دکتر صحرائیان راه پیشرفت کشور را در پژوهش، تحقیق و فناوری در همه حوزه ها دانست
مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از ایده های برتر رویکرد حل مشکلات دانشکده با پژوهش؛ روز شنبه 23 آذر 98 با حضور دکتر محمدعلي صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، اعضای هیات علمی و آموزشی و اعضای مرکز پژوهش های دانشجویی دانشکده برگزار شد.
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده در ابتدای مراسم از حضور دکتر صحرائیان برای سومین سال متوالی در دانشکده پرستاری و مامایی در هفته پژوهش قدردانی کرد و با یادآوری از اظهارات معاونت تحقیقات و فناوری در دو سال گذشته؛ رسالت اصلی دانشگاه را تربیت پژوهشگران برای حل مشکلات کشور و حرفه در آینده دانست.
وی همچنین از تأکیدات دکتر صحرائیان بر لذت بردن از پژوهش، قرار دادن پژوهش جزو برنامههای روزانه و لزوم مسئله محور بودن پژوهشها سخن گفت.
دکتر نیکبخت با اشاره به تمرکز بر لزوم مسئله محور بودن پژوهشها تصریح کرد: باید با پژوهش مشکلاتی را از جامعه و کشورمان حل کنیم و در همین راستا معاون پژوهشی ایدهای را برای حل مشکلات دانشکده با پژوهش مطرح کردند و آقای دکتر صحرائیان نیز با اختصاص گرنت از آن حمایت کردند. این مسئله اعلام عمومی و تعدادی از پروژهها جمعآوری شد و داوران 5 پروژه را بهعنوان پروژه برتر انتخاب کردند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز پژوهشهای دانشجویی این دانشکده را جزء فعالترین و پرتلاشترین مرکز پژوهشهای دانشجویی در سطح دانشگاه دانست و با تأکید بر لزوم داشتن نگاه به جهان پیرامون برای جهتیابی کار پژوهشی، خواستار بررسی و رصد مداوم وضعیت علم و تحقیق در پرستاری و مامایی دنیا توسط واحد R&D دانشکده و بارگذاری آن در سایت دانشکده شد.
دکتر فاطمه واثق رحیم پرور، معاون پژوهشی دانشکده نیز با تشکر از حضور دکتر صحرائیان در اولین ساعات هفته پژوهش در دانشکده و با تأکید بر شعار هفته پژوهش «پژوهش اثربخش، فناوری ارزشآفرین و رونق تولید» گزارشی از علمسنجی اساتید دانشکده ارائه داد.
وی در این جلسه به ارائه گزارشی آماری با سرفصلهای میانگین h_index اساتید دانشکده در scopus به تفکیک گروههای آموزشی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، تعداد کل مقالات و استنادات،scopus اساتید دانشکده در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، تعداد مقالات با همکاری بینالمللی و درصد مقالات چاپ شده در ژورنالهای ایندکس شده در scopus بر حسب Quartile, تعداد طرحهای دانشکده، کارگاههای پژوهشی و... پرداخت.
وی همچنین از رشد گروه آموزشی پرستاری ویژه و مدیریت در تعداد استنادات اساتید دانشکده در Scopus خبر داد.
معاون پژوهشی دانشکده همچنین از برگزاری دومین رویداد کارآفرینی و فناوری مراقبتهای مکمل در دانشکده با همکاری سازمان نظام پرستاری در سال جاری سخن گفت.
دکتر واثق در توضیح فراخوان حل مشکلات دانشکده با پژوهش از ابتدای مهرماه سال جاری گفت: در ابتدا هر کدام از معاونتها 5 مورد از مشکلات خودشان را طرح کردند و درمجموع فراخوان با 19 عنوان براساس مشکلات مطرح شده اعلام شد. 33 مورد پیش پروپوزال از اعضای هیئتعلمی و کارکنان و دانشجویان دریافت و 5 عنوان پروپوزال انتخاب شد.
دکتر آرزو راستی، سرپرست مرکز پژوهشهای دانشجویی دانشکده نیز با تبریک هفته پژوهش، اعضای شورای مرکزی و کارگروههای مرکز را معرفی کرد و گزارشی از برگزاری جلسات شورای مرکزی و اقدامات کارگروههای مرکز ارائه داد.
وی برگزاری کارگاههای پژوهشی با استفاده از اساتید، دانشآموختگان برتر و مدرسین برتر مراد با هدف سرمایهگذاری روی دانشجویان ترم پایینتر، انتخاب علی غفار رحیمی دانشآموخته دانشکده در بیست و پنجمین مجمع مرکز بهعنوان مدرس برتر و کسب رتبه برتر مرکز پژوهشهای دانشجویی دانشکده در بین دانشکدههای دانشگاه را ازجمله دستاوردهای مرکز دانست.
وی همچنین اخذ مجوز برگزاری کارگاهها در قالب طرح خدمات ارتباط با صنعت را از کارهای نوآورانه مرکز دانست.
دکتر راستی شعار آرمانی مرکز را «پژوهش مبنای هر تغییر و هر دانشجو یک محقق کارآفرین» عنوان کرد و گزارشی اجمالی از فعالیتهای کارگروه آموزش، کارگروه بینالملل، کارگروه روابط عمومی، کارگروه نوآوری و کارآفرینی، کارگروه فرهنگ و هنر را ارائه داد.
راه پیروزی کشور در دست دانشجویان
دکتر محمدعلی صحرائیان؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه که برای سومین سال متوالی روز اول هفته پژوهش را میهمان دانشکده پرستاری و مامایی بود با تبریک هفته پژوهش، از فعالیتهای انجام شده در دانشکده پرستاری و مامایی قدردانی کرد و آن را باعث افتخار دانشکده و دانشگاه دانست.
وی با تأکید بر جایگاه معلم و استاد در فرهنگ ایرانی و اسلامی در بخشی از سخنانش خطاب به اساتید دانشکده گفت: وقتی دقت میکنیم، میبینیم که چقدر به استاد و معلم ارزش داده میشود. به حدی که گاهی جای پدر و مادر با معلم عوض میشود. واقعیت این است که ورود به دانشگاه مثل یک تولد دیگر است؛ دانشجو وارد فضای دیگری شده است که پدر و مادرهای اصلی تعلیم و تربیتش اساتیدش هستند.
وی تصریح کرد: ذهن بشر، ذهن سؤالکننده و پژوهش محور است. معلم باید مراقب ذهن این فرزندان باشد تا ذهن پژوهشگر باشد. باید بخواهیم که ذهنهای خلاق به دنبال حل مشکلات باشند. متأسفانه در کشور ما چیزی که مغفول مانده است این است که بیشتر تلاشها براساس آموزش برمبنای حفظیات است. این ذهن خلاق و پژوهشگر را از همانجا دچار سرکوب میکنیم و این جای تأسف دارد.
وی افزود: در دانشکده بزرگترین وظیفه ما تربیت پژوهشگر است. راه پیشرفت کشور در پژوهش تحقیق و فناوری است. اگر جامعهای میخواهد رشد کند باید از ابتدا این پژوهشگری جاری باشد؛ اما متأسفانه پژوهش زبان مشترک کشور ما نشده است؛ متأسفانه کل جامعه حول محور پژوهش نمیچرخد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خطاب به دانشجویان اظهار داشت: ضمن درک شرایط موجود که فضای ناامیدی و یاس در منطقه ما فراگرفته است باید یادمان باشد که کشور ما شرایط بسیار سختی را پشت سرگذاشته و از بسیاری از اینها پیروزمندانه عبور کرده است. امروز راه پیروزی کشور در دست شماست و اگر شما تلاش کنید و این تلاش به ثمر برسد کشور موفق میشود. در غیر این صورت اگر نسل جدید ما دچار یاس و ناامیدی شوند بسیاری از مشکلاتی که امروز وجود دارد دو صدچندان خواهد شد.
دکتر صحرائیان گفت: ما امروز حاصل تلاش بقیه را استفاده میکنیم؛ زایمان که یک پروسه طبیعی در زندگی بشر است نگاه کنید که در صدسال پیش چگونه بوده است و امروز تبدیل به چه فرایندی شده است؟ امروز بهجایی رسیدهایم که اسمش را زایمان بدون درد میگذاریم. آیا این اتفاق بدون پژوهش اتفاق افتاده است؟ همه ما در زندگی فرصت محدودی داریم؛ باید فکر کنیم که در طی این مدت زندگی و کاری به چند سؤال پاسخ دادم که باعث شد زندگی مردم بهتر شود.
وی با تأکید بر لزوم کاربرد فناوری در سلامت گفت: عمده چیزی که جهان امروز را تغییر داده است فناوری است و اگر فناوری را از سلامت جدا کنیم پزشکی، پزشکی جدیدی نخواهد بود. باید به فکر این باشید که با فناوری بتوانید به جامعه و مردم خودتان کمک کنید. جهان جدید جهانی است که باید خودتان بتوانید کارآفرین باشید و کار خلق کنید.
وی همچنین در پایان صحبتهایش افزایش گرنت های تخصیص یافته به حل مشکلات دانشکده با پژوهش از 6 میلیون به 6 تا 10 میلیون به ازای هر پروژه را نوید داد.
در این مراسم از 5 عنوان پروپوزال با عناوین بهبود فرایندهای آموزشی- تعاملی دانشجویان بینالملل با طرح منتورینگ و دستیار معلم متعلق به دکتر معصومه ایمانی پور، طراحی آزمایشگاه مجازی ارائهی واحدهای آموزشی منتخب در اپلیکیشن TRITAPP متعلق به سحر محسنی، دکتر آرزو راستی، دانیال مظلوم و علی ابدالی، طراحی سیستم الکترونیکی تحت وب ثبت بیلان آموزشی اساتید دانیال مظلوم و صهیب عباسی، مامایی مبتنی بر شواهد: راهکار مفید افزایش دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان و کارکنان مامایی در بالین متعلق به دکتر الهام ابراهیمی، دکتر شیرین شهبازی و دکتر مریم نکولعل، تحلیل ترجمان دانش پایاننامههای دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران متعلق به دکتر فاطمه بهرام نژاد و امین حسینی با اختصاص گرنت 6 تا 10 میلیون به هرکدام مورد تقدیر قرار گرفت.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان
ارسال به دوستان