در هفتمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاورد‌های پژوهشی در دانش پزشکی سلولی، مولکولی و بالینی

دکتر لاریجانی، طبابت شخصی را در دنیای پزشکی امروز، بسیار حائز اهمیت خواند

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر ضرورت گسترش دانش طبابت شخصی و توجه به مطالعات ژنومیک در کشور تأکید کرد و آن را عامل مهمی در تشخیص و درمان بیماری‌ها دانست.

گالري عکس
دکتر محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، در هفتمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاورد‌های پژوهشی در دانش پزشکی سلولی، مولکولی و بالینی که صبح دوشنبه 26 مهر 95 در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: بحث‌های پایه‌ای و بالینی در درمان بیماری‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است ولی یکی از مهم‌ترین مباحث امروز در درمان بیماری‌ها، طبابت شخصی است.
وی بابیان اینکه در پزشکی شخصی، درمان یک بیماری در افراد مختلف باهم متفاوت است تصریح کرد: در یک بیماری هرچند روند درمانی در تمامی افراد یکسان است اما با توجه به شرایط افراد و بررسی فاکتور‌های هر فرد نوع درمان متفاوت است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به تحقیقات گسترده دنیا بر روی مبحث طبابت شخصی افزود: فاکتور‌های مختلف در بیماران درواقع راهنماهایی هستند که می‌توان با بررسی دقیق آن‌ها در هر فرد روند درمانی را بهبود بخشید و با پایش هر فرد عوارض بیماری را کاهش داد.
دکتر لاریجانی با اشاره به کاربرد پزشکی شخصی در درمان برخی بیماری‌ها به‌ویژه سرطان‌ها اظهار داشت: پزشکی شخصی امروزه جایگاه بالایی دارد چراکه با آنالیز نشانه‌ها در هر فرد درمان‌ها برای بهبود بیماری‌ مؤثر‌تر است.
وی مطالعات ژنومیک در پزشکی شخصی را حائز اهمیت دانست و گفت: توجه به پزشکی شخصی در دنیا از سال‌های گذشته مطرح بوده و در کشور ما نیز این دانش حتی در طب قدیمی هم وجود داشته چراکه در هر انسان پاسخ به درمان بیماری‌ها با توجه به فاکتور‌های مختص آن فرد متفاوت است.
دکتر لاریجانی با اشاره به‌ضرورت گسترش این دانش در کشور یادآور شد: یکی از پایه‌های درمان در پزشکی شخصی توجه به مطالعات ژنومیک است چراکه به کمک آن می‌توان از راه درست‌تری بیماران را درمان کرد.

خبر: مقدم
عکس: جمشید ربیعی

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

دكتر سيد منصور رضوي

دكتر سيد منصور رضوي

78/10/11 - 00:00

سلام اگر واژه "طبابت شخصي" همان Personalized Medicine است ، بازگردان اشتباهي است.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *