آغاز تزریق واکسن کووید-19 به بیماران خاص در بیمارستان فارابی

به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران محموله جدید واکسن کووید-19 برای تزریق به بیماران خاص بیمارستان فارابی تحویل این مرکز شد.

آغاز تزریق واکسن کووید-19 به بیماران خاص در بیمارستان فارابی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، با تحویل محموله جدید واکسن کووید-19 توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیمارستان فارابی، شناسایی و واکسیناسیون بیماران خاص این بیمارستان از دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 آغاز شد. شادی رضایی درباره نحوه شناسایی و گروه هدف برای تزریق این واکسن گفت: دستورالعملی که از طرف دانشگاه علوم پزشکی تهران برای بیماران خاص و صعب العلاج اعلام شده یک دستورالعمل کامل است و بر اساس آن بیمارانی مانند مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی، بیماری‌های بدخیم، ام اس (MS)، اوتیسم و بیمارانی که پیوند قلب یا کبد انجام داده‌اند در اولویت دریافت واکسن کووید-۱۹ قرار دارند. از آن جایی که بیمارستان فارابی یک بیمارستان تک تخصصی است، تنها بیماران مبتلا به سرطان های چشمی، بیماران تحت درمان براکی تراپی و ملانوما در حال حاضر در اولویت دریافت واکسن در این بیمارستان قرار دارند.
وی در خصوص شناسایی و اطلاع رسانی به این بیماران اظهار داشت: برای فراخوان این بیماران از روز قبل با ارسال پیامک به آنان اطلاع رسانی شده و هم اکنون بیماران با فاصله زمانی مناسب به واحد واکسیناسیون مراجعه می کنند. همچنین برای بیمارانی که ساکن شهرهای دیگر هستند هماهنگی های لازم انجام شده تا در روزی که برای معاینه در بیمارستان فارابی حضور پیدا می‌کنند برای دریافت دوز واکسن خود نیز مراجعه کنند. بیماران مبتلا به MS نیز که برای دریافت خدمات چشم پزشکی به بیمارستان فارابی مراجعه می‌کنند بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به انجمن MS  ایران معرفی شده اند تا از این طریق برای تزریق واکسن اقدام کنند.
رضایی با اشاره به ارزیابی شرایط بیماران خاص در هنگام تزریق واکسن کووید-19 افزود: هنگامی که بیماران برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند، بر اساس دستورالعمل های موجود باید از نظر وجود تب یا بیماری فعال، کنترل درجه حرارت بدن و کنترل فشار خون و نبض مورد ارزیابی قرار گیرن.  طبق این دستورالعمل  پزشک متخصص قلب نیز در محل حضور داشته و کپسول اکسیژن و ترالی کد نیز از قبل آماده و چک شده است. همچنین از بیماران درباره حساسیت به هر نوع دارویی سوال شده و نتیجه آن در فرم مربوطه ثبت می شود. فرم رضایت آگاهانه که در آن عوارض واکسن برای بیماران شرح داده شده نیز تکمیل شده و رویت بیمار می رسد. در ادامه آموزش های لازم درباره علائمی که ممکن است پس از دریافت واکسن در بدن فرد ایجاد شده و اقداماتی که باید در صورت مشاهده این علائم انجام شود به بیمار داده می شود و از  آنان خواسته می‌شود تا هرگونه عارضه را به شماره پیامکی که به آنها اعلام شده ارسال کنند. از این افراد پس از دریافت واکسن می‌خواهیم که از دست زدن و قرار دادن کمپرس در ناحیه تزریق پرهیز کرده و تا ۱۵ دقیقه پس از تزریق در واحد واکسیناسیون حضور داشته باشند. کارتی را نیز تحویل بیماران می‌دهیم که مشخصات بیمار و تاریخ دریافت دوز اول و زمان مراجعه برای دریافت دوز دوم واکسن در آن ثبت شده است و از آنان می خواهیم تا در تاریخ اعلام شده دوباره به همین واحد مراجعه کنند.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *