سلامت روان در خدمت سلامت همگانی

کارشناس مسئول سلامت روانی اجتماعی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، روان بخشی جدایی‌ناپذیر از بهداشت عمومی است که فرد را از توانایی‌های شناختی، عاطفی، و همچنین از توانایی‌های فرد در ایجاد رابطه با دیگران آگاه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، موضوع روز جهانی سلامت سال  ۱۳۹۷ (سال ۲۰۱۸ میلادی) عبارت است از'پوشش همگانی سلامت: برای همه، در همه‌جا' که  در راستای شعار اصلی سازمان یعنی سلامت برای همه قرار دارد.
این روز فرصتی برای همه افراد در تمام جامعه فراهم می‌کند تا در فعالیت‌هایی که باعث ارتقا سلامت می‌شود مشارکت کنند.
پوشش همگانی سلامت به این معنی است که؛ همه افراد جامعه، خدمات موردنیاز سلامت را بی‌هیچ فشار مالی دریافت کنند.
پوشش همگانی سلامت، همه را به دسترسی خدماتی که مهم‌ترین دلیل مرگ و بیماری است قادر می‌سازد. خدماتی که به‌اندازه کافی باکیفیت است و باعث بهتر شدن وضعیت سلامت افراد دریافت‌کننده خدمت می‌شود.
در این راستا دکتر مرجان فتحی، کارشناس مسئول سلامت روانی اجتماعی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر در خصوص خدمات و مراقبت‌هایی که کارشناسان واحد سلامت روانی به عموم مردم ارائه می‌دهند گفت: انسان با برخورداری از تعادل روانی، قادر است بر استرس‌های زندگی فائق آمده وزندگی روزانه پربارتر و سودمندتری داشته و رضایتمندی بیشتری را کسب کند. اختلالات روانی با تأثیر بر سلامت جسمی و روانی، امکان دستیابی به اهداف بیان‌شده را محدودتر و حتی در پاره‌ای موارد غیرممکن می‌کند. این در حالی است که شناسایی به‌موقع و درمان اختلالات روانی و پیشگیری از به وجود آمدن آن‌ها، راه استفاده از این توانایی‌ها را برای بشر هموار می‌سازد. ازآنجاکه سلامت روان، پایه و اساس رشد انسان است، پرداختن به آن از لازمه‌های مباحث مربوط به‌سلامت است. واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد یکی از واحدهای تخصصی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر است که در سه حوزه سلامت روان، پیشگیری از اعتیاد و سلامت اجتماعی مشغول به فعالیت است.
وی بابیان اینکه غربالگری و آموزش را ازجمله راهکارهایی است که در مراکز خدمات جامع سلامت  برای ارتقای سلامت روان و پیشگیری از بروز اختلالات روانی نقش مهم و مؤثری دارد معرفی کرد و افزود: مراقبین سلامت مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در زمان تشکیل پرونده‌های سلامت، جمعیت تحت پوشش خود را ازنظر سلامت روان مورد غربالگری قرار داده و افراد نیازمند خدمات دارویی و مشاوره را به پزشک و روانشناس مرکز ارجاع می‌کنند. پس از شناسایی و ارجاع موارد موردنیاز خدمت، بهبود وضعیت و ادامه درمان افراد توسط مراقبین مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در هر مرکز خدمات جامع سلامت یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی خدمات مشاوره رایگان به مراجعین ارائه کرده و درصورتی‌که افراد شناسایی‌شده  نیازمند خدمات تخصصی‌تری باشند آن‌ها را به بیمارستان‌ها و مراکز خدمات روان‌پزشکی ارجاع می‌دهد.
دکتر فتحی در خصوص پیشگیری از بروز مصرف مواد گفت: پیشگیری از بروز مصرف مواد و شناسایی زودهنگام آن ازجمله خدماتی است که در غربالگری اولیه برای گروه‌های هدف در نظر گرفته‌شده است. همچنین ارجاع به مراکز تخصصی برای درمان اعتیاد توسط کارشناسان سلامت روان و رفتار مراکز انجام می‌شود. ازجمله اقداماتی که درزمینه کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد  انجام می‌شود، نظارت بر عملکرد مراکز کاهش آسیب معتادان گذری است که به DIC معروف هستند. این مراکز خدمات سرنگ و سوزن، کاندوم و سایر خدمات بهداشتی سرپایی را به‌رایگان در اختیار افراد بی‌خانمان مصرف‌کننده مواد می‌گذارد. هدف از تشکیل این مراکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد مانند انتقال بیماری‌هایی چون ایدز، هپاتیت و ... است.
این کارشناس مسئول ارتقای سطح سلامت اجتماعی  را نیازمند آموزش دانست و گفت: آموزش در برنامه‌های مختلفی همچون آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های فرزند پروری، آموزش شیوه‌های سالم مقابله با بحران، پیشگیری از بروز خودکشی و به‌منظور پیشگیری از همسر آزاری، کودک‌آزاری، سالمند آزاری توسط کارشناسان سلامت روان و رفتار در مراکز بهداشتی انجام می‌شود. در این برنامه همچنین غربالگری و شناسایی افراد نیازمند خدمات انجام‌شده و آن‌ها مورد مشاوره و حمایت روان‌شناختی قرار می‌گیرند. تشکیل تیم حمایت‌های روانی – اجتماعی در بلایا و مداخله در بحران‌هایی مانند حادثه پلاسکو ازجمله فعالیت‌های این واحد است.
دکتر فتحی همچنین از عملکرد این واحد در سال های اخیر گفت : این واحد پیش از اجرای طرح تحول سلامت در نظام بهداشتی 5 نیروی روانشناس شاغل در ستاد شبکه و مراکز درمان اعتیاد داشت که پس از اجرای طرح این تعداد به 25 کارشناس و کارشناس ارشد روانشناس رسیده است. در حال حاضر همه 19 مرکز شهری و روستایی خدمات جامع سلامت از خدمات آموزشی و مشاوره ای روانشناسان بالینی از ساعت 8 صبح الی 14به رایگان بهره می برند. همچنین دو مرکز درمان با متادون دولتی و یک مرکز کاهش آسیب معتادان گذری در شهرستان تحت پوشش شبکه مشغول به فعالیت هستند.
برقراری ارتباط نزدیک و تعامل بهینه با سایر ادارات، نهادها و سازمان‌ها در شهرستان برای خدمت‌رسانی ازجمله اهداف و فعالیت‌های این واحد است که در قالب شرکت در جلسات و مشارکت فعال در برنامه‌های شهرستانی به نتیجه می‌رسد.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۵۱۰۸۱۰۰۰ داخلی ۳۳۴، ۲۰۳، ۲۲۱ تماس حاصل کنند.  
خبر: خورسندفرد

کلمات کلیدی
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی