برگزاری جلسه کمیته دانشگاهی تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک در سالن دارالفنون دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه، ایجاد آزمایشگاه جامع و به‌کارگیری اساتید و کارشناسان خبره علوم آزمایشگاهی را در موفقیت برنامه های آنتی بیوتیک استوارد شیپ و پیشگیری از مقاومت میکروبی بسیار کمک کننده خواند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه کمیته آنتی‌بیوتیک استوارد شیپ دانشگاه، دوشنبه 17 آذر 1399 با حضور معاونان درمان و غذا و داروی دانشگاه و سایر اعضای کمیته در سالن دارالفنون دانشگاه برگزار شد.
دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه با اشاره به اهمیت نقش آزمایشگاه‌های بیمارستانی در بحث آنتی‌بیوتیک استوارد شیپ گفت: صحت و دقت نتایج آزمایش ها برای ما بسیار مهم است. حرکت به سمت ایجاد آزمایشگاه جامع دانشگاه و به‌کارگیری اساتید و کارشناسان خبره علوم آزمایشگاهی در گرایش‌های تخصصی موردنیاز از راهکارهای بسیار کمک‌کننده برای دستیابی به داده‌های درست و تحلیل‌های مؤثر در عفونت‌های بیمارستانی و پیشگیری از مقاومت میکروبی است.
وی در ادامه به موضوع پروفیلاکسی آنتی‌بیوتیک در بیماران کووید 19 پرداخت و افزود: بازدیدهای تخصصی آزمایشگاه‌های بیمارستانی با رویکرد کلینیکال اودیت و با همکاری اعضای هیئت‌علمی گروه علوم آزمایشگاهی به‌ویژه در حوزه میکروب‌شناسی و قارچ‌شناسی در شناسایی چالش‌ها و چاره‌جویی در بهبود وضع موجود مؤثر است.   
دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه با ابراز نگرانی از افزایش مصرف برخی داروهای آنتی میکروبیال در بیمارستان‌های دانشگاهی ( در سال‌های 96 تا 98)، ارزبری بالای این داروها و همچنین دشواری‌های تأمین برخی از آن‌ها  گفت: در حال حاضر مدیریت متمرکز نیروی انسانی و خرید تجمیعی کیت‌های آزمایشگاهی کمک‌کننده خواهد بود.
دکتر شعبان علیزاده رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان نیز در این خصوص گفت: در کنار بحث راه‌اندازی آزمایشگاه جامع، ورود نیروهای تخصصی به آزمایشگاه‌های بیمارستانی یک ضرورت است. به نظر می‌رسد برای عبور از این چالش‌ها باید در ساختار فعلی آزمایشگاه‌ها اصلاحاتی صورت گیرد و آزمایشگاه‌ها از حالت جزیره‌ای و سکون خارج شوند.
دکتر محمدرضا صالحی متخصص عفونی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) اجرای برنامه‌های آنتی‌بیوتیک استوارد  شیپ را بسیار دشوار خواند و افزود: متأسفانه اجرای این موضوع علاوه بر هزینه زمانی و فکری نیاز به چالش‌های جدی با گروه‌های مختلف دارد. در این مسیر برگزاری جلسات منظم کمیته‌های بیمارستانی و ارائه گزارش‌های آن به معاونت درمان ضروری است.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *