گفت‌وگو با برگزیدگان بیستمین جشنواره ابن‌سینا/دکتر معصومه ایمانی پور: فراگیران مشتریان اصلی ما هستند

دکتر معصومه ایمانی پور برگزیده جایزه تلاش در عرصه توسعه آموزش علوم پزشکی تاکید کرد؛ وقتی نام فارغ التحصیلان ما در داخل و خارج از کشور گفته می شود، باید آن ها را به عنوان افراد متعهد، متخصص و با اخلاق بشناسند.

دریافت فیلم
همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و سالروز تأسیس دانشکده پزشکی، بیستمین جشنواره ابن‌سینا با تجلیل از 6 برگزیده در بخش آموزش، 6 برگزیده در بخش پژوهش، یک برگزیده در بخش خدمات ویژه و دو برگزیده از دانشگاه تهران برگزار شد، جشنواره ابن‌سینا هرساله به‌منظور تجلیل از فعالیت‌ها و دستاوردهای برجسته اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات ویژه، همزمان با سالروز تأسیس دانشکده پزشکی (15 بهمن سال 1313) برگزار می‌شود.
 
 
لطفاً خودتان را معرفی کنید؟ 
معصومه ایمانی پور، استادیار و دارای دکتری تخصصی (آموزش پزشکی - مراقبتهای ویژه پرستاری و مدیریت) مشغول خدمت در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. 

اهم فعالیت های آموزشی خود را بفرمایید؟ 
تدریس دروس تخصصی مراقبتهای ویژه پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی پرستاری، تدریس دروس مرتبط با آموزش پزشکی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد پرستاری، تدریس دروس مرتبط با آموزش پزشکی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به عنوان استاد مدعو و تدریس در کارگاه های آموزشی مرتبط با آموزش پزشکی برای اساتید و دانشجویان را انجام می دهم. 

اهم فعاليت هاي اجرايي خود را بفرمایید؟ 
مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامایی، عضو کمیته پایش و ارزشیابی آموزشی و رابط مجازی سازی دانشکده پرستاری و مامایی، عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی و نماینده معاونت پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی و عضو شورای پژوهشی گروه مراقبتهای ویژه و گروه کودکان 

تعداد مقالات و کتب تالیفی خود را برای ما بفرمایید؟ 
تعداد مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی 31 مقاله، تعداد مقالات ارائه شده در کنگره ها و سمینارهای داخلی و خارجی 47 مقاله، تعداد کتب تالیفی (بین المللی، داخلی) 1، تعداد کتب ترجمه به فارسی 3، تعداد پایان نامه ها 20 مورد مقطع ارشد پرستاری- 3 مورد مقطع دکتری پرستاری- 5 مورد مقطع ارشد آموزش پزشکی

مهمترین جوایز و افتخارات خود را بفرمایید؟
برنده جايزه كتاب تالیفی شایسته تقدیر در پنجمين دوره كتاب فصل جمهوري اسلامي ايران

احساس شما از برگزیده شدن در جشنواره ابن سینا چیست؟ 
قاعدتاً خیلی خوشحال هستم به این دلیل که فعالیت هایی که در طی این سال ها انجام داده ام مفید واقع شده و مورد قبول است. معیارهای انتخاب افراد در جشنواره ها سخت است، وقتی از این مرحله گذر می کنیم نشان می دهد که فعالیت ها هم راستا با برنامه های دانشگاه بوده و مقبول واقع شده است. 
 
به عنوان یک تلاشگر در عرصه توسعه آموزش علوم پزشکی چه محورهایی را در آموزش به دانشجویان رعایت می کنید؟ 
دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی ما هستند و من شخصاً معتقدم که ما به عنوان معلم فقط وظیفه ما انتقال دانش و مهارت نیست بنابراین فکر می کنم که در عین حال که تلاش می کنیم آن چیزی را که بلد هستیم به بهترین نحو به دانشجویان آموزش دهیم حتماً باید یک الگوی رفتاری هم باشیم تا آنها در حوزه ای که می خواهند در آینده فعالیت کنند به خصوص در بخش بهداشت و درمان واقعاً بتوانند افراد متعهد و اخلاق مندی باشند صرفا مهارت مند نباشند. 

نقش جشنواره ابن سینا در شناسایی آموزشگران و مدرسان برتر دانشگاه را چطور ارزیابی می کنید؟
جشنواره ها به طور کلی خیلی مفید هستند به خاطر اینکه به افراد انگیزه می دهند یعنی در واقع کمک می کنند و الگو می گیرند و وقتی یک سری افراد معرفی می شوند الگو برای بقیه هستند و ایده می گیرند و برای آن ها انگیزه ایجاد می شود که آنها هم همان مسیر را ادامه دهند.  

پیام شما به اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه آموزش چیست؟ 
دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه مادر و تیپ یک است؛ به نظرم باید همه جانبه باشد اینکه ما فقط در آموزش تکیه کنیم و یا در بحث تحقیق تمرکز کنیم در شان دانشگاه نیست در عین حال که همه این موارد باید پیگیری شود من فکر می کنم باید در حوزه مهارت های زندگی، رفتاری و اخلاق مند بودن فراگیران و خودمان هم باید کار کنیم البته خوشبختانه یکی از سیاست های دانشگاه این است. وقتی نام فارغ التحصیلان ما در داخل و خارج از کشور گفته می شود باید آن ها را به عنوان افراد متعهد، متخصص و با اخلاق بشناسند. 
خبرنگار: الهام علی 
عکاس: مهدی کیهان 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی