دکتر ترابی: تصویر مناسب ذهنی مخاطب مساوی با موفقیت برند است

مدیر روابط عمومی دانشگاه در بیست و سومین جلسه خوش‌نامی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تصوير مناسب ذهنی مخاطب مساوی با موفقيت برند است.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران، دکتر ماشاءاله ترابی سه‌شنبه 6 آبان 99 در سالن شورای طبقه هشتم ستاد مرکزی دانشگاه گفت: طراحی و اجرای پويش ها يکی از رسالت مهم روابط عمومی و ارکان توسعه برند در دانشگاه است. برای طراحی پویش ها نياز به امکان سنجی و پیش کمپین وجود دارد که در اين مرحله توصیف، تشخیص و تجویز مناسب برای اجرای پويش انجام می شود. در اين مرحله مدل شکل گيری ارتباطات خلاق، دسته بندی مناسب و تجزیه و تحلیل مناسب مخاطبان، شرایط محیطی که رقبا، همکاران و نمونه های موفق و ناموفق در آن قرار داشتند و همچنین ویژگی هایی سازمان، ماموریت ها و ارزش های پایه ای که بايد مورد توجه قرار گيرند و براساس چرخه CASE  فعال شود. برای اینکه بتوانیم این شرایط را به وجود بیاوریم اول باید توصیف مناسب از خودمان و یک توصیف مناسب از مخاطب و محیط داشته باشیم تا بر اساس آن بتوانیم تجویز مناسب معرفی خدمات ويژه و توسعه فعاليت ها را در طراحی پويش انجام دهيم.
وی با بیان اینکه منظور از شناخت از خود، شناخت از سازمان است گفت: کسی می تواند سازمان خودش را بشناسد که اول خودش را شناخته باشد به همین منظور ما در دانشگاه افکارسنجی می کنیم تا ببینیم دیگران چه می گویند چون گفته ها مهم و اثرگذار است و شناخت مخاطب فوق العاده مهم است. در افکار سنجی مسیری را طی می کنیم که ببینیم مخاطب چه می خواهد و چه می گوید. این دو سوال برای ما مهم است. بر این اساس یک فرآیند تدوین و توصيف افکار عمومی  را که در داخل آن است طراحی کرده ایم که استراتژی ارتباطی را در درجه اول فراهم تا بر اساس آن به سمت ایده های خلاق حرکت کنیم.
دکتر ترابی تصوير مناسب ذهنی مخاطب را مساوی موفقيت برند دانست و گفت: هر چیزی که در ذهن مخاطب قرار می گیرد در واقع تعیین کننده جایگاه و برند ماست. پس در برندینگ به بخش امور مخاطبان نیاز داریم. ما در روابط عمومی امور مخاطبان را در قالب کمیته افکارسنجی فعال کرده ایم تا بتوانیم به یک جمع بندی دقیق و درست برسیم. دراین کمیته ما اتفاقات محیط را مرور و حرف ها و درخواست هایی که وجود دارد بررسی می کنیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه از ایجاد یک «واحد خلاقيت» در روابط عمومی خبر داد و گفت: ما در حال ایجاد یک آتلیه هستیم که به طور مرتب طرح های جدید را ارائه می دهد همانند صفحه جدید سایت دانشگاه که بسیار متفاوت و جذاب طراحی شده و ماهیت دانشگاهی به آن داده شده است.
دکتر ترابی با بیان اینکه هر کاری که در روابط عمومی شکل می گیرد در قالب نقشه است و این طور نیست که فعالیت ها بدون هدف پیش برود، استراتژی ارتباطی برند، تدوین خلاصه استراتژی پیام در روابط عمومی و بحث ایده پردازی یا جهش خلاق را تشریح کرد و گفت: نقشه ای که برای برندینگ دانشگاه طراحی شده تقریبا مشابه نقشه برند دانشگاه های بزرگ جهان است.
دکتر ترابی گفت: بخش اعظم کار ما این است که شرایط پذیرش را در دانشگاه مهیا کنیم یعنی تمام فعالیت هایی که در برندینگ می کنیم برای این است که واحدها با جان و دل کار جدید را بپذیرند و خودشان به سمت آن حرکت کنند که به نظرم امکان پذیر است.
وی با اشاره به فازهای برندینگ در مدل CASE به فاز C  ارتباطات خلاق، فاز A مخاطب شناسی، فاز S خودشناسی و فاز E محیط شناسی،  مزایا و معایب و همچنین تقدم و تاخر آن را بیان کرد.
دکتر ترابی با اشاره به روش اسپیرال در برندینگ گفت: اسپیرال یعنی به دور خود بچرخید ولی در در هر دور کمی بالاتر بروید. در این روش از یک فاز شروع می کنیم ولی آنرا نمی بندیم.
وی با تشریح نمودار BRANDING PERFORMANCE گفت: ما باید خودمان را به طور مرتب اصلاح کنیم؛ اصلاح جزو ذات برند است و بر پايه چرخه مداوم بازخورد انجام می شود.
دکتر ترابی به 5 مرحله که قلب و ذهن برند را می سازد( Heart،Massage،Image،Action و Systems )اشاره کرد و گفت: در اولین مرحله که قلب برند یا عشق است سعی می شود تصاویری را که حالت خوش در مخاطب به وجود می آورد زیاد کنیم زیرا بر اساس آن پیام مناسب شکل می گیرد. تصویری که در ذهن مخاطب از هر برندی شکل می گیرد اساس جذابیت برند برای آن فرد است. این تصویر هر چقدر زیباتر و بااحساس تر باشد تصویر خوشایندتری می دهد.
وی در پایان افزود: مدل پیامی که بر اساس تصوير اوليه شکل می گیردکمک می کند تا یک حالت پایدار در نوع ارتباط فرد و در نوع انتقال احساسش به دیگران به وجود بیاید و کمک می کند این تصویر را با زبان خودش برای دیگران ترجمه کند و این ترجمه سبب ایجاد حرکت و فعالیت و جنب و جوش می شود و کمک می کند سیستم در مدار مناسبی به کار خودش ادامه دهد پس از آن برند باید مخاطبان را کنترل و رقبا را آنالیز کند وآگاهی و تحلیل دائمی روی  بازخورد مخاطبان داشته باشند.
توضیح اینکه جلسات برندینگ سه‌شنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود.

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

گالری عکس مرتبط

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *