کارگاه آموزشی برچسب اصالت کالا در دومین همایش و نمایشگاه بین المللی ایران کازمتیکا با حضور معاون غذا و دارو دانشگاه برگزار شد

کارگاه آموزشی با عنوان برچسب رهگیری و کنترل سلامت و اصالت کالا و راه های تشخیص کالاهای اصل از تقلبی با سخنرانی دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، کارگاه آموزشی با عنوان برچسب رهگیری و کنترل سلامت و اصالت کالا و راه های تشخیص کالاهای اصل از تقلبی با سخنرانی دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو با حضور نمایندگان استانداری، کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، کارکنان شهرداری، تولیدکنندگان و وارکنندگان محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده و مسئولان فنی کارخانه ها و داروخانه ها روز چهارشنبه 4 دی 98 در دومین همایش و نمایشگاه فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و صنایع وابسته (ایران کازمتیکا) در محل سالن همایش های هتل المپیک برگزار شد.
در ابتدای کارگاه آموزشی دکتر حاجی محمودی در خصوص اینکه مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی سالم یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جامعه امروز است گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از این کالاها از کشورهای دیگر وارد کشور ما می‌شود، کنترل و نظارت سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان غذا و دارو از محل تولید، حمل‌ونقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت است که یکی از راه‌های اطمینان از اصالت و سلامت این‌گونه کالاها وجود برچسب‌های اصالت بر روی کالا است. لذا سازمان غذا و دارو برای تمامی محصولات سلامت‌محور اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی کرده است.
 وی در ادامه در خصوص انواع برچسب‌های ارائه‌ شده بر روی محصولات از ابتدا تاکنون را که شامل برچسب اصالت، برچسب شبنم، برچسب ردیابی، ره‌گیری و کنترل اصالت است توضیحاتی ارائه داد و افزود: در حال حاضر تمامی محصولات سلامت‌محور بایستی دارای برچسب اصالت یا برچسب ردیابی، ره‌گیری و کنترل اصالت باشند و هیچ‌گونه برچسب دیگری مورد تائید نیست.
معاون غذا و دارو در خصوص مشخصات برچسب‌های ردیابی، ره‌گیری و کنترل اصالت و برچسب ردیابی توضیحات کاملی را ارائه داد.
وی همچنین گفت: بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در اطلاعات دریافتی با فرآورده موردبررسی و یا عدم تائید فرآورده موردنظر از طریق روش‌های فوق، اصالت کالا مورد تائید نیست. لذا در صورت مشاهده این‌گونه موارد، موضوع را به معاونت غذا و دارو اطلاع دهید.
دکتر حاجی محمودی در خصوص طرح‌های برچسب اصالت و سلامت جعلی گفت: از آغاز اجرای این طرح برچسب اصالت و سلامت، تغییراتی داشته است؛ در این میان برخی افراد سودجو اقدام به چاپ و الصاق برچسب‌های تقلبی بر روی کالاهای فاقد مجوز بهداشتی نموده و اقلام فوق را در انبارها و سطح عرضه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی توزیع کرده‌اند.
وی گفت: در هنگام استعلام اصالت کالا با برچسب‌های جدید پیام‌های گوناگونی ممکن است دریافت شود. نوع پیام دریافتی نشان‌دهنده اصالت کالای موردنظر است.
در ادامه دکتر حاجی محمودی شماره تلفن ثبت شکایات معاونت غذا و دارو را برای رسیدگی به شکایات اعلام کرد.
در پایان جلسه حاضرین سوالات و تجربیات خود در خصوص استفاده از برچسب اصالت و سلامت عنوان کردند.
خبرنگار: سمیه رنجبر
عکاس: مرتضی ابراهیمی

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر