حضور داشت.
نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *