برگزاری کارگاه آموزشی نحوه اجرای برنامه غربالگری فشار خون در بیمارستان های تحت پوشش با حضور معاون درمان دانشگاه

دکتر مهدی رضایی در جمع مسئولان پایگاه های سنجش فشار خون بیمارستان های دولتی و غیر دولتی تابعه گفت: امیدوارم این طرح که در سطح کلان و ملی در دست اجراست در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با قوت و قدرت کامل در بالاترین سطح استاندارد پیش رود.

گالری عکس

مدیریت امور پرستاری دانشگاه با همکاری معاونت بهداشت، روز شنبه 11 خرداد 98 جلسه ای به منظور آموزش فرآیند و نحوه اجرای برنامه بسیج ملی سنجش فشارخون ویژه مسئولین و پرسشگران پایگاه های غربالگری فشارخون مراکز درمانی تابعه تشکیل داد.
در این جلسه که در سالن اجتماعات معاونت درمان دانشگاه برگزار شد، دکتر رضایی معاون درمان، دکتر سعیدپور مشاور معاون درمان، دکتر شباب مدیر درمان، دکتر ورعی مدیر امور پرستاری، دکتر شعبانی رئیس واحد بیماری های خاص معاونت درمان و دکتر کریمی از واحد بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت، شهپر کارشناس پرستاری و خزائی کارشناس بیماری های خاص معاونت درمان نیز حضور داشتند.
دکتر رضایی با حضور در این جلسه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، گفت: پروژه بسیج ملی کنترل فشار خون آغاز خوبی برای توجه به مسائل مهم جامعه در سطوح اول خدمات بهداشتی درمانی یعنی در سطح پیشگیری است. با ایمانی که به شایستگی و توانمندی همکارانمان در حوزه بهداشت دانشگاه داریم، امیدوارم این طرح که در سطح کلان و ملی در دست اجراست در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با قوت و قدرت کامل در بالاترین سطح استاندارد پیش رود.
وی با اشاره به تقسیم کار انجام شده در اجرای برنامه غربالگری فشار خون افزود: در بحث شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا، همکاران ما در حوزه بهداشت با مدیریت خوب دکتر دلاوری به خوبی کارها را پیش خواهند برد و بخشی از کار نیز به عهده ما در حوزه درمان دانشگاه است که با همکاری مدیریت امور پرستاری، واحد بیماری های خاص معاونت درمان و مشارکت بیمارستان های تابعه هم در گام اول سنجش فشار خون و هم در گام های بعدی یعنی ارائه خدمات درمانی در سطوح 2 و3 با عزم و اراده ملی در تحقق این امر مهم تلاش می کنیم.
دکتر ورعی ضمن قدردانی از تمامی افرادی که در این طرح ملی مشارکت می کنند گفت: امیدواریم همکاران ما در بیمارستان های دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه به بهترین شکل از عهده انجام این مسئولیت ملی برآیند و ما هم در ستاد معاونت درمان سعی می کنیم در کنار این عزیزان با استفاده از تمامی نیروها و امکانات موجود در پیشبرد اهداف بسیج ملی کنترل فشارخون گام برداریم.
وی با اشاره به اهمیت بالای این موضوع افزود: بخش اصلی اجرای این برنامه به عهده معاونت بهداشت دانشگاه است. ما نیز در معاونت درمان و حوزه مدیریت امور پرستاری دانشگاه مشارکت و عزم جدی خود را در این بسیج ملی اعلام می کنیم.  
در ادامه، دکتر کریمی از واحد بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه، شیوع فشار خون بالا در کشور را تهدیدی جدی خواند و گفت:  بسیج ملی فشارخون بالا از 17 خرداد مقارن با روز جهانی فشارخون در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور همزمان آغاز می شود.
وی با اشاره به ابتلای حدود 18 میلیون از جمعیت کشور به بیماری فشار خون بالا،  افزود: این در حالیست که از این میان حدود 7 میلیون تن از بیماری خود مطلع نیستند.  طبق نتایج آخرین مطالعات و بررسی های انجام شده در سال 95 ، شیوع فشارخون بالا در جمعیت بالای 30 سال در استان تهران حدود 6/23  درصد بود. در کشور ما، اگر چه آگاهی خانم ها نسبت به این بیماری بیشتراز آقایان گزارش شده، ولی شیوع فشار خون بالا در خانم ها بیشتر است .
دکتر کریمی هدف کلی اجرای  بسیج ملی کنترل فشارخون را در مرحله اول، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، عوارض بیماری و پیامدهای آن،تشخیص زودهنگام و کنترل فشار خون خواند و گفت: در گام بعدی به دنبال شناسایی بیماران و شروع مراقبت و درمان آنان هستیم.
خبرنگار و عکاس: نجمه باهو

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو