پاسخ معاون درمان دانشگاه به سؤالات و ابهامات اساتید درخصوص کارنامه عملکرد کمی

دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، درمان را همانند اکسیژن در هوا مهم دانست که کمتر به آن توجه می‌شود و تأکید کرد کارنامه عملکرد کمی اساتید به‌منظور برجسته ساختن فعالیت درمانی اساتید صادر می‌شود.

دکتر سعید ناطقی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ناطقی فرایند صدور کارنامه عملکرد کمی پزشکان را در پاسخ به سؤالاتی که از سوی برخی اساتید مطرح‌شده بود و همچنین به‌منظور حمایت‌طلبی از اساتید در تکمیل این برنامه تشریح کرد و گفت: در دانشگاه اساتید از جنبه‌های مختلف  ارزیابی می‌شوند. به‌عنوان نمونه برای ارتقا پایه و رتبه دانشگاهی، مؤلفه‌های مختلفی مانند فعالیت‌های پژوهشی و شاخص H-Index، فعالیت‌های آموزشی و رضایت فراگیران و شاخص‌های اخلاقی و فرهنگی موردتوجه قرار می‌گیرد تا فرد ارتقا پیدا کند.
دکتر ناطقی، اهمیت مقوله درمان را به اکسیژن در هوا تشبیه کرد و گفت: معمولاً برای خرید هر وسیله‌ای از خانه گرفته تا خودرو و... به کیفیت آن توجه می‌کنیم اما کمتر به هوایی که تنفس می‌کنیم توجه می‌کنیم. بحث درمان نیز این‌گونه است به‌طوری‌که اساتید پیشین زمانی که تصمیم گرفتند ارتقا را نظام‌مند کنند درمان را مانند هوا دیدند که همه اساتید آن را به‌صورت پیش‌فرض انجام می‌دهند. اما اکنون می‌بینیم که موضوع درمان مغفول مانده است.  لذا هیئت‌رئیسه دانشگاه تأکید ویژه دارد مقوله درمان نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی اساتید موردتوجه قرار گیرد.
معاون درمان دانشگاه با تشریح فرآیندی که در ارزیابی کمی اساتید طی شده گفت: برای احیا این بحث مغفول مانده، تصمیم گرفتیم در شروع کار، ارزیابی کمی از عملکرد اساتید داشته باشیم. به این منظور براساس سامانه HISبیمارستان‌ها و گزارش آماری که از رئیس، معاونان درمان و پشتیبانی و همچنین IT بیمارستان‌ها گرفتیم؛ آنالیزها انجام شد. با این اقدام، آیتم‌های متعدد و متنوعی استخراج و در کارنامه گنجانده شد و براساس آن مقایسه تحلیلی، ساعت حضور و میزان فعالیت اعضای هیئت‌علمی هر گروه نسبت به همکاران دیگرشان در آن گروه، صورت گرفت.
معاون درمان دانشگاه، انتظار مردم و مسئولان از جامعه پزشکی را پیش از آموزش، پژوهش و مسائل فرهنگی، داشتن درمان مناسب و استاندارد دانست و گفت: می‌دانیم که خدمات درمانی که ارائه می‌شود آن‌گونه که باید ، دلخواهمان نیست؛ شاید به این دلیل که بعضی مواقع مغفول مانده است. با صدور کارنامه عملکرد کمی سعی کردیم این مقوله موردتوجه بیشتری قرار بگیرد. براین اساس کارنامه عملکرد کمی در قالب کتابچه‌ای در خدمت رییس بیمارستان قرار می‌گیرد و  پیامکی هم برای اساتید محترم ارسال می‌شود که به دلیل محدودیت کاراکتر، سه یا چهار آیتم اصلی ارزیابی، در آن گنجانده می‌شود. هرکدام از اساتید که بخواهند اطلاعات بیشتری به دست آورند می‌توانند به  معاون درمان و رئیس بیمارستان مراجعه و قسمت‌های مربوط به گروه، بخش و شخص خودشان را در کتابچه مطالبه و مطالعه کنند.

لحاظ شاخص‌های درمانی در ارتقا اساتید
دکتر ناطقی با اشاره به لحاظ شاخص‌های درمانی در ارتقا اساتید گفت: اگر استادی در حوزه‌ پژوهش یا آموزش، امتیاز لازم را کسب نکند اما ازنظر درمانی فعال و پویا باشد؛ می‌توان در مورد نقاط ضعفی که ممکن است وجود داشته باشد اغماض کرد.
گنجانده نشدن برخی فعالیت‌ها در ارزیابی عملکرد کمی
وی در پاسخ به این مسئله که چرا برخی فعالیت‌ها در ارزیابی کمی گنجانده نشده گفت: برخی فعالیت‌ها مانند گراند راند و کنفرانس ها و جلسات گزارش صبحگاهی در این ارزیابی نیست؛ چراکه جزء فعالیت‌های آموزشی محسوب می‌شود و در سامانه شعاع و توسط معاونت آموزشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برخی فعالیت‌ها پژوهشی و برخی دیگر فرهنگی هستند و ارزیابی‌های خاص خود را دارند که در معاونت های مرتبط بررسی میشوند . قطعاً سنگ بنای ارزیابی اساتید صرفاً عملکرد کمی درمانی نیست و این ارزیابی در کنار سایر ارزیابی‌ها مورد توجه قرار میگیرند
احتمال کم شماری در عملکرد اساتید
دکتر ناطقی در پاسخ به مسئله دیگری که در عملکرد کمی اساتید برخی خدمات کم شماری شده است گفت: به‌هرحال باید کار را از جایی شروع می‌کردیم. از بسیاری از بیمارستان‌ها که آمار خواستیم؛ اطلاعات 6 یا 7 بار ویرایش و مشخص شد که HIS ها چه نواقصی دارند و کارانه‌ای که به پزشکان پرداخت می‌شود مطابق با زحمات آنان نیست و کمتر است. این اقدام فتح بابی شد که نواقص HIS برطرف شود و یکی از دلایلی که باعث شد به سمت یکپارچه‌سازی HIS ها حرکت کنیم اشکال در مسئله  فراخوانی اطلاعات بود. بنابراین باوجوداینکه چندین بار اطلاعات خواسته‌شده از بیمارستان‌ها بازنگری و دوباره توسط مسئولان بیمارستان‌ها ارزیابی‌شده هنوز هم معترفیم ممکن است خطایی در آن باشد و امیدواریم در دوره‌های بعدی خطاها کمتر و به صفر برسد.
وی افزود: اگر اساتید با خطای جدی مواجه شدند خوب است که به مسئول IT و پشتیبانی بیمارستان مراجعه کنند و علت اختلاف بین عملکرد و گزارشی که هست را جویا شوند. این امر نیز باعث ارتقا و بهبود سیستم می‌شود.

تغییر ساعت کاری اساتید
معاون درمان دانشگاه با اشاره به تغییر ساعت کاری گفت: طبق قانون 216 ساعت برای اساتید تمام‌وقت و 160 ساعت برای اساتید غیر تمام‌وقت در نظر گرفته‌شده؛ هرچند دانشگاه نمی‌تواند مصوباتی را به تصویب برساند که مغایر با اسناد بالادستی باشد؛ اما ازآنجاکه درک می‌کنیم؛ بیمارستان‌ها، دپارتمان و فضای فیزیکی و امکاناتی ندارند که اساتید پس از پایان ساعت کار درمانی‌شان در آن محیط به کارهای آموزشی، پژوهشی و... بپردازند و مجبورند در منزل و در ساعاتی که کنار خانواده هستند این فعالیت‌ها را انجام دهند لذا 216 و 160 ساعت را تعدیل و فرمی را برای روسای بیمارستان‌ها ارسال کردیم  که براساس آن اگر استاد تمام‌وقت 176 ساعت و استاد غیر تمام‌وقت 134 ساعت حضور داشته باشد تقریباً رضایت کامل حاصل‌شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی افزود: در محاسبه 176 و 134 ساعت، مرخصی‌ها و تعطیلات مازاد بر ۴ جمعه در هرماه و همچنین آنکالی های اساتید که برای آن  پرداختی در نظر گرفته نمی‌شد؛ را لحاظ کردیم. اکنون برای هر آنکالی 4 ساعت، با احصا شرایطی که برای آن درنظرگفته شده، موردمحاسبه قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب با این اقدامات شرایط تسهیل و نظام‌مند شده است.  

کارنامه عملکرد کمی مؤثر در کاهش فشار کار فراگیران
دکتر ناطقی تمامی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را وابسته به اقدامات درمانی دانست و گفت: مادامی‌که جراح، جراحی نکند، پزشک به بالین نرود، بیمار ویزیت نکند، در درمانگاه حضور نداشته باشد و در راند بالینی و گراند راند شرکت نکند؛ فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی معنای خود را  از دست می‌دهد. لذا بهبود وضعیت درمان قطعاً می‌تواند به آموزش و پژوهش هم کمک کند. اگر اساتید حضور نداشته باشند فشار کار به فراگیران تحمیل می‌شود و آنان را دچار آسیب خواهد کرد. اعتراضات زیادی  نیز در این حوزه داریم که امیدوارم با کمک اساتید شرایط بهتر شود.

اجرای پایلوت کارنامه عملکرد کیفی
معاون درمان دانشگاه با اشاره به کارنامه عملکرد کیفی گفت: این کارنامه  هنوز عمومیت پیدا نکرده و ابلاغ نشده و  فعلاً به‌صورت پایلوت در 1-2 بیمارستان پیاده‌سازی می‌شود تا براساس نتایج آن مورد تصمیم‌گیری هیئت‌رئیسه قرار گیرد. در کارنامه عملکرد کیفی آیتم‌های بیشتری شامل پوشیدن روپوش، زدن اتیکت، اخلاق حرفه‌ای، مراقبت مستمر بر بالین بیماران، حضور هریک از اساتید در محل موردنیاز خود مانند مقیمی و CPR و... موردتوجه قرارگرفته است. به‌این‌ترتیب در کارنامه عملکرد کیفی، آیتم‌ها متناسب با هر رشته و فعالیت‌ها و وظایف آن طراحی‌شده است.  
وی افزود: در کارنامه عملکرد کیفی شرکت در کمیته‌های بیمارستانی، کمیسیون‌ها و دیگر فعالیت‌های درمانی موردتوجه قرار میگیرد و اگر کل امتیازات به‌دست‌آمده استادی بیش از 80 درصد باشد، می‌تواند  ضریب کیفی عملکرد کامل را به دست آورد و اگر امتیازات کمتر باشد؛ ضریب کیفی نیز کاهش پیدا می‌کند.
دکتر ناطقی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: درحال حاضر ضریب کیفیت عملکرد، توسط روسای بیمارستانها داده می‌شود که انسان‌های نجیب و پرتلاشی هستند و قوه‌ قضاوت مناسبی از عملکرد اساتید دارند. اما بهتر است معیار و خط‌کشی برای این کار باشد که از اعمال سلیقه احتمالی اجتناب شود.  لذا کارنامه عملکرد کیفی می‌تواند میزان و ترازویی در اختیار روسای بیمارستان‌ها  قرار دهد. در همین حال اساتید هم اگر فعالیت خوبی دارند و ضریب کیفی کمی دریافت کرده‌اند می‌توانند مطالبه‌گر باشند. این‌گونه  ارزیابی 360 درجه توسط نهادهای مختلف در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

اجرای طرح قاصدک و آسیب آن به دریافتی پزشکان
معاون درمان دانشگاه با اشاره به رایزنی‌های انجام‌شده به‌منظور اصلاح طرح پلکان گفت: طرح پلکان یا قاصدک به دریافتی پزشکان آسیب جدی می‌زند. درخواست تعدیل مالیات حداقل برای اساتید تمام‌وقت به مجلس رفته اما موافقت نشده است. به‌هرحال فضای فرهنگی جامعه علیه پزشکان است که با همه‌گیری کووید 19 تاحدی ترمیم‌شده است اما هنوز هم نگاه بغض و غیظ آلود به جامعه پزشکی وجود دارد. رئیس دانشگاه و وزیر بهداشت نیز تلاش می‌کنند که سدهای پیش روی تعدیل طرح پلکان (قاصدک) برداشته شود. تاجایی که مطلع شدم طرح پلکان به‌زودی تعدیل خواهد شد. می‌دانم که هنوز این اتفاق نیفتاده و ما شرایط مطلوبی نداریم اما همه این‌ها نباید باعث شود که من پزشک چون کارانه خوبی نمی‌گیرم؛ در بیمارستان حضور پیدا نکنم؛ ساعت کمی به بیمارستان بیایم و یا عمل و ویزیت نکنم و بعد که از من می‌پرسند چرا به وظایف خود درست عمل نمی‌کنی؟ بگویم  شما اگر می‌توانید مسائل بالادستی را حل کنید. درواقع مسائل بالادستی نیز درحال پیگیری است.
وی افزود: به‌هرحال من هیئت‌علمی اگر با دریافتی‌ام مشکلی دارم روش مطالبه آن بحث دیگری است که باید پیگیری شود.  اما این‌ها نباید مخل فعالیت درمانی شود. چون اولین کسانی که آسیب می‌بینند مردم عزیزمان هستند. مردمی که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند توانایی مالی ندارند  و جفا در حق آنان است که بخواهیم مشکلات و ظلمی که به ما می‌شود را به آنان منتقل کنیم. علاوه بر این فراگیران هم آسیب می‌بینند بنابراین اگر من هیئت‌علمی تکالیفی را که برعهده دارم به‌درستی انجام دهم ان‌شاءالله همه این مشکلات حل می‌شود.

تأثیر بازخورد اساتید در تکمیل این فرایند
دکتر ناطقی خواستار اعلام نظر اساتید نسبت به عملکرد کمی شد و گفت: این طرحی است که برای اولین بار در دانشگاه اجرا می‌شود. البته دانشگاه‌های کشورهای دیگر آن را سخت‌گیرانه و پیشرفته‌تر انجام می‌دهند اما نمی‌خواهیم به شکل سخت‌گیرانه آن را اجرا کنیم  و فکر می‌کنم همین آیتم‌ها کفایت می‌کند. اما اگر فعالیتی در آن مغفول مانده، اساتید می‌توانند آن را اعلام کنند. هر انتقاد و پیشنهادی نسبت به آیتم‌ها دارند بفرمایند که براساس آن اصلاح صورت بگیرد.
وی افزود: اساتید می‌توانند سؤالات و پیشنهادهای خود را به معاونت درمان اعلام کنند ما هم از طریق روابط عمومی دانشگاه یا روابط عمومی معاونت درمان سعی می‌کنیم پاسخگو باشیم. در این مدت برخی اساتید نامه مکتوب نوشته بودند که ما سعی کردیم پاسخ آن را با صبر و حوصله و با توضیحات مفصل بدهیم. اگر نامه مکتوب هم ارسال کنید حتماً پاسخ‌خواهیم داد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

فیلم بردار
تدوین گر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *