قدردانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران از بیمارستان‌های برتر دانشگاه در حوزه کنترل عفونت

معاون درمان دانشگاه از بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، مرکز قلب تهران و شریعتی که موفق به کسب رتبه برتر کنترل عفونت دانشگاه شدند با اهدای لوح سپاسی قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت درمان، دکتر علامه معاون درمان دانشگاه روز سه‌شنبه 14 مرداد 1399 به همراه دکتر علی گنجعلیخان حاکمی مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان‌ها، دکتر مهرداد احمدی مدیر نظارت و اعتباربخشی، مهناز هادی پور مسئول کنترل عفونت و نجمه باهو مسئول روابط عمومی معاونت درمان  در جلسه کمیته بیمارستانی کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) حضور یافت و با اهدای لوح سپاسی از دکتر خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان و اعضای کمیته کنترل عفونت این مرکز بابت کسب رتبه نخست کنترل عفونت دانشگاه در سال 1398 قدردانی کرد.
دکتر علامه در این خصوص گفت: بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، مرکز قلب تهران و شریعتی موفق به کسب رتبه‌های برتر حوزه کنترل عفونت بیمارستانی دانشگاه در سال گذشته شدند. اگرچه به دلیل بحران، کمی با تأخیر ولی ما در ستاد معاونت درمان بر خود می‌دانیم از تمامی مسئولان، اعضای تیم کنترل عفونت و تمامی همکاران این مراکز که به‌ویژه در این شرایط سخت بحران کرونا در پیشرفت و توسعه اهداف کمیته کنترل عفونت دانشگاه دلسوزانه تلاش کرده‌اند قدردانی و به ایشان خدا قوت بگوییم.

امام خمینی(ره)  

وی همچنین در خصوص نحوه ارزیابی بیمارستان‌های تحت پوشش در حوزه کنترل عفونت گفت: ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها بر اساس شاخص‌های مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک، درصد مواجهه شغلی، تعداد کمیته‌های بیمارستانی کنترل عفونت در طول یک سال، میزان اجرایی شدن مصوبات این کمیته‌ها در طی سال، مدیریت بخش استریلیزاسیون مرکزی، بیماریابی عفونت‌های بیمارستانی، میزان پذیرش بهداشت دست، عملکرد مرکز در مدیریت بحران کووید 19 و نحوه استفاده از تجهیزات حفاظت فردی از سوی کارشناسان عفونت معاونت درمان طی بازدیدهای مستمر ارزیابی و بر اساس نتایج به‌دست‌آمده رتبه‌بندی شدند.
دکتر خسرو صادق نیت با تشکر از تمامی اعضای کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) گفت: اگرچه این رتبه‌بندی در سطح دانشگاه است ولی اگر کشوری هم بود تیم کنترل عفونت این مرکز رتبه نخست را کسب می‌کرد. اقدامات کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) به‌ویژه در بحران کرونا در کشور کم‌نظیر و قابل‌تعمیم به سایر بیمارستان‌های کشور بوده و نشان از بنیه علمی بسیار خوب و توان اجرایی بالای این مرکز دارد. این موضوع از جنبه‌های مختلفی چون رعایت اصول کنترل عفونت، پرهیز از شعارزدگی و مدگرایی و پایبندی و پافشاری در اجرای اصول علمی قابل دفاع و اجرا است. این‌که شعاری بدهیم که قابلیت اجرایی نداشته باشد و حتی باعث شود تا حداقل‌ها را نیز از دست بدهیم به‌هیچ‌وجه علمی نیست.
وی با اشاره به انعکاس گسترده فعالیت‌های پیشگیرانه کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ه) افزود: این مرکز با چهار رویکرد پیشگیرانه کاهش ابتلای کارکنان، کاهش فرسودگی شغلی افراد، کاهش آلودگی محیط‌زیست و کاهش هزینه‌های گزاف که قطعاً در این شرایط اقتصادی بسیار مهم است و بر اساس اصول علمی و استانداردهای جهانی در خصوص نحوه تجهیزات حفاظت فردی دستورالعمل‌هایی را مدون نموده و با آموزش‌های حضوری و توجه به نگرانی کارکنان، پیگیرانه آن را اجرا کرد و در این حوزه موفق هم بود به‌گونه‌ای که انعکاس آن در سطوح مختلف اجرایی کشور از مسئولان وزارت بهداشت گرفته تا حوزه نهاد ریاست جمهوری کشیده شد. استفاده از وسایل حفاظت فردی آن‌هم در طولانی‌مدت کار راحتی نیست محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و برای کارکنان آزاردهنده است بنابراین باید بتوانیم ساده‌تر و با اثربخشی بیشتر از آن استفاده کنیم تا هم خدمت‌رسانی به بیماران بهتر انجام شود و هم از ابتلای همکاران تا حد زیادی جلوگیری کنیم.

توضیح این که با توجه به موج دوم بحران کرونا امکان برگزاری مراسم مشترک نبود و از این رو، نمایندگان معاونت درمان دانشگاه پیش از جلسه کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با حضور در دفتر ریاست مرکز قلب تهران و بیمارستان شریعتی لوح سپاس معاون درمان دانشگاه را تقدیم و مراتب قدردانی از فعالان کنترل عفونت این مراکز را به جا آوردند.
دکتر گنجعلیخان در نشست های صمیمانه با مسئولان و اعضای تیم کنترل عفونت مرکز قلب تهران و بیمارستان شریعتی با توضیح در خصوص محورهای مورد ارزیابی و نحوه رتبه بندی بیمارستان ها در این حوزه از زحمات مسئولانه ایشان تشکر کرد.

مرکز قلب

دکتر حمیدرضا پور حسینی رئیس بیمارستان مرکز قلب تهران نیز با اشاره به موفقیت این مرکز در حوزه کنترل عفونت گفت: اقدامات کمیته کنترل عفونت چندجانبه است و همکاری تمامی بخش‌ها را می‌طلبد. در اجرای بعضی از مصوبات آن حتی ممکن است با برخی مقاومت‌ها و چالش‌ها از سوی افراد مختلف روبه‌رو شویم ازاین‌رو نیاز به پیگیری‌ها، تداوم جلسات و آگاه کردن همکاران از سوی اعضای این کمیته دارد که خوشبختانه کمیته کنترل عفونت مرکز قلب تهران در این حوزه عملکرد خوبی داشتند. یکی از نکات قوت ما توسعه مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک در بخش جراحی است که نتیجه آن برای بیماران اثربخش بود.
وی در خصوص فعالیت کمیته کنترل عفونت مرکز قلب در بحران کووید 19 افزود: از همان ابتدای اسفند با راه‌اندازی درمانگاه ویژه کارکنان و همراهی پزشکان داوطلب هم از نگرانی و سردرگمی همکاران کاسته شد و هم با شناسایی سریع افراد مبتلا، مانع از همه‌گیری کرونا در بین سایر کارکنان شدیم. این تجربه منحصربه‌فرد و بسیار موفقی است که در ادامه مسیر بحران نیز می‌توان از آن بهره جست.

شریعتی

 دکتر سعیدرضا مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی  نیز با برجسته خواندن تیم کمیته کنترل عفونت این مرکز گفت: خدمات تیم کنترل عفونت بیمارستان شریعتی بی‌نظیر و به‌گونه‌ای است که بدون تعارف می‌توان گفت اعضای این تیم نه‌تنها در دانشگاه بلکه در کشور نمونه‌اند. خانم دکتر افهمی دبیر علمی این کمیته و رئیس بخش عفونی مرکز هم به لحاظ علمی و هم اخلاقی از شخصیت‌های برجسته کشور هستند، خانم رضایی دبیر اجرایی و سوپروایزر کنترل عفونت از همکاران پرتلاشی است که با دقت و حساسیت خاصی به‌خصوص در این 6 ماه اخیر بی‌وقفه مشغول خدمت‌رسانی است و خانم دکتر اسماعیل‌پور پزشک کنترل عفونت بیمارستان که باوجود پای آسیب‌دیده هرروز بر بالین بیماران حاضر می‌شود. من از زحمات ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم. در حقیقت همسویی و همفکری مسئولان و کارکنان بیمارستان شریعتی سبب موفقیت‌هایی است که شاهدش هستیم.    

معاون درمان دانشگاه ضمن تقدیر از روسای بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، مرکز قلب تهران و شریعتی با اهدای لوح سپاسی از پزشکان و سوپروایزرهای کمیته‌های بیمارستانی این مراکز نیز قدردانی کرد.
مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی، دکتر سیروس دهقان منشادی، دکتر محمدرضا صالحی، دکتر سیروس جعفری، دکتر آرش سیفی( پزشکان کنترل عفونت) و دکتر  اسماعیل محمدنژاد، اعظم قاهان، اکرم عفیفه و بابایی (سوپروایزران کنترل عفونت )
مرکز قلب تهران: دکتر محمد علی برومند پزشک کنترل عفونت، مرجان نصرتی سوپروایزر کنترل عفونت
بیمارستان شریعتی: دکتر شیرین افهمی و دکتر نگین اسمعیل پور پزشکان کنترل عفونت و پروین رضایی سوپروایزر کنترل عفونت


نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

مجتبی صداقت

مجتبی صداقت

99/05/15 - 09:03

درود بر دکتر صادق نیت ، دکتر پورحسینی و دکتر مهرپور عزیز که در این شرائط دشوار بهترین تلاشتان را برای حفظ استانداردهای خدمت انجام دادید. همیشه سالم و سربلند باشید

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *