سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان در بیمارستان مرکز طبی کودکان آغاز بکار کرد

سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و شانزدهمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی پرستاری کودکان با هدف دیدار و تبادل افکار همکاران رشته های فوق تخصصی مختلف طب کودکان و گروه پرستاری کودکان از ایران و سایر کشورهای جهان و همچنین آشنائی با تجهیزات نوین پزشکی و فرآورده های داروئی جدید برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه سی امین همایش بین المللی بیماریهای کودکان، شانزدهمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی پرستاری کودکان پنجشنبه 26 مهر 97 که با حضور دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد ، دکتر زینالو، دبیر علمی همایش ضمن قدردانی از حمایت های مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران برای همکاری در برگزاری این همایش گزارشی از فعالیت کمیته علمی همایش ارائه کرد و گفت: این همایش براساس نیازهای جامعه کودکان، سیاست های کشور و مسئولان سلامت کودکان کشور برنامه ریزی شده که با حضور صاحبنظران گروه کودکان، موضوعات علمی کنفرانس ها جمع بندی شده است.
وی در ادامه از تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه و برگزاری پنل های آموزشی گوناگون در این همایش صحبت کرد و از تاثیر این همایش بر توسعه سلامت کودکان مطالبی را ارائه کرد.
 سپس، دکتر بدو رئیس بیمارستان و دبیر اجرایی همایش ضمن تشکر از حضور دکتر ملک زاده، دکتر صحرائیان و پیشکسوتان طب کودکان، گرامی داشتن یاد و خاطره اساتید درگذشته این حوزه گفت: امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز طبی کودکان است . امیدواریم در سی امین همایش بین المللی کودکان بتوانیم خدمات بیشتری را راستای خدمت به کودکان کشور ارائه دهیم.
وی ادامه داد: ویژگی همایش امسال حضور پررنگ گروه پرستاری است . امیدوارم برنامه علمی پرباری که تدارک دیده شده مورد استفاده و ارتقا سطح دانش این عزیزان قرار گیرد.
 در ادامه از همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده پرستاری و مامایی و عوامل اجرایی برگزاری همایش تشکر کرد و در پایان افزود: امروز روز تربیت بدنی و ورزش است و امیدواریم با نشاط روحی و جسمی باعث پیشگیری از بیماریها شویم.
دکتر ربانی، رئیس همایش  نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان طب کودکان، گفت: تحول در آموزش تاثیر زیادی بر کامل شدن تحول سلامت خواهد داشت. توجه به اطلاعات بالینی موجب ارتقای سطح درمان در کشور خواهد شد.
 دکتر ربانی از فعالیت های مثبت حوزه بهداشت در اداره ژنتیک و از مدیریت بیماریهای متابولیک در همین اداره صحبت کرد و همچنین از وجود آزمایشگاهی مجهز، برای تشخیص بیماریهای متابولیک در مرکز طبی کودکان خبر داد و از توصیه های دکتر ملک زاده و عمل به آن در بحث رجیستری بیماران در حوزه بیماران متابولیک سخن گفت.
 دکتر ربانی از زحمات کمیته علمی، اجرایی و حمایت شرکت ها در برگزاری همایش قدردانی و از تلاش همکاران دفتر پرستاری برای همایش پربار پرستاری همزمان با همایش بیماریهای کودکان تشکر کرد.

در ادامه دکتر محمد علی صحراییان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، مرکز طبی کودکان را آسمان پر ستاره علم و دانش در گذشته و امروز که ستاره های درخشانی را در حیطه علم کودکان دارد معرفی کرد و ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این همایش، گفت: در دنیای امروز فرصتهای بسیاری  برای دانش به وجود آورده است البته در کنار آن چالشهایی هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه، مهمترین فرصت ما تخصصی و فوق تخصصی شدن در رشته های مختلف است، تصریح کرد: مهم ترین چالش در زمینه آموزش در علم امروز توجه کمتر به آموزش پزشکان عمومی به عنوان سربازان خط مقدم جنگ با بیماری است .
دکتر صحراییان، چالش بعدی را درمان پزشک محور دانست و از دقت این همایش بر آموزش در حوزه های مختلف درمان بیماران مانند همایش بهداشت، فارماکولوژی بالینی، دندانپزشکی و ... صحبت کرد.
سپس، دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گزارشی از وضعیت علم و فناوری در کشور ارائه کرد و گفت: ما در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در حوزه تحقیقات و فناوری داشته ایم.
وی از تعداد چشمگیر مقالات و استنادات منتشر شده ایران در کشورهای منتخب منطقه خبر داد و گفت: ایران در پایگاه بین المللی ISI بین همه کشورهای اسلامی در سال 2017، رتبه نخست را از نظر کمیت تولید علم کسب کرده است. ایران با 29 دانشگاه بیشترین تعداد حضور را در رتبه بندی تایمز داشته است.
دکتر ملک زاده، در ادامه گزارشی از سهم مقالات دانشگاه های وزارت بهداشت از کل کشور در Scopus و سهم مقالات علوم پزشکی کشور منتشر شده در 1% مجلات برتر دنیا ارائه کرد.
دکتر ملک زاده افزود: ایران در سال 2016 نسبت به سال 2015 در زمینه نوآوری بر اساس داده های Global innovation index سی و یک رتبه ارتقا داشته است و از رتبه 106 به رتبه 75 رسیده است.
وی همچنین از وضعیت تولیدات علمی کشور در موضوع کودکان سخن گفت و رتبه ایران در رشته کودکان در جهان براساس مقالات را در سالهای 1996 تا 2017 بررسی کرد.
دکتر ملک زاده در پایان سخنان خود، از حفظ محققین  و نخبگان در کشور سخن گفت و تلاش برای ماندن این افراد در کشور را بسیار مهم دانست.
 توضیح اینکه، سی امین همایش سالانه بين المللی بيماريهای کودکان طبق روال هر ساله توسط  گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز طبی کودکان، قطب علمی طب کودکان کشور و با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی، انجمن های علمی تخصصی و فوق تخصصی کودکان و مراکز تحقیقاتی مرتبط با سلامت و بیماریهای کودکان و نوجوانان در دو بخش پزشکی و پرستاری، با حضور دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر رضا شروین بدو رئیس بیمارستان و دبیر اجرایی همایش، دکتر علی ربانی رئیس همایش، دکتر علی اکبر زینالو دبیر علمی همایش، اساتید و شرکت کنندگان در سالن همایش های مرکز طبی کودکان و با محورهای،  بیماری های تخصصی و فوق تخصصی کودکان، بیماری های اختلال متابولیک  کودکان، بیماری های ژنتیک ارثی، فارماکولوژی بالینی،مسمومیت، همایش بهداشت و سلامت کودکان(کودک سالم, تکامل، احیای کودکان و شیر مادر، مانا، ابزارهای غربالگری تکامل، رشد کودکان، رادیولوژی در کودکان، پرستاری در بیماری های کودکان، همایش دندان پزشکی کودکان، جراحی های کودکان، همایش های  مراقبتهای ویژه در کودکان  و CF ، علوم پایه در بیماری های کودکان ( ژنتیک و علوم آزمایشگاهی - سلول های بنیادی و سایر علوم) ، واکسیناسیون و روانپزشکی، پژوهشگران جوان آغاز بکار کرد و تا 29 مهر ماه ادامه دارد.
 خبر: مقدم

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی