اهتزاز پرچم مدافعان سلامت در بیمارستان امیراعلم

بیمارستان امیراعلم به پشتوانه نیروهای پرتوان خود به بیماران مبتلابه کرونا خدمت‌رسانی می‌کند.

دکتر آرش جعفریه رییس بیمارستان امیراعلم درخصوص نحوه خدمت‌رسانی در این بیمارستان گفت: اینجا اروژانس تنفسی بیمارستان امیراعلم است که پیش‌ازاین بخش دی کلینیک بیمارستان بوده؛ این بخش درپی شیوع کرونا 8 روز است که  آماده‌شده و بیماران ارجاعی از بیمارستان‌های دیگر، اورژانس 115 و یا مراجعه شخصی را پذیرش می‌کند.
وی افزود: زحمت این بخش برعهده همکاران پرستاری و رزیدنتی‌هایی است که قبول زحمت کردند و شبانه‌روز بیماران را ویزیت می‌کنند.
 دکتر جعفریه میزان مراجعه به این مرکز را روزانه حدود 30 تا 40 مورد برشمرد و گفت: متأسفانه این روند رو به افزایش است. پس از ویزیت بیماران برای آنان تصمیم‌گیری شده و بسیاری از آنان به‌صورت سرپایی با دستور دارویی یا دستور بهداشتی لازم مرخص می‌شوند و افرادی که نیاز به مراقبت بیشتر دارند در بخش‌ها و یا ICU بیمارستان بستری می‌شوند.

رییس بیمارستان امیراعلم در پایان سخنان خود، از همکاری داوطلبانه کادر درمانی قدردانی کرد و گفت: از گروه پرستاری که در معرض مستقیم بیماران هستند و زحمت بسیاری متقبل می‌شوند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند؛ همچنین از رزیدنت‌هایی که داوطلب شدند تشکر می‌کنم. به دلیل کمبود رزیدنت داخلی در بیمارستان، کار این بخش را بر عهده رزیدنت‌های داوطلبی گذاشتیم که از بخش ENT، رادیولوژی و جراحی داوطلب شدند.  حتی رزیدنت‌های پوست از بیمارستان رازی به اینجا آمدند و با ما همکاری دارند. پزشکان داوطلب هم از سطح شهر به ما کمک می‌کنند تا باهمکاری هم این بار را از روی زمین برداریم.

رزیدنت بیمارستان رازی و تعهد به سوگندنامه پزشکی

دکتر آزاده رضایت رزیدنت پوست بیمارستان رازی با اشاره به دلایل حضور داوطلبانه خود در بیمارستان گفت: من رزیدنت پوست هستم و به‌صورت نیروی داوطلب اینجا حضور دارم.

حس نوع‌دوستی و سوگندی که برای کمک به همنوعانم یادم کردم  باعث شد به اینجا بیایم.
وی افزود: از انجاکه در بیمارستان رازی پذیرش بیماران کرونایی فعلاً صورت نمی‌گیرد به‌صورت نیروی داوطلب به اینجا آمدم. امروز اولین روزی است که در امیراعلم هستم و امیدوارم بتوانم مفید باشم.

مردم در منزل بمانند

لیلا سلیمانی سرپرستار یمارستان رازی نیز با اشاره به آماده‌سازی تریاژ کرونا گفت: دی کلینیک در حال حاضر به بخش تریاژ کرونا تبدیل‌شده است.


وی افزود: مراجعه‌کنندگان ما در هر شیفت حدود 20 تا 25 نفر هستند و اغلب علائم سرماخوردگی و نیاز به مراقبت در منزل دارند. توصیه ما به مردم این است که در منزل بمانند و با رعایت نکاتی که  همه‌جا گفته می‌شود و ما هم در پمفلتی که به آنان می‌دهیم ان‌شاءالله  کرونا را شکست دهیم.

نظم خوب امیراعلم در خدمت به بیماران

دکتر حامد عبداللهی فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و معاون درمان بیمارستان امیراعلم نیز درخصوص نحوه خدمت‌رسانی به بیماران گفت: این مرکز، 14 تخت ICU دارد که امروز 10 تخت آن اشغال است و خداروشکر حال یکی از بیماران بهتر شده و می‌تواند به بخش منتقل شود.

وی با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی گفت: مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند و طبق قانون بیست بیست تقریباً هر یک ساعت دست خود را با آب و صابون بشویند و دست آلوده خود را به‌صورت نزنند. اگر بیمار هستند از ماسک استفاده کنند که به دیگران انتقال ندهند و اگر در جای شلوغ هستند و با بیماران در ارتباط هستند حتماً ماسک بزنند. اگر نکات بهداشتی را رعایت کنند می‌توانیم شاهد روند رو به کاهش این بیماری باشیم.
دکتر عبداللهی با اشاره به همدلی همکاران این مرکز گفت:  متخصص عفونی، فوق تخصص ریه و دستیاران محترم داخلی و رادیولوژی همه پای‌کار آمدند و  حتی حضور داوطلبانه رزیدنت پوست و پزشکان عمومی را در این مرکز داریم. از همه سخت‌تر  کار پرستاران است که اگر مراقبت و پرستاری آنان نباشد راه به‌جایی نمی‌بریم؛ همچنین همکاران بخش اداری همه کمک می‌کنند تا با همدلی به بیماران خدمت کنیم. این مرکز به نسبت مراکز دیگری که دیدم، نظم خوبی دارد و ان‌شاءالله روز به روز بهتر هم می‌شود.

امکانات دارویی و تجهیزات داریم

دکتر مهرداد حسیبی متخصص عفونی که در بخش ICU درحال خدمت به بیماران است با اشاره به وضعیت بیماران  گفت: ما در ICU بیمارستان امیراعلم هستیم. درحال حاضر سه بیمار اینتوبه داریم و بقیه چون افت اکسیژناسیون خون دارند لازم است بستری بمانند و تحت مراقبت باشند.
وی افزود: پرسنل اینجا سعی می‌کنند وضعیت بیماران را عادی و به بخش منتقل کنند. همه تلاشمان این است که این کار را مداوم انجام دهیم تا بتوانیم پذیرای بیماران جدید باشیم. چون ممکن تخت ICU در همه مراکز موجود نباشد.
دکتر حسیبی شرایط موجود امیراعلم را خوب توصیف کرد و گفت: درحال حاضر شرایط بدی نداریم. امکانات دارویی داریم و ازنظر تجهیزات نیز وضعیت خوبی داریم. باید ببینیم در روزهای آینده میزان ورودی بیمار چقدر می‌شود و شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

کمک می‌کنم تا از این بحران بگذریم

دکتر مرتضی دارایی عضو هیئت‌علمی دانشگاه نیز با اشاره به حضور خود در این مرکز گفت: من از بخش داخلی بیمارستان امام خمینی برای کمک به همکاران عفونی در ویزیت بیماران، به امیراعلم آمدم.
وی افزود: امیدوارم توفیق داشته باشم و به همکاران عفونی، پرسنل پرستاری و همه نیروهایی که اینجا هستند و زحمت می‌کشند کمک کنم تا از این بحران خارج شویم.

بیماران اولویت اصلی پرستاران

طاهره جلیل آذری پرستار رسمی بیمارستان امیراعلم نیز روحیه دهی به بیماران را مؤثر دانست و گفت: حدود 12 سال است که سابقه کار دارم و در بخش طبی یک، درحال خدمت هستم.  این بخش برای  بیماران مبتلابه کرونا در نظر گرفته‌شده است.
وی افزود: ما علاوه بر مراقبت‌های درمانی،  با بیماران صحبت می‌کنیم. اگر ناامید باشند به آنان امیدواری می‌دهیم و می‌گوییم کرونا مانند یک سرماخوردگی ساده است و استرس نداشته باشید چراکه استرس عاملی است که بدن را ضعیف می‌کند و  این بیماری باعث نمی‌شود، ارتباط کلامی را با بیماران حذف کنیم. 
طاهره جلیل آذری تصریح کرد: در مورد لباس‌هایی که می‌پوشیم به آنان توضیح می‌دهیم که این لباس‌ها را به خاطر خودمان نمی‌پوشیم بلکه اولویت اولمان  شما و حفظ سلامت شماست. شاید خودمان ناقل باشیم و با پوشیدن این لباس به بیماران دیگر منتقل نکنیم.



ما هستیم و به وظیفه‌مان عمل می‌کنیم

سمانه قلی زاده پرستار رسمی بیمارستان امیراعلم که 11 سال سابقه خدمت دارد گفت: این بخش با 15 تخت مخصوص بیماران کرونایی است. در اینجا به بیماران آموزش‌های لازم مانند مصرف زیاد مایعات و رعایت نکات بهداشتی را ارائه می‌دهیم.
وی بابیان اینکه افراد هرچه روحیه بالاتری داشته باشند به نفع خودشان است افزود: به بیماران می‌گوییم نترسند و استرس نداشته باشند چون همین استرس باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنشان می‌شود و نمی‌توانند با بیماری مبارزه کنند. همین‌طور به خانواده‌هایشان اطمینان خاطر می‌دهیم که نگران نباشند ما اینجا هستیم و وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم.

شهرمان را از ویروس پاک می‌کنیم

نزهت بشارتی سرپرستار بخش داخلی دو نیز با اشاره به پذیرش بیماران در این بخش گفت: بیماران مشکوک به کرونا و بعضی مبتلایان به کرونا در اینجا بستری می‌شوند.
وی افزود: با کمک پرسنل و همکاران پرستاری و  با همراهی پزشکان در جهت بهبود حال بیماران تلاش می‌کنیم و تاجایی که می‌توانیم در کاهش انتقال عفونت به جامعه همکاری داریم. ان‌شاءالله که بتوانیم این بیماری را زودتر ریشه‌کن کنیم که خودمان هم راحت شویم چون ما نیز نگران خود و خانواده‌هایمان هستیم؛ بیماران  که جای خود دارند.

این سرپرستار با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه «کلک این ویروس منحوس زودتر کنده شود» افزود:  امیدوارم بتوانیم کشورمان و حداقل شهرمان تهران را باهمکاری همه ارگان‌ها از این ویروس پاک‌کنیم.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی ویزیت پزشکان در این بخش گفت: ویزیت بیماران هرروز توسط یک استاد و یک رزیدنت سال یک و دو انجام می‌شود. این‌گونه از تعدد رفت‌وآمد افراد دیگر در بخش خودداری می‌شود. همچنین ملاقات و رفت‌وآمد همراه به بخش را هم ممنوع کردیم هم به دلیل صرفه‌جویی در وسایل و هم جلوگیری از انتقال عفونت به خودمان، مریض‌ها و افرادی که در بخش‌های دیگر و محوطه هستند.

این زمستان که بگذرد بی‌شک کرونا را شکست خواهم داد
زهرا بیدکی کارشناس ایمنی بیمار مجتمع بیمارستانی امیراعلم نیز که شعری را در وصف حال این روزها سروده است گفت: در لابه‌لای هیاهوی کرونا با توجه به شرایطی که در بیمارستان‌ها حاکم است به‌عنوان یک پرستار که گه گاه شعرکی هم می‌گویم شعری را در جهت روحیه دادن به همکاران خیلی فی‌البداهه سرودم ان‌شاءالله که گام کوچکی در جهت ارتقا روحیه همکاران برداشته باشم.
تب و درد آنچه هست خواهم داد
بازهم با تو دست خواهم داد
این زمستان که بگذرد
بی‌شک کرونا را شکست خواهم داد

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

مجید زنجانی

مجید زنجانی

98/12/15 - 08:56

بوسه بر دستان شما، گام ها تان استوار. به شما افتخار میکنیم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *