نشست اعضای هیئت‌رئیسه و امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشکده‌های توانبخشی و فن‌آوری‌های نوین

در راستای گسترش همکاری، همفکری و بهره‌گیری از توانمندی های آموزشی، پژوهشی و توسعه‌ای، نشست مشترک اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده‌های توانبخشی و فن‌آوری‌های نوین روز شنبه ۵ آبان ماه برگزار شد.

گالری عکس
 به گزارش روابط عمومی دانشکده توانبخشی؛ در ابتدای این نشست دکتر هادیان رئیس دانشکده توانبخشی ضمن خوشامدگویی به حاضران اظهار امیدواری کرد همکاری دو دانشکده در محورهای آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی به‌خوبی پیش برود و زمینه تحقق بیش‌ازپیش اهداف و مأموریت‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای فراهم شود.
رئیس دانشکده توانبخشی با ابراز خرسندی از موافقت رئیس دانشگاه برای ایجاد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه در این دانشکده گفت امکان‌سنجی و بررسی زمینه‌های همکاری میان دو دانشکده و همچنین هماهنگی با گروه‌های آموزشی توسط دکتر خاتون‌آبادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه با همراهی معاونت پژوهشی انجام‌شده است. دکتر هادیان در ادامه افزود: پیش‌نویس تفاهم‌نامه تنظیم‌شده است تا در چارچوب آن زمینه‌های توسعه همکاری فراهم شود.
دکتر هادیان همچنین از رئیس دانشکده فن‌آوری‌های نوین خواست تا به طور جدی زمینه ایجاد member  affiliation مشترک برخی از اعضای هیئت علمی دو دانشکده فراهم شود.
در ادامه دکتر احمدیان رئیس دانشکده فن‌آوری‌های نوین ضمن ارزیابی مثبت نشست پیشین اعضای هیئت‌رئیسه دو دانشکده که در محل دانشکده فناوری‌های نوین باهدف امکان‌سنجی و شناسایی زمینه‌های مشترک همکاری برگزارشده بود به معرفی برخی از زمینه‌های همکاری میان دو دانشکده پرداخت.
دکتر احمدیان با اشاره به برنامه‌های چهارساله اعلام‌شده دانشکده توانبخشی به دانشگاه، برنامه‌های این دانشکده را فراگیر و کامل دانست و تصریح کرد با توجه به این برنامه‌ها محورهای مشترک فراوان برای شروع همکاری وجود دارد.
وی افزود: با توجه به مأموریت‌های ابلاغی جدید به دانشکده توانبخشی و ارتباط نزدیک حوزه‌های توانبخشی به بالین در قالب ارائه خدمات کلینیکی و همچنین ارتباط نزدیک با برخی از حوزه‌های کاری این دانشکده به‌ویژه پزشکی مولکولی و علوم اعصاب زمینه همکاری گروه‌های آموزشی این دانشکده برای مطالعات اختلالات شناختی مانند آلزایمر و اتیسم در آینده نزدیک فراهم شود.
وی همچنین به با اشاره به الزام دانشگاه برای برگزاری برنامه‌های کوتاه مدت اظهار امیدواری کرد دوره‌های کوتاه مدت میان دو دانشکده با زمینه‌های مشترک با رویکرد فن آورانه برگزار شود.
رئیس دانشکده فن‌آوری‌های نوین بابیان تصویب دوره پسادکتری صنعتی، آن را اقدام موثری برای خلق ثروت و ایجاد کار دانست و افزود با توجه به اشتراکات گروه‌های آموزشی دو دانشکده امکان ایجاد و راه‌اندازی دوره پسادکترای صنعتی به‌ویژه در حوزه توانبخشی اعصاب (Nero rehabilitation) با همکاری دو دانشکده وجود دارد.
دکتر احمدیان در ادامه بر ضرورت تغییر رویکرد آموزشی پژوهشی در تربیت فراگیران و حرکت به سمت ایجاد رشته‌های چند تخصصی برای تحقق اهداف دانشگاه نسل سوم تاکید کرد. وی در این زمینه به بیان تجربه موفق همکاری گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی این دانشکده با دانشکده دندانپزشکی در چهارچوب دوره‌های کوتاه مدت که منجر به ایجاد دوره فلوشیپ شد اشاره کرد.
در بخشی دیگری از این نشست دکتر رضایت مشاور رئیس دانشکده فن‌آوری‌های نوین با بیان اینکه فرایند هر فعالیتی سه مرحله تشخیص، تصمیم و اجرا را طی می‌کند گفت با توجه به اینکه مراحل تشخیص (اقدام برای بررسی و امکان سنجی و تعیین اهداف) و تصمیم (تهیه پیش نویس تفاهم نامه) انجام شده است؛ بر ضرورت و اهمیت عملیاتی شدن زمینه‌های همکاری در اسرع وقت تاکید کرد.
در ادامه نشست معاونان هر دانشکده به فراخور به بیان مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه کاری خود در دانشکده‌های متبوع پرداخته و زمینه‌هایی که در آن امکان همکاری مشترک وجود دارد را تشریح کردند.
دکتر علیایی معاون آموزشی دانشکده توانبخشی ضمن خیر مقدم در سخنانی اظهار امیدواری کرد برنامه‌های عملیاتی همکاری دو دانشکده به صورت گسترده و با سرعت بیشتری پیش رفته و شاهد نتایج مثبت آن در آینده نزدیک باشیم.
وی در ادامه به معرفی زمینه‌های همکاری این دانشکده در حوزه آموزشی با دانشکده فن‌آوری‌های نوین به تفکیک گروه‌های آموزشی شنوایی‌شناسی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی پرداخت.
دکتر علیائی همچنین به ارائه مطالبی در خصوص تبادل اعضای هیئت‌علمی دانشکده توانبخشی برای ارائه و تدریس واحدهای درسی رشته‌های دانشکده فناوری‌های نوین به تفکیک گروه‌های آموزشی و مقاطع تحصیلی پرداخت.
معاون آموزشی دانشکده توانبخشی در بخشی از سخنانش استفاده از آزمایشگاه گروه علوم اعصاب دانشکده فناوری‌های نوین از جمله دستگاه‌های virtual reality، Eye tracking و EEG برای انجام پژوهش‌های انسانی و تست‌های رفتاری گوناگون در پژوهش‌های حیوانی  به منظور اجرای طرح‌ها و پایان‌نامه‌ها را از دیگر زمینه‌های همکاری دو دانشکده دانست.
در ادامه نشست دکتر انصاری معاون پژوهشی دانشکده توانبخشی بابیان اینکه هدف توانبخشی برداشتن محدودیت‌های فیزیکی ناشی از بیماری‌های عصبی عضلانی، اسکلتی و توانمندسازی عملکردی برای استقلال فرد و بهبود کیفیت زندگی است به معرفی برنامه‌ها و اهداف چهارساله این معاونت با توجه به مأموریت‌های ابلاغی جدید پرداخت. دکتر انصاری این دانشکده را یکی از مهم‌ترین دانشکده‌های توانبخشی کشور در پرورش و تأمین متخصصان توانبخشی و اعضای هیئت‌علمی دیگر دانشکده‌های توانبخشی معرفی کرد.
معاون پژوهشی دانشکده توانبخشی نوآوری، برنامه‌های پژوهش آموزی باهدف تربیت پژوهشگران در حوزه‌های توانبخشی با تاکید بر ارتقا کیفیت تحقیقات را رویکرد این معاونت دانست.
وی ضمن معرفی دو مجله انگلیسی‌زبان این دانشکده از مجله توانبخشی نوین (journal of modern rehabilitation) به عنوان نخستین مجله علمی پژوهشی کشور با ویژگی‌های مگا ژورنال خبر داد.
دکتر انصاری زمینه‌های همکاری پژوهشی با دانشکده فن‌آوری‌های نوین را در امکان استفاده از محصولات نانوتکنولوژیدر فیزیوتراپی و همچنین استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دو دانشکده دانست.
در ادامه جلسه دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی با اشاره به اینکه طی 5-4 سال اخیر از ۷۷ متقاضی بین‌الملل تحصیل در رشته‌های این دانشکده ۱۵ تن مشغول به تحصیل در رشته‌های فیزیوتراپی و بینایی‌سنجی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی هستند گفت: تمامی زمینه‌های اعلام‌شده برای همکاری در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه بین‌الملل نیز قابلیت اجرا دارد.
 دکتر شادمهر همکاری دو دانشکده در انجام پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های مشترک درزمینه‌ی الکترو فیزیولوژی، نوروساینس را در نزدیک شدن به فضای کاربردی و واقع‌گرایانه نتایج آن‌ها با ارزش دانست و همکاری مشترک دو دانشکده در انجام پروژه‌ها و رساله‌های دکترای تخصصی را موجب نتایج کاربردی تر در سطح جامعه را فراهم می‌آورد.
 معاون بین‌الملل دانشکده توانبخشی با اشاره به تصویب رشته' Clinical and Experimental Neurolinguistics' در کمیته فرعی تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان بین‌الملل این دانشکده افزود: با توجه به ماهیت چند تخصصی این رشته و ضرورت همکاری استادان گروه‌های آموزشی گفتاردرمانی، زبان شناسی و نوروفیزیولوژی امکان بهره گیری از اعضای هئیت علمی گروه علوم اعصاب دانشکده فن‌آوری‌های نوین برای تدریس برخی از سرفصل‌های این رشته وجود دارد.
دکتر شادمهر برگزاری دوره‌های کوتاه مدت با موضوعات مشترک در چارچوب برنامه‌های summer course در سطح بین الملل را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان دو دانشکده عنوان کرد.
 در ادامه جلسه دکتر آی معاون آموزشی دانشکده فن‌آوری‌های نوین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک، نزدیک شدن وارتباط با بالین را یکی از مأموریت‌های ویژه این دانشکده معرفی کرد و تصریح کرد باتوجه به ارتباط نزدیک گروه‌های آموزشی دانشکده توانبخشی به حوزه بالین، توسعه همکاری با این دانشکده به عنوان فاکتور واسطه ای زمینه تحقق مأموریت ویژه این دانشکده را فراهم خواهد کرد. وی افزود در حال حاضر ارتباط دانشکده توانبخشی با گروه مهندسی پژشکی این دانشکده به عنوان تسهیل کننده تحقق این هدف وجود دارد.
معاون آموزشی دانشکده فن‌آوری‌های نوین با بیان اینکه اغلب پروژه‌ها و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی و گروه نانو فناوری پزشکی و مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی این دانشکده بر روی بررسی عملکرد و مشکلات عضله عصب استخوان غضروف و پوست است اظهار امیدواری کرد با هماهنگی برای ارائه واحدهای درسی و انجام پژوهش مشترک در قالب پایان نامه گام موثری برای نزدیکی شدن رشته‌های پایه تخصصی این دانشکده به بالین برداشته شود.
دکتر آی همچنین با بیان آگاهی اعضای هیئت علمی دانشکده توانبخشی از نیاز بالین بیماران و توانمندی گروه‌های آموزشی دانشکده فن‌آوری‌های نوین در استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری‌های نوین پزشکی، ایجاد و توسعه همکاری میان گروه‌های آموزشی دو دانشکده را برای ارائه خدمات با کیفیت و مؤثر به بیماران در سطح جامعه مفید ارزیابی کرد.
وی در بخش پایانی سخنانش اظهار امیدواری کرد با انجام پایان نامه‌های محصول محور مشترک دو دانشکده در هریک از کریدورهای تعریف شده منجر به خلق ثروت شود.
 در ادامه نشست دکتر صدرالدینی معاون پژوهشی دانشکده فن‌آوری‌های نوین با اشاره به عملیاتی شدن برنامه انجام پایان نامه‌های محصول محور در یک سال اخیر اظهار امیدواری کرد با توسعه همکاری میان دو دانشکده زمینه انجام این نوع پایان نامه‌ها برای دانشجویان علاقمند تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی نیز فراهم شود. وی همچنین با توجه به نزدیکی کورویکولوم های درسی گروه علوم اعصاب این دانشکده و گروه‌های آموزشی فیزیوتراپی، شنوایی شناسی و گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی از فراهم شدن استفاده از آزمایشگاه‌های انسانی این دانشکده برای انجام پروژه‌ها و تحقیقات توانبخشی خبر داد.
دکتر مسعود خسروانی معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده فن‌آوری‌های نوین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک میان دو دانشکده بر ضرورت تداوم فواصل جلسات کارگروه‌های اجرائی در راستای انسجام اهداف توسعه همکاری تاکید کرد
پس از جمع‌بندی بررسی‌های انجام شده و تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی توسعه همکاری‌ها تفاهم نامه مشترک میان روسای این دو دانشکده به امضا رسید.
در پایان این نشست اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده فناوری‌های نوین از آزمایشگاه‌ها، درمانگاه هاو امکانات دانشکده توانبخشی بازدید کردند.
توضیح اینکه در این نشست دکتر باقری مدیر گروه فیزیوتراپی، دکتر راجی مدیر گروه کاردرمانی، دکتر محمدخانی مدیر گروه شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی باهدف آگاهی از فرایندها و تسریع در عملیاتی شدن تصمیمات و پاسخگویی به سؤالات اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده فن‌آوری‌های نوین حضور داشتند.

عکس و خبر: لیلا روستا

لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا