نخستین نشست کمیته اطلاع رسانی، آموزش، ارتباطات و مشارکت های اجتماعی

سیاستگذاری و برنامه ریزی نحوه اطلاع رسانی برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع دانشگاه علوم پزشکی تهران

در نخستین نشست کمیته اطلاع رسانی، آموزش، ارتباطات و مشارکت های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، بر چگونگی برنامه ریزی و سیاستگذاری در اطلاع رسانی خدمات سلامت با کیفیت و رایگان حوزه بهداشت تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست 7  آبان 1402، دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، با تاکید بر اطلاع رسانی منسجم برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع گفت: بازآفرینی رسانه ای دانشگاه علوم پزشکی تهران را در دستور کار قرار داده ایم و به این منظور سینا رسانه را راه اندازی کرده ایم.  به تازگی نیز با مجوز رئیس محترم دانشگاه و با همکاری مدیریت نیروی انسانی، درحال بازبینی ساختار نیروهای شاغل رسانه ای واحدهای مختلف هستیم. از این پس همکارانی که در عرصه رسانه دانشگاه فعالیت دارند، پست سازمانی مرتبط در اختیارشان قرار می گیرد و همه تمرکزشان معطوف به تقویت ارتباطات رسانه ای خواهد بود.
دکتر ترابی با اشاره به نقش شبکه های بهداشت در این بازافرینی رسانه ای گفت: به این منظور جلسات مجزایی با روسای شبکه ها تشکیل شده که محتوای رسانه ای مناسبی از امکانات ویژه حوزه بهداشت تولید شود و در اختیار مردم قرار گیرد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به فراهم بودن زیرساخت های لازم رسانه ای به منظور برنامه ریزی و انعکاس فعالیت های متداول و فراوظیفه ای (مسئولیت های اجتماعی) دانشگاه گفت: افراد، روزانه به طور متوسط بین 2 تا 3 ساعت از  وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی  می کنند که می توانند بخشی از این زمان را به سبد سلامت اختصاص دهند.   
دکتر ترابی، قرار گرفتن سینا رسانه به عنوان نخستین رسانه عرصه سلامت، در صفحه نخست آپارات را فرصت خوبی برای تولید محتوای مورد نیاز جامعه دانست و افزود:  یکی از برنامه های پیش بینی شده در سینا رسانه پخش برنامه های زنده و برخط در آپارات است. این فرصتی است که می تواند برای معرفی برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در اختیار متولیان این عرصه قرار بگیرد. پیش از زمان پخش، اطلاع رسانی صورت می گیرد و شماره تلفنی ارایه می شود که مردم بتوانند سوالات خود را مطرح کنند و در برنامه، کارشناس مربوطه به آنها پاسخ می دهد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به امکان استفاده از ظرفیت صدا و سیما و بلاگرهای مورد تایید، در معرفی برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع افزود: مراکز بهداشتی خدمات باکیفیت و رایگانی را در اختیار جمعیت تحت پوشش خود قرار می دهند که لازم این ظرفیت به اطلاع مردم برسد و  بتوانند در این شرایط اقتصادی، بدون صرف هزینه رفت و آمد و دیگر هزینه های خدمات تخصصی و فوق تخصصی، از امکانات مناسب بهره مند شوند.

ارایه خدمات سطح یک با کیفیت و رایگان به مردم تحت پوشش دانشگاه

در ادامه دکتر محمدرضا قیوم زاده معاون اجرایی معاونت بهداشت، با اشاره به چگونگی اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع گفت: این برنامه به صورت پایلوت در 59 منطقه اجرا می شود و بخشی از این مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
دکتر قیوم زاده با تاکید بر افزایش آگاهی مردم از خدماتی که در مراکز جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت ارایه می شود گفت: درحال حاضر  مردم، برای دریافت 30 تا 40 درصد خدمات به این مراکز مراجعه می کنند درحالی که خدمات بسیاری در این مراکز ارایه می شود که لازم است به اطلاع عموم رسانده شود.
معاون اجرایی معاونت بهداشت استفاده از ظرفیت رسانه ها را در اطلاع رسانی حجم گسترده خدمات حوزه بهداشت موثر دانست و گفت: در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، خدمات به صورت فعال در اختیار مردم قرار می گیرد و مراقبین سلامت در ارتباط با جمعیت تحت پوشش خود از وضعیت سلامت آنان مطلع شده و مراقبت های لازم را به آنان ارایه می دهند.

مراجعه مراقبین سلامت به مردم برای ارایه خدمات سلامت
سپس دکتر جمشید معتمد مدیر شبکه و ارتقا بهداشت دانشگاه، پیشینه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در کشور را مربوط به سال 1383 و در راستای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی بیان کرد و گفت: 18 ساله که در کل کشور حدود 30 تا 35 میلیون نفر، زیر پوشش برنامه پزشک خانواده، بیمه روستایی، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر هستند و امسال بیست و سومین نسخه دستورالعمل این برنامه تدوین می شود. در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از بیش از سه میلیون و 100 هزار نفر، حدود 320 هزار نفر، زیر پوشش برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی و شهرهایی زیر 20 هزار نفر هستند که 10 درصد کل جمعیت زیرنظر دانشگاه را تشکیل می دهد.
دکتر معتمدی در تکمیل سخنان خود با اشاره به اراده دولت سیزدهم در پوشش حدود 50 میلیون نفر جمعیت باقی مانده کشور در این برنامه گفت: در مرحله اول، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و در مرحله بعدی و تکمیلی، برنامه پزشک خانواده اجرا می شود.
مدیر شبکه و ارتقا بهداشت دانشگاه، با تاکید براینکه در این برنامه شبکه های بهداشت فعالانه مراقبت های سلامت را به مردم ارایه می دهند افزود: پیش از این نیز شبکه های بهداشت خدمات خود را ارایه می دادند اما به صورت فعالانه نبود. اکنون این مراقبین سلامت هستند که به مردم مراجعه می کنند تا خدمات سطح یک را به آنان ارایه دهند.

تاکید بر ارتقا سطح سواد سلامت جامعه

دکتر نجمه الملوک امینی رئیس گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشت، بر ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تاکید کرد و گفت: بازافرینی نظام اطلاع رسانی دانشگاه اتفاق خوبی است که امیدوارم بتوانیم از تمامی کانال های ارتباطی برای ارتقا سطح سواد سلامت جامعه استفاده کنیم.
رئیس گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشت با تاکید براینکه تولید محتوای رسانه ای در سطح اول خدمات باید با دقت صورت گیرد گفت: پیام باید به گونه ای تولید شود که اطلاعات مناسب را در اختیار مردم بگذارد تا در استفاده از خدمات باکیفیت و رایگان دچار سردرگمی نشوند. به این منظور کمیته تولید پیام در معاونت بهداشت فعالیت دارد که با همکاری با روابط عمومی دانشگاه امکان افزایش گستره اطلاع رسانی فراهم می شود.

تاثیر آموزش سبک زندگی سالم در پیشگیری از بیماری ها

در ادامه دکتر زهرا حسینی تبار مدیر سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت تجربیات خود در فعالیت های جهادی و جلب مشارکت های مردمی را بیان کرد و گفت: مهمترین اصل در اطلاع رسانی سلامت، آموزش سبک زندگی سالم به مردم است. آموزش تغذیه سالم و خواب کافی و... به مردم، میزان ابتلای آنان به بیماری ها و در نتیجه مراجعه به مراکز درمانی به طور چشمگیری کاهش می دهد.
دکتر حسینی تبار استفاده از شبکه های اجتماعی را برای انتقال پیام های سلامت موثر دانست و گفت: ظرفیت خوبی برای اموزش سبک زندگی سالم در دانشگاه وجود دارد و می توان از طریق موشن گرافی و انیمیشن این اموزش ها را در اختیار مردم گذاشت.

لزوم اطلاع رسانی گسترده برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع

رضوانه افشاری نژاد نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز، بر لزوم اطلاع رسانی وسیع برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع تاکید کرد و گفت: از ظرفیت صدا و سیما می توان در این زمینه بهره گرفت.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *