با رویکرد راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد سلامت جهانی و مرکز تعالی آموزش سلامت جهانی در دانشگاه

نشست دو روزه آغاز رسمی پروژه همکاری ایران و اتحادیه اروپا پایان یافت

نشست دو روزه آغاز به کار رسمی پروژه همکاری ایران و اتحادیه اروپا (INPACT) برای ایجاد مقطع کارشناسی ارشد رشته سلامت جهانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این نشست پنجشنبه 29 آبان 99 به میزبانی دانشگاه و با شرکت نمایندگان اتحادیه اروپا، مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و کرمان، موسسه ملی تحقیقات سلامت و محققان ارشد دانشگاه‌های ماستریخت هلند، هایدلبرگ آلمان و تمپره فنلاند پایان یافت.
طی دومین روز از این برنامه مجازی که با هدف راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته سلامت جهانی در دانشگاه و با محوریت مسائل منطقه مدیترانه شرقی از جمله سلامت مهاجران و پناهندگان، تغییرات آب و هوایی، بحران‌های زیست‌محیطی و ساخته دست بشر و مسائل گذارهای اپیدمیولوژیک، پاندمی ها و بیماری‌های عفونی و تأسیس مرکز تعالی آموزش سلامت جهانی در دانشکده بهداشت برگزار شد، سخنرانان متعددی از دانشگاه‌های ایران و سایر نقاط جهان به بیان تجربیات خود و ارتباط آن‌ها با بسته‌های کاری این پروژه پرداختند.
در آغاز نشست، دکتر امیرحسین تکیان، مدیر گروه سلامت جهانی دانشکده بهداشت و مدیر اجرایی پروژه INPACT به بیان اهداف و خروجی های این همکاری و مشارکت جهانی پرداخت و از دکتر رضا مجدزاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکار اصلی طرح و دکتر Remco Van De Pas، هماهنگ کننده اروپایی پروژه از دانشگاه ماستریخت هلند دعوت کرد به مرور مباحث اصلی روز نخست بپردازند که طی آن بر اهمیت انطباق برنامه آموزشی سلامت جهانی با نیازهای منطقه، مجددا تأکید شد.
سپس پروفسور Anneli Milen از دانشگاه تمپره فنلاند، توضیحاتی در خصوص روش‌های آموزشی نوآورانه در طراحی دوره سلامت جهانی بیان کرد و گفت: در طراحی این دوره باید به صورت مهارت محور عمل کنیم و مهارت‌های مورد نیاز را ملاک توسعه دوره بعدی قرار دهیم.
دکتر محمد جلیلی، عضو هیأت‌علمی و معاون پیشین آموزشی دانشگاه نیز به عنوان سخنران بعدی، تجربه این مجموعه در طراحی و ایجاد دوره‌های آموزشی و قوانین تدوین دوره‌ها در دانشگاه و وزارت بهداشت را تشریح و به سؤالات حاضران در خصوص مقررات تصویب دوره آموزشی و قوانین موجود برای دانشجویان ایرانی و بین‌المللی پاسخ داد.
در ادامه، پروفسور Flemming Kondradsen، رئیس دپارتمان سلامت جهانی دانشگاه کپنهاگ دانمارک، تجربه این دانشگاه در راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته سلامت جهانی را ارائه و دکتر ریتا مجتهدزاده، معاون بین‌الملل دانشکده مجازی نیز ظرفیت‌های دانشگاه در زمینه یادگیری الکترونیکی را معرفی کرد.
در این بخش با توجه به طراحی دوره کارشناسی ارشد سلامت جهانی به صورت ترکیبی (حضوری و غیرحضوری)، اطلاع‌رسانی در خصوص توانمندی‌های دانشگاه در ارائه دوره‌های مجازی، با استقبال شرکت‌کنندگان روبرو شد.
پس از آن پروفسور Albrecht Jahn از دانشگاه هایدلبرگ آلمان هم به بیان تجربه این دانشگاه در ارائه دوره‌های آموزشی مجازی، یادگیری الکترونیکی و ظرفیت‌ها و بسترهای موجود پرداخت و پروفسور Meri Koivusalo از دانشگاه تمپره فنلاند نیز توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های یک دپارتمان سلامت جهانی با کیفیت، به لحاظ سازمانی و آموزشی ارائه کرد.
در پایان این نشست، نمایندگانی از سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، تاماسات تایلند، کپنهاگ دانمارک، تمپره فنلاند و آقاخان پاکستان توانمندی‌های ایران در زمینه تدوین برنامه‌های آموزشی، آموزش مجازی و ایجاد مرکز تعالی آموزش سلامت جهانی را به بحث گذاشتند و قرار شد گروه هدایتگر پروژه INPACT نسبت به استفاده از تجربیات مختلف برای طراحی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد سلامت جهانی اقدام کنند.
توضیح اینکه دوره یادشده نخستین رشته مقطع رسمی آموزش سلامت جهانی در ایران، منطقه مدیترانه شرقی و غرب آسیا خواهد بود که پس از سه سال تلاش مستمر اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران و با محوریت گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری دانشکده بهداشت در حال شکل گیری است.
همچنین از میان پنج بسته کاری پروژه همکاری ایران و اتحادیه اروپا، بسته شماره یک ‌به نیازسنجی و انجام اقداماتی در زمینه ایجاد مقطع کارشناسی ارشد رشته سلامت جهانی اختصاص دارد که از ماه‌ها قبل آغاز شده و مراتب به تائید این گروه رسیده است.
به گفته دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و مدیر اجرایی پروژه، نشست بعدی کمیته راهبردی این پژوهش در شش هفته آینده به میزبانی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ماستریخت هلند برگزار می‌شود.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *