گزارشی از پویش کمک های دانشگاه علوم پزشکی تهران به سیل‌زدگان/لزوم وحدت و یکپارچگی و تمرکز برای کمک به سیل‌زدگان

دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی تهران همگام با همه مردم، نهادها و سازمان‌های مختلف به سیل‌زدگان اخیر در کشور کمک‌رسانی می‌کنند.

دکتر سید سینا مرعشی مدیر دفتر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به پویش کمک به سیل‌زدگان در دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ گفت: در جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه در روز یکشنبه 18 فروردین 98، موضوع امدادرسانی به سیل‌زدگان مطرح و مصوب شد هیئت‌رئیسه دانشگاه در قدم اول با اختصاص یک روز از حقوق خود در پویش دانشگاه برای حمایت از سیل‌زدگان مشارکت کنند. براین اساس هریک از اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه نیز می‌توانند در این پویش مشارکت و یک روز از حقوق خود را به این امر اختصاص دهند تا داروها و ملزومات موردنیاز مناطق آسیب‌دیده به‌صورت متمرکز تهیه و ارسال شود.
وی افزود: ما این امکان را فراهم کرده‌ایم و پیامکی را که متن آن با نظر اعضای هیات رئیسه تنظیم‌شده بود، را برای تمام اعضای هیات علمی ارسال کردیم و درواقع از آن‌ها خواستیم که آیا تمایل دارید که در پویش اهدای یک روز حقوق خود برای کمک به سیل‌زدگان شرکت کنند یا نه که تاکنون بیش از 400 نفر پاسخ مثبت داده‌اند. 
دکتر مرعشی خاطرنشان کرد: هم‌زمان هم برای اینکه کارکنان دانشگاه بتوانند در این پویش شرکت کنند سامانه‌ای را آماده کردیم و در صفحه اول اتوماسیون (لینک) و سایت اصلی دانشگاه (به‌صورت بنر) آن را قراردادیم،هرکدام از کارکنان که تمایل داشته باشند می‌توانند در این پویش شرکت کنند و هر مبلغ دلخواهی را برای کمک به این عزیزان به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنند که تاکنون هم بیش از 70 نفر از کارکنان در این پویش شرکت کرده‌اند و همچنان این فرآیندها ادامه دارد.
وی تصریح کرد: از همه‌کسانی که در این پویش شرکت کرده‌اند تشکر می‌کنیم و امیدواریم این کمک‌ها بتواند قسمتی از مشکلات سیل‌زدگان را هرچقدر هم کوچک باشد، حل کند. 
دکتر حسین درگاهی جانشین مسئول بسیج جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد:  از اولین روزهایی که این مصیبت و حادثه ناگوار در کشور اتفاق افتاده، بسیج جامعه پزشکی اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت خود را برای امداد و کمک‌رسانی شروع کرده است. کمک‌ها به‌صورت طرح شهید رهنمون انجام شد و بعدازاینکه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه ما معین دانشگاه علوم پزشکی خوزستان و استان خوزستان معرفی شد؛ هماهنگی‌های لازم بین بسیج جامعه پزشکی اساتید دانشگاه، ستاد هدایت و بحران دانشگاه انجام گرفت و به توافق رسیدیم نیروهایی که به‌صورت داوطلبانه اعزام می‌شوند به ستاد هدایت بحران معرفی و از آن طریق اعزام شوند و بقیه نیروهایی که به‌صورت داوطلب می‌خواهند اعزام شوند از طریق بسیج استان و تهران بزرگ معرفی شوند. 
وی افزود: اطلاعیه بسیج جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه برای دریافت اقلام موردنیاز سیل‌زدگان هم فراخوان داده‌شده که در حال جمع‌آوری است؛ ان شاءالله با هماهنگی دیگر نهادهای فرهنگی دانشگاه ترتیب اعزام آن‌ها به مناطق حادثه‌دیده داده خواهد شد. 
دکتر درگاهی گفت: در چنین مواقعی لزوم وحدت و یکپارچگی و هماهنگی و تمرکز در بین همه نهادهای دانشگاه ضروری است، هر چه بتوانیم به‌صورت هماهنگ و متمرکزتر عمل کنیم کمک و امدادرسانی ما مؤثرتر خواهد بود، ان شاالله با توجه به مدیریت توانمندی که در دانشگاه و همین‌طور در مجموعه بسیج جامعه پزشکی اساتید وجود دارد بتوانیم با هماهنگی کامل کمک‌ها را به دست این عزیزان برسانیم. 
دکتر شکوه ورعی مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اعزام تعدادی پرستار به مناطق سیل‌زده؛ گفت: با توجه به سیلی که در بعضی از استان‌های کشور اتفاق افتاده و دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان معین استان خوزستان معرفی‌شده بود ما فراخوانی به بیمارستان‌های تابعه دانشگاه ارسال کرده‌ایم و از رده‌های مختلف پرستاری( پرستار، بیهوشی و اتاق عمل) افرادی که داوطلب بودند که به سیل‌زدگان استان خوزستان کمک کنند درخواست کردیم اطلاعات خود را از طریق مترون بیمارستان برای ما ارسال کنند. در این راستا فهرستی را تهیه کردیم و زمانی که از ما نیرو درخواست کردند که امروز بود، پنج نفر از همکاران هوشبری و اتاق عمل را با هواپیما به اهواز اعزام کردیم؛همکاری و همیاری‌های لازم را با مدیر پرستاری اهواز انجام داده‌ایم و درعین‌حال احکام مأموریت آن‌ها را برای هشت روز صادر و یکی از این افراد را به‌عنوان لیدر گروه معرفی کردیم که مشارکت‌های لازم را با ما داشته باشند و همچنین گروهی را در فضای مجازی درست کردیم که اگر نیاز به کمکی باشد در کارگروه مطرح و روزانه فرآیندها دنبال شود و اگر نیاز به کمک‌های دیگری باشد بقیه پرستاران را نیز اعزام کنیم.
خبرنگار: الهام علی   
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی