برگزاری مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و پانزدهمین همایش پرستاری در طب کودک

مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و پانزدهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی پرستاری در طب کودک در سالن همایشهای مرکز طبی کودکان برگزار شد.

گالری عکس 1

گالری عکس 2

گالری عکس 3

به گزارش روابط عمومی مرکز طبی کودکان، مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و پانزدهمین همایش پرستاری در طب کودک چهارم آبان ماه 1396 با حضور دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، دکتر رضا شروین بدو رئیس بیمارستان و دبیر همایش،
 دکتر علی ربانی رئیس همایش اساتید و شرکت کنندگان در سالن همایش مرکز طبی کودکان برگزار شد.
در ابتدای مراسم پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر ملک زاده مطالبی را در خصوص پژوهش، کیفیت، تولید علم و رشد رشته اطفال ارائه کرد.

در تولیدات علمی پزشکی در منطقه اول و در رشته اطفال سوم هستیم
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: عدد تولیدات علمی در ایران مناسب است اما در رشته اطفال از محققان می‌خواهیم تلاش بیشتری کنند.
به گزارش وبدا، دکتر رضا ملک‌زاده در بیست و نهمین همایش بیماری‌های کودکان در خصوص پیشرفت‌های طب اطفال و جایگاه علمی تحقیقات در زمینه طب اطفال در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خوشبختانه طی ٤٠ سال گذشته امید به زندگی در ایرانیان افزایش داشته است و به مرز ٨٠ سال در زنان و ٧٦ سال در مردان رسیده است.
وی افزود: بخش عمده افزایش امید به زندگی در ایرانیان به کاهش مرگ‌ومیر در کودکان برمی‌گردد.
دکتر ملک‌زاده با بیان اینکه مرگ‌ومیر در بزرگسالان از عدد ٦٠ در ١٠ هزار به زیر ٢٠ رسیده است، خاطرنشان کرد: بیماری‌های مالاریا و اسهال که در کودکان شایع بود، کاهش چشمگیر داشته است و در مرگ‌ومیر نوزادی نیز به شاخص‌های خوبی رسیدیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مشکل اصلی ما بیماری‌های قلب و عروقی است که ریشه آن معمولاً از دوران کودکی آغاز می‌شود و از طرفی بیماری‌های روانی و مصرف مواد مخدر در جوانان و همچنین دیابت نوع ٢ بیشترین مشکلاتی است که در کشور ما مطرح است.
وی ادامه داد: لاغری مفرط به‌ندرت مشاهده می‌شود و درعوض مشکل عمده مردم در کشور اضافه‌وزن است.
دکتر ملک‌زاده تصریح کرد: طی مطالعه‌ای در سال ١٩٧٠ که توسط فائو مطرح شد، سرانه مصرف روزانه کالری در ایرانیان ٢ هزار کالری بود که در حال حاضر به ٣ هزار کالری در روز رسیده است.
وی گفت: ٣٠ درصد زنان ایرانی چاق هستند و درمجموع ٢٣ درصد ایرانیان BMI بیش از ٣٠ دارند.
وی با بیان اینکه ٣٠ درصد ایرانیان پره دیابتیک هستند، یعنی در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند، ادامه داد: فشارخون شیوع زیادی دارد و حدود ٣٠ درصد افراد بالای ١٨ سال به فشارخون مبتلا هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تحرک بدنی در ایرانیان کم است و ٩٦ درصد زنان و ٨٤ درصد مردان و درمجموع ٩٠ درصد ایرانیان کم‌تحرک هستند.
وی با اشاره براینکه در طی سال‌های اخیر در تولیدات علمی رشد خوبی داشتیم و به اهداف ١٤٠٤ نزدیک شده‌ایم، گفت: در بانک اسکوپوس رتبه جهانی ١٦ را داریم اما در رشته اطفال عقب مانده‌ایم چراکه رتبه ٢٤ ام را در جهان داریم و به‌طورکلی در منطقه اول هستیم اما در رشته اطفال سوم هستیم.
دکتر ملک‌زاده بیان کرد: عدد تولیدات علمی در ایران مناسب است اما در رشته اطفال از محققان می‌خواهیم تلاش بیشتری کنند.
وی در پایان تأکید کرد: محققان می‌توانند از موسسه نیماد گرند بگیرند تا در رشته اطفال کار کنند چرا که در این موسسه بودجه لازم پیش بینی شده است.

سپس دکتر ربانی ضمن تشکر و خیر مقدم به حاضرین در مراسم برای توفیق برگزاری بیست و نهمین همایش بین المللی طب کودکان در مرکز طبی کودکان اظهار خوشحالی کرد و با اشاره به بیانات دکتر ملک زاده از زیرساختهای پژوهشی طب کودکان صحبت کرد.
در ادامه دکتر رئیسی آماری از میزان تولد و میزان امید به زندگی و طول عمر و همچنین آماری از مرگ افراد زیر 5 سال و کاهش قابل توجه میزان آن در 4 سال اخیر ارائه کرد و برای پایین آوردن این میزان نیز اظهار امیدواری کرد. همچنین در خصوص توسعه بیمارستانهای مروج سلامت و مبحث سلامت کودکان نیز مطالبی را ارائه کرد.

سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تولد در کشور ثبت شد
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تولد در کشور ثبت شد و این نوزادان باید 74 تا 75 سال زندگی با کیفیت و مولد داشته باشند و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت، ارتقای سلامت کودکان است.
به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رییسی در بیست و نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های کودکان در مرکز طبی کودکان گفت: خوشحالیم که توانسته‌ایم شاخص مرگ در کودکان را کاهش دهیم اما هنوز هم کافی نیست و باید به میزان‌های مشخص شده در سند چشم‌انداز و معادل کشورهای پیشرو برسیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: باید توجه کنیم می‌خواهیم برای نوزادان زنده چه اقداماتی را انجام دهیم تا آنها زندگی سالمی داشته باشند و 75 سال عمر کنند. این اقدامات نیاز به همکاری بین بخشی دارد چراکه عوامل اجتماعی زیادی مانند فقر، مسکن، شغل، بیکاری و ازدواج بر روی سلامت مردم مؤثر است.
دکتر رییسی یادآور شد: در اجرای طرح تحول سلامت، دسترسی به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی برای مردم ایران به‌ویژه در مناطق محروم و مرزی، افزایش قابل‌توجهی داشت و توانستیم همزمان با گسترش شبکه بهداشت در کشور، شاخص‌های سلامت را بهبود دهیم اما در حوزه درمان نیز باید به سطح‌بندی خدمات، اقتصاد سلامت و استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده توجه کنیم.
وی از نظام ارجاع و پزشک خانواده به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت در دولت دوازدهم یاد کرد و افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای استقرار نظام ارجاع در کشور ایجاد شد اما اجرای نظام ارجاع، پیچیدگی‌های زیادی دارد و نیازمند زیرساخت است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز فاز اول نظام ارجاع در کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: باید به نظام ارجاع به‌عنوان سیستم هدایت صحیح بیماران توجه کنیم.
دکتر رییسی خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت اولویت‌هایی مانند ترویج تغذیه با شیر مادر، ارتقای مراقبت‌های دوره‌ای کودکان، توجه به ارتقای کامل کودکان، ساماندهی بازار محصولات غذایی کم ارزش غذایی و تبلیغات ریزمغذی‌ها و همچنین پیشگیری از سوانح و حوادث کودکان در حال اجرا است.
به گفته وی سالانه 20 درصد از کودکان کمتر از 5 سال در کشور در سوانح و حوادث جان خود را از دست می‌دهند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان ضمن تأکید بر اهمیت توانمندسازی مادران، یادآور شد: مادران در همه زمینه‌ها در تربیت و سلامت فرزندان، نقش مهم و کلیدی دارند و باید تلاش خود را در جهت توانمندسازی آنها به کار گیریم.
سپس دکتر بدو رئیس بیمارستان و دبیر همایش ضمن خیر مقدم به وزیر محترم بهداشت، معاونین و رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران از حمایت دکتر هاشمی و توجه ایشان به حوزه 
'سلامت کودک' تشکر کرد.  دکتر بدو مطالبی را در خصوص نحوه برگزاری بیست و نهمین همایش بین المللی کودکان و پانزدهمین همایش پرستاری در طب کودک که برابر دومین همایش بین المللی پرستاری کودکان است ارائه کرد و در پایان از بزرگان درگذشته طب کودکان یاد کرد.
دکتر عباسعلی کریمی ضمن خیر مقدم به وزیر محترم بهداشت و میهمانان حاضر در جلسه خاطره اولین همایش کودکان را بیان کرد و از تلاش عزیزان در حوزه اطفال سخن گفت و سپس به بیان جایگاه امروز مرکز طبی کودکان پرداخت.

مشکلات و چالش های طرح تحول سلامت که مربوط به شرکای این طرح است، باید به سرعت برطرف شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه روسای بیمارستان ها فقط باید در بیمارستانها اشتغال داشته باشند، گفت: حتما بیمارستان ها باید مستقل اداره شوند و وابستگی خود به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران را کاهش دهند.
به گزارش وبدا، دکتر عباسعلی کریمی در بیست و نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های کودکان گفت: شاید در زمینه تحقیقات و پژوهش در حوزه اطفال در جهان، در رتبه‌های کشورهای پیشرفته نباشیم اما گروه پزشکی اطفال از گروه‌های پرتلاش و کم‌توقع است که باید از آنها تشکر کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و تحولات حوزه بهداشت، درمان و آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: باوجود حمایت‌های رییس‌جمهور و تلاش‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی طرح تحول سلامت به‌خوبی اجرا شد و لازم است که چالش‌ها و مشکلات آن که مربوط به شرکای این طرح است، به‌سرعت برطرف شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برجسته‌ترین مشکل این است که چرا حقوق کارکنان بیمارستان‌ها ازجمله پزشک و پرستار، به‌موقع پرداخت نمی‌شود، مگر پول نداریم؟ بودجه وجود دارد اما شرکای بدهکار طرح تحول سلامت، اقدام به پرداخت مطالبات وزارت بهداشت نمی‌کنند.
وی در پایان تأکید کرد: بیمارستان‌ها باید مسئولیت بیشتری قبول کنند و مستقل شوند تا بتوانند از مشکلات فعلی عبور کنند و اداره خودشان را خود برعهده بگیرند و لازم است که وابستگی خود به دانشگاه را کاهش دهند.

دکتر هاشمی نیز ضمن تشکر از حضور حاضرین، معاونین و رئیس دانشگاه علوم پزشکی برای خدمت موثرتر به ایرانیانی که تازه متولد می شوند و ارتقا دانش در رشته کودکان اظهار تشکر و امیدواری کرد. در ادامه ضمن اشاره به گزارش ارائه شده توسط دکتر ملک زاده در خصوص پژوهش و دکتر رئیسی در خصوص بهداشت از تلاشهایی که در حوزه آموزش در 4 سال گذشته انجام شده صحبت کرد و به ثمره دراز مدت برخی اقدامات اشاره کرد. وی از اقدامات حوزه بهداشت مبنی بر ساخت و تجهیز بیش از 5 هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشتی در کمتر از 4 سال، تامین نظام ارجاع برای 28 میلیون نفر و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای بالغ بر 60 میلیون نفر  صحبت کرد. در خصوص مقاوم سازی و جایگزین بیمارستانها مطالبی را ارائه کرد. وی افزود در طب کودکان حدود 7000 تخت بیمارستانی اضافه شده که در طول 4 سال گذشته انجام شده و از بازگشایی بیش از 3 مرکز پیوند مغز استخوان صحبت کرد و در پایان ضمن آرزوی تندرستی و پایداری به صرفه جویی دعوت کرد.
در پایان مراسم، کودکی از بخش 
CF دل نوشته ای را برای وزیر محترم بهداشت قرائت کرد و به ایشان گل اهدا کرد.
خبر: لیلا یوسفی

لیلا  یوسفی
تهیه کننده:

لیلا یوسفی