کسب امتیاز 100 درصد آزمایشگاه فلج اطفال دانشکده بهداشت در پروفیشنسی تست Real Time PCR سال 2018

آزمایشگاه فلج اطفال در پروفیشنسی تست Real Time PCR سال 2018 امتیاز 100 درصد را کسب کرد.

 
 به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، آزمایشگاه فلج اطفال ایران واقع در گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت در تست مهارت سالانه  (Proficiency Test )  که مربوط به روش  Real Time PCR بود امتیاز  100درصد را کسب کرده است. 
تست مهارت هر ساله در چند مرحله از طرف سازمان جهانی بهداشت و CDC  امریکا برای آزمایشگاه فلج اطفال فرستاده می شود تا کیفیت کار آزمایشگاه کنترل شود. این مراحل شامل جداسازی ویروس توسط روش کشت سلولی و نیز تست های مولکولی است. 
در سال 2018 تست جداسازی ویروس در مرداد ماه 1397 برای آزمایشگاه فرستاده شد و آزمایشگاه فلج اطفال دانشکده بهداشت  امتیاز 100 درصد را کسب کرد. تست مهارت اخیر مربوط به روش Real Time PCR  بود که آزمایشگاه های پولیوی سراسر جهان از آن به عنوان روش تاییدی برای جداسازی ویروس، تعیین تایپ و سوش ویروس جداشده از نمونه های بیماران فلج شل حاد و نیز غربالگری ویروس مشتق از واکسن استفاده می کنند. 
در سالهای اخیر که ریشه کنی پولیو از نظر  WHO  اهمیت صد چندان یافته است تست های کنترل کیفی آزمایشگاه بسیار سختگیرانه شده اند بطوریکه حتی کوچکترین اشتباه در تفسیر و یا گزارش دهی اشتباه که درصد بسیار جزیی از امتیاز  آزمایشگاه را تشکیل می دهد باعث رد شدن آزمایشگاه در امتحان سالانه می شود. 
خوشبختانه آزمایشگاه فلج اطفال ملی واقع در دانشکده بهداشت با داشتن پرسنل دوره دیده و باتجربه، هرساله به خوبی از عهده امتحانات سالانه برآمده و مفتخر است که با پشتیبانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت و نیز سازمان بهداشت جهانی خدمات باارزشی به سیستم بهداشتی کشور ارائه می کند.  

 

نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس