دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان مجمع سالیانه پیمان گروه 8 در کیش

انتقال تجربیات بخش دانشجویی ایران به مجمع جهانی سلامت

در مجمع اصلی پیمان گروه 8، گزارشی از برنامه ها و پانل های نشست 2019 کیش، خلاصه کوتاهی از نشست 2018 برلین و گزارشی از برنامه های اوگاندا به عنوان میزبان سال آینده و همچنین برنامه های ایتالیا به عنوان میزبان سال 2021 ارائه شد.

گالری عکس
در این مجمع که با حضور اکثریت اعضا، فرهنگستان ها و مجامع تحقیقاتی عضو، روز یکشنبه 8 اردیبهشت 98 در هتل داریوش جزیره کیش برگزار شد، ابتدا دکتر علی جعفریان، رییس بین المللی مجمع جهانی سلامت در سال 2019، ضمن خوشامدگویی به معرفی اپلیکیشنی به منظور دریافت جزییات برنامه ها پرداخت و سپس پروفسور گنتن، با امید به همکاری های آینده، از تجربه عالی سفر به کیش و تجربه خوب کار گروهی دانشجویان سخن گفت.
در ادامه دکتر امیرحسین تکیان، دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، به ارائه گزارشی از فعالیت های 20 ماهه همکاران در دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخت و گفت: جلسات بسیاری در دانشگاه به منظور برنامه ریزی و هماهنگی برگزار شده و تیم علمی این نشست نیز متشکل از افرادی کل نگر است که به مسائل بهداشت جهانی و منطقه ای، اشراف دارند.
دکتر تکیان، بخش دانشجویی این نشست را اقدامی نوآورانه خواند و تصریح کرد: بسیار خوشحالم که بیش از 47 دانشجوی فعال در شکل گیری این بخش مشارکت داشتند و توانستند به خوبی آن را هدایت کنند. در این بخش همچنین 44 پروژه دانشجویی مطرح شده که برخی از آنها به عنوان پروژه برتر امروز، برگزیده می شوند.
وی افزود: در صورتی که مجمع علاقمند به ادامه بخش دانشجویی  باشد، ایران می تواند تجربیات خود در این حوزه را در اختیار مجمع قرار دهد.
دبیر هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، از افتتاحیه رسمی این نشست با حضور مقامات عالی رتبه خبر داد و گفت: همچنین طی این مراسم، از شماره ویژه نشریه لنست (Lancet) در مورد ایران رونمایی خواهد کرد.
وی همچنین مسابقه دو ماراتن به بهانه یادبود سیل زدگان ایران و برگزاری صبحانه کاری با دانشجویان را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.
سپس Julian Kickbusch، مدیر برنامه ریزی دفتر برلین WHS، گزارش کوتاهی از کنفرانس سال گذشته را بیان کرد و همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص تغییرات در روند اجرایی WHS طی یک دهه گذشته پرداخت.
در ادامه نماینده اوگاندا به برنامه ریزی این کشور برای نشست سال آینده اشاره کرد و به اتفاق آرا مقرر شد، اوگاندا میزبان هشتمین نشست مجمع جهانی سلامت باشد.
پروفسور گنتن، برگزاری مجمع در آفریقا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اشخاص بزرگی در آفریقا حضور دارند که می توانید از آنها برای حضور در مجمع دعوت کنید.
پس از آن نماینده ایتالیا، گزارشی از برنامه های رم برای میزبانی نشست 2021 ارائه کرد.
حضور محققان در کشورهای مختلف به منظور تبادل نظر و انتقال تجربه از دیگر نکاتی بود که به آن پرداخته شد. همچنین در خصوص نحوه عضو گیری در مجمع تبادل نظر صورت گرفت.
پروفسور گنتن، این نشست را Open Academic خواند که همه افراد می توانند برای حضور در آن درخواست کنند و گفت: در نشست بعدی برلین در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.
وی گفت: partner ship و مشارکت های علمی بسیار خوب است در صورتی که افراد یا گروه ها به درستی انتخاب و به عبارت دیگر هم از کیفیت خوب و هم ارتباط دوسویه مناسبی برخوردار باشند.
در پایان دکتر جعفریان، در سال 2019، به جمع بندی موضوعات ارائه شده پرداخت و گفت: در نشست آینده در مورد عضویت سایر دانشگاه ها و مراکز علمیز تصمیم گیری خواهد شد. همچنین اساسنامه نشست دانشجویی نیز در برلین ارائه می شود.
رییس بین المللی مجمع جهانی سلامت، بررسی مسائل مربوط به منطقه مدیترانه شرقی را از دیگر موضوعات نشست آینده عنوان کرد.

خبرنگار: نسیم قرائیان
عکس: جمشید ربیعی

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *