نخستین گردهمایی اعضای کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل برگزار شد

نخستین گردهمایی اعضای کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این گردهمایی که روز شنبه 4 اسفند ۹۷ در تالار اجتماعات رازی دانشکده داروسازی برپا شد، دکتر عباسی، مشاور اجرایی معاونت بین‌الملل دانشگاه، دکتر خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر حاجی فرج تبریزی، مدیر توانمندسازی بین‌المللی نیروی انسانی معاونت بین‌الملل، دکتر متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر رضایی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی و مؤسس شبکه جهانی یوسرن و دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت نیز حضور داشتند.
در آغاز، دکتر متوسلی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه (س) و خیرمقدم به حاضران، جزییات سخنرانی‌ها و مباحث مختلف این نشست را تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه مقوله تشکیل کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل نخست در هیأت‌رئیسه پردیس بین‌الملل دانشگاه مصوب و در ادامه اساسنامه آن نوشته شد، اظهار داشت: پس از بررسی اساسنامه در کمیته اجرایی شورای فرهنگی بین‌الملل دانشگاه، فراخوان ثبت‌نام دانشجویان به دو زبان فارسی و انگلیسی در سطح دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه منتشر شد.
معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل ادامه داد: در همین راستا با هماهنگی معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها ثبت‌نام دانشجویان انجام شد و امروز شاهد شکل‌گیری نخستین گردهمایی هستیم.
دکتر متوسلی رویکرد اصلی تشکیل کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل را توانمندسازی دانشجویان برای انجام اقدامات بین‌المللی با هدف ارتقاء دانشگاه و در سطحی بالاتر اعتلای کشور عنوان کرد.
کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل فرصتی برای یادگیری مهارت‌های ارتباطات بین‌المللی
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز صحبت‌های خود را با بیان نکاتی در خصوص اهمیت فعالیت‌های بین‌المللی آغاز کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته جهان منابع و کتب دانشگاهی اغلب توسط تعداد بالایی نویسنده از دانشگاه‌ها، مراکز علمی متعدد و کشورهای مختلف منتشر می‌شوند.
وی علت اصلی این امر را یادگیری و آشنایی کافی با مهارت‌های کلیدی تعاملات بین‌المللی عنوان کرد و بیان داشت: این مهارت‌ها اغلب از مقاطع پایه و مدارس به افراد آموزش داده می‌شود و این نکته‌ای است که شاید در نظام آموزشی ما کمتر به آن توجه شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه تشکیل کمیته‌های دانشجویی فعالیت‌های بین‌الملل را فرصتی برای یادگیری مهارت‌های ارتباطات بین‌المللی و تمرین فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاهی دانست و گفت: این کمیته‌ها می‌توانند بر آگاهی دانشجویان برای تعامل با اندیشمندان و اساتید بین‌المللی، ارتباط با انجمن‌ها و مؤسسات علمی خارج از کشور، برگزاری نشست‌ها، کنگره‌ها و گردهمایی‌های بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های بین‌المللی، تألیف منابع و کتب علمی بین‌المللی و شرکت در دوره‌های آموزشی خارج از کشور چون فرصت مطالعاتی و سفرهای برنامه‌ریزی شده بیافزایند.
دکتر کردی اضافه کرد: افزایش دانش دانشجویان در حیطه‌های مذکور مسیر فعالیت‌های بین‌المللی آتی دانشگاه را هموار خواهد کرد.
وی از دانشجویان حاضر خواست از تجربیات اساتید شناخته‌شده دانشگاه که دارای سوابق ارزشمند در حوزه بین‌المللی هستند، بهره ببرند و گفت: معاونت بین‌الملل دانشگاه از دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه حمایت‌ می کند.
آشنایی دانشجویان با چهره‌های شناخته‌شده سلامت جهان در نشست دانشجویی مجمع جهانی سلامت
سپس دکتر تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت به ارائه توضیحاتی در خصوص این مجمع پرداخت و گفت: در پیمان گروه هشت (M8 Alliance)، کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و فرهنگستان‌های پیشرو جهان عضو هستند که در جریان مجمع جهانی سلامت (World Health Summit ) سال 2009 تشکیل شد و دفتر مرکزی آن در برلین قرار دارد.
وی با اشاره به مأموریت ارتباطات میان دانشگاه‌های برتر جهان به منظور بهبود سلامت جهانی و ایفای نقش فعال در سیاست‌گذاری سلامت در دنیا به منظور تأثیرگذاری در تصمیمات سلامت در پیمان گروه هشت، گفت: اعضای این پیمان هر سال مجمع جهانی سلامت را به عنوان پلتفرم عرضه این ماموریت برگزار می‌کنند.
دکتر تکیان افزود: در حال حاضر 25 دانشگاه از شش قاره جهان عضو پیمان گروه هشت هستند که دانشگاه علوم پزشکی تهران از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سال 2016 به عضویت آن درآمد.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت با اشاره به اینکه در دهمین نشست مجمع جهانی سلامت که سال 2018 در برلین برگزار شد، نزدیک به سه هزار نفر از صد کشور جهان شرکت کردند، اظهار داشت: در پایان این نشست دکتر علی جعفریان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه به طور رسمی به عنوان رئیس بین‌المللی مجمع جهانی سلامت برای یک سال انتخاب شد.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران 9 و 10 اردیبهشت 98 میزبان نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت خواهد بود، بیان داشت: این گردهمایی فرصت بسیار خوبی را در حوزه دیپلماسی سلامت برای دانشگاه ایجاد خواهد کرد.
دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت به معرفی وب‌سایت این نشست و لوگوی آن پرداخت و تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد کیش، دانشگاه را در برگزاری این نشست منطقه‌ای همراهی می‌کنند.
دکتر تکیان با بیان اینکه 102 نفر از برترین دانشمندان رشته‌های مختلف از 51 کشور دنیا برای حضور در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: این در حالی است که با حضور 80 استاد برجسته ایرانی، 180 سخنران در پنل های مختلف سخنرانی می‌کنند.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت افزود: همچنین برای نخستین بار نشست دانشجویی مجمع جهانی سلامت با شرکت دانشجویانی از سراسر جهان روز قبل از این گردهمایی برپا خواهد شد.
وی اضافه کرد: پروپوزال نشست دانشجویی مجمع جهانی سلامت پس از تأیید ریاست دانشگاه در دهمین نشست مجمع جهانی سلامت به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران به تصویب رسید.
دکتر تکیان به بیان سه هدف عمده این نشست پرداخت و گفت: گسترش ارتباطات دانشگاهی، آشنایی دانشجویان با چهره‌های شناخته‌شده سلامت جهان و دیده شدن دستاوردهای دیپلماسی سلامت کشور با این نشست محقق خواهد شد.
یوسرن امکانی برای پژوهشگران و دانشمندان جوان در راستای گسترش تعاملات بین‌المللی
دکتر رضایی، معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی و مؤسس شبکه جهانی یوسرن نیز توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این شبکه بیان کرد و گفت: بیش از سه سال از آغاز به فعالیت شبکه آموزش و پژوهش علمی یوسرن می‌گذرد و طی این مدت تلاش کرده با چشم‌انداز گسترش ارتباطات علمی، بدون مرزهای بین‌رشته‌ای، جغرافیایی و مرز میان دانشمندان و پژوهشگران با تجربه و جوان پیش برود.
وی با تأکید بر عملکرد موفق این شبکه جهانی در مدت فعالیت خود، اظهار داشت: این عملکرد مثبت حاصل کنار هم قرار گرفتن دانشجویان و اندیشمندان جوانی است که با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای خود موفقیت‌های چشمگیری را به نام یوسرن ثبت کرده‌اند.
معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی از تشکیل 74 گروه آموزشی و پژوهشی در زیرمجموعه این شبکه خبر داد و گفت: این گروه‌ها بیش از 400 مقاله با Affiliation یوسرن به چاپ رسانده‌اند.
دکتر رضایی با بیان اینکه یوسرن سالانه میزبان کنگره‌ای بین‌المللی است، افزود: تاکنون ایران، اوکراین و ایتالیا میزبان این کنگره‌ها بوده‌اند و کشور مجارستان میزبان کنگره 2019 خواهد بود.
وی توضیحاتی در خصوص جایزه بین‌المللی یوسرن بیان کرد و گفت: در سومین کنگره جهانی یوسرن در ایتالیا بیش از 9 هزار و 500 نفر کاندید دریافت این جایزه بودند که در نهایت محققانی از کانادا، ایتالیا، استرالیا، انگلیس و روسیه برنده شدند.
دکتر رضایی با اشاره به اینکه از مدتی پیش مقوله سفیران جوان یوسرن با مشارکت جمعی از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه و افرادی خارج از دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: این در حالی است که تاکنون بیش از 50 تفاهم‌نامه شبکه یوسرن با دانشگاه‌ها، مراکز و انجمن‌های علمی امضاء شده است.
معاون بین‌الملل دانشکده پزشکی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون 8 هزار و 500 نفر از 70 کشور دنیا به عضویت این کمیته درآمده‌اند ضمن اینکه بیش از 370 دانشمند یک درصد برتر دنیا و 15 نفر از برندگان نوبل و ابل عضو بورد مشاورین این شبکه هستند.
در ادامه پوریا روزرخ، عضو مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه به بیان اطلاعاتی در خصوص شاخه دانشجویی مجمع جهانی سلامت و انجمن پژوهش و آموزش در حوزه نوآوری به عنوان یکی از گروه‌های شبکه جهانی یوسرن پرداخت.
همچنین محمد معین عزیزی و مریم حسین زاده، دانشجویان دانشکده دندانپزشکی، پدرام حبیبی، دانشجوی دانشکده پزشکی، ندا دارابی، دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی، محمد عنبری، دانشجوی دانشکده بهداشت و مشکات ترکمانیان، دانشجوی دانشکده داروسازی نکات و دیدگاه‌های خود در خصوص اهداف و چرایی تشکیل کمیته‌های فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی، ورود سرفصل پژوهش به کوریکولوم آموزش، فعالیت‌های کمیته‌های فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده پرستاری و مامایی، توجه به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه بین‌الملل و ظرفیت‌های انجمن دانشجویان داروسازی ایران مطرح کردند.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی