وبینار میکروبیوم، متابولیسم و سلامت سالمندی به مناسبت روز جهانی میکروبیوم برگزار می شود

گروه تحقیقاتی میکروبیوتا پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه همزمان با روز جهانی میکروبیوم دوشنبه 6 تیرماه 1401وبینار میکروبیوم، متابولیسم و سلامت سالمندی را برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، وبینار میکروبیوم، متابولیسم و سلامت سالمندی دارای امتیاز بازآموزی برای گروه‌های هدف است.  

دانش اموختگان فوق تخصص غدد، سالمندشناسی، میکروب شناسی پزشکی، باکتری شناسی، زیست فناوری پزشکی، سلامت سالمندی، متخصصین بیماریهای داخلی و پزشکی مولکولی   در صورت شرکت در وبینار از امتیاز بازآموزی بهره مند خواهند شد.

دکتر باقر لاریجانی، دکتر فرشاد شریفی، دکتر سید داور سیادت، دکتر سید مسعود ارزاقی، دکتر مهناز سنجری، دکتر هانیه السادات اجتهد و   دکتر سمیرا تراشی سخنرانان این برنامه علمی هستند.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه ثبت نام و شرکت در این وبینار  به صفحه رویداد‌های آتی در سایت پژوهشگاه مراجعه کنند.

توضیح این که، میکروارگانیسم‌های ساکن درمناطق مختلف بدن انسان شامل دهان، مجرای گوارشی، مجاری تنفسی، واژن و پوست که میکروبیوتای بدن انسان نامیده میشوند، جمعیتی عظیم را تشکیل می دهند که میزانشان به مراتب بیش از سلولهای انسانی است.

مطالعه مبحث میکروبیوم که با هدف شناسایی و بررسی تمام گونه‌های میکروبی موجود در بدن انسان آغاز شده است به بررسی فراوانی و نقش این گونه‌های میکروبی در شرایط مختلف سلامت و بیماری میپردازد.

این مجموعه میکروبی اگرچه در بدو تولد ترکیب خاصی دارد اما تحت تأثیر عوامل محیطی مانند افزایش سن، رژیم غذایی و سبک زندگی تکامل می یابد.

مطالعات متعددی ارتباط میکروبیوتای رودهای را با بیماریها نشان داده اند. به طور مثال نتایج پژوهش‌ها حاکی از ارتباط میکروبیوتای روده با عملکرد مغز و ارتباط آن با بیماریهای عصبی از طریق محور روده- مغز است.

در بیماریهای غیرواگیر همچون چاقی، نقش میکروبیوتای رودهای به خوبی نشان داده شده است. میکروبیوتای روده که از رژیم غذایی فرد تأثیر میپذیرند، با تولید متابولیت های مختلف و تحریک تولید هورمون های گوناگون میتواند باعث تغییر در پاسخ ایمنی بدن و درنتیجه رشد تومور شود.

  پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در راستای شناسایی، معرفی و توسعه این دانش نوین میان رشته‌ایدر کشور گام‌های مهمی برداشته است که از ان میان میتوان به تشکیل گروه تحقیقاتی میکروبیوتا و ایجاد شبکه‌های علمی متشکل از اساتید و پژوهشگران رشته‌های مرتبط، تعیین الگوی میکروبیوتای ایران درسلامت و بیماریهای مختلف با همکاری مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا، انتشار مقالات  متعدد و دو شماره ویژه فارسی و انگلیسی در مجلات معتبر در زمینه نقش محوری میکروبیوتا درسلامت و بیماری‌ها و برگزاری وبینارها و دورههای آموزشی متعدد در این حوزه اشاره کرد.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *