آغاز واکسیناسیون سراسری بیماری کووید 19 با تزریق پارسا نمکی

وزیر بهداشت: برای اعتماد سازی به مردم نخستین واکسن روسی را به فرزندم تزریق می کنم

فاز نخست واکسیناسیون سراسری بیماری کووید 19 با فرمان رئیس جمهور و با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان امام خمینی (ره) آغاز شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، همزمان در 635 بیمارستان دولتی، خیریه و خصوصی، کارکنان آی سی یو، نخستین واکسن روسی کرونا " اسپوتنیک وی" را که 16 بهمن وارد کشور شد، امروز دریافت خواهند کرد.

دکتر نمکی، وزیر بهداشت، ضمن قدردانی از زحمات کادر درمان در زمان شیوع بیماری کووید 19 گفت: این واکسیناسیون در بیمارستانی که بیشترین زحمات را برای مدیریت بیماران کرونایی در زمان شیوع این بیماری کشیدند، آغاز و همزمان در 635 بیمارستان در سراسر کشور، برای کارکنان آی سی یو تزریق خواهد شد.

وی حمایت رییس جمهور، مسولان و سفرای کشورهای مختلف برای خرید واکسن را قدر دانست و گفت: تلاش کردیم تا وعده ما به مردم برای خرید و آغاز واکسیناسیون تا قبل از 22 بهمن ماه محقق شود.

وزیر بهداشت، از تزریق به پزشکان، پرستاران و پرسنل خدماتی در بیمارستان ها خبر داد و گفت: امروز برای اعتماد سازی در میان مردم جوانی را برای تزریق اولین واکسن انتخاب کرده ام که دانشجوی کارشناسی ارشد صنعتی شریف است. او فرزند من  و از نخبه های تک رقمی کشور است.

وی تزریق به فرزند را حرکتی در راستای جلب اعتماد مردم و در پاسخ به هجمه ها خواند و تاکید کرد: خون فرزند من از دیگر فرزندان و جوانان سرزمینم رنگین تر نیست و این تزریق اثبات این ادعاست که ما همه جان، مال و آبرو را آورده ایم تا نثار مردم کنیم.

دکتر نمکی در پایان خاطر نشان کرد: در روزهای آتی با پشت کار از منابع دیگری واکسن وارد کشور خواهد شد و تا اواخر بهمن ماه برای دیگر گروه های آسیب پذیر همگام با خط مقدم آغاز خواهیم کرد.

پارسا نمکی، فرزند وزیر بهداشت، نخستین فردی بود که واکسن کرونا در ایران به او تزریق شد. پس از آن دکتر فتاح قاضی، متخصص بیهوشی در آی سی یو بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان نفر دوم و سارا گودرزی، پرستار بخش آی سی یو نفر سومی بود که واکسن را تزریق کردند.

در ادامه فرمان تزریق واکسن از سوی رییس جمهور صادر شد.

دکتر روحانی، رییس جمهور، ضمن قدردانی از زحمات پزشکان و مدافعان سلامت گفت: اینکه فرزند وزیر بهداشت نخستین فردی است که در ایران واکسن دریافت می کند، پیام روشنی برای همه مردم کشور است که اگر مسئولین واکسنی را وارد کشور می کنند، به آن اعتماد دارند و خود آغازگر استفاده از آن هستند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی شب گذشته خود، برای دریافت واکسن گفت: همه مردم بدانند که ما به کاری که انجام می دهیم اعتماد و اعتقاد کامل داریم.

رییس جمهور افزود: بی تردید فرزند عزیز تر از جان است و شما با این انتخاب نشان دادید که مردم برای استفاده از این واکسن نباید تردیدی داشته باشند. برای این همه همدلی، پیوستگی و آمادگی برای ایثار و فداکاری تبریک می گویم.

 دکتر نمکی، وزیر بهداشت، نیز از پیگیری های رییس جمهور چه برای تولید داخل و چه واردات واکسن کرونا قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در کنار هم بتوانیم برای غلبه بر ویروس کرونا، گام های موثر تری را برداریم.

 وی ادامه واکسیناسیون در کشور را بر اساس سند ملی خواند و گفت: ایران سه مسیر را برای واکسیناسیون جمعیت کشور علیه کووید 19 دنبال می کند که شامل تولید داخلی واکسن کرونا با تکیه بر توان دانشمندان داخلی، تولید مشترک آن از طریق انتقال دانش فنی و در نهایت واردات آن است.

لازم به ذکر است بر اساس مقاله معتبری که در لنست به چاپ رسیده است، واکسن روسی " اسپوتنیک وی" کاملا مورد تایید است به گونه ای که این واکسن ۹۱.۶ درصد اثربخشی دارد و یکی از بالاترین اثربخشی‌ها در میان واکسن‌های موجود است. همچنین برای گروه‌های سنی اولویت بندی شده قابل مصرف است.

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا زمان آماده شدن واکسن ایرانی کرونا که بر اساس گمانه زنی ها تا بهار سال آینده به سرانجام می رسد، واردات واکسن از منابع معتبر و ایمن در دستور کار است. این منابع عمدتا از منبع اروپایی استرازنیکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یک کمپانی در روسیه خواهد بود.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *