رونمایی از پنج محصول ساخت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ششمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور از پنج محصول ساخت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ششمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران با ساخت و ارائه 5 محصول در حوزه تجهیزات پزشکی در ششمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که از 3 تا 6 دی 97 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، حضور یافت.
در حاشیه این نمایشگاه، دکتر محمدرضا منظم، مدیر توسعه فناوری و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه با دکتر سعید سرکار، رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی و مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه گفتگو کرد. 
دکتر سرکار، ضمن تشکر از حمایت‌های همه‌جانبه دانشگاه در سیر تکاملی مجموعه تحقیقاتی و مرکز رشد تجهیزات پزشکی اظهار کرد: خوشبختانه امسال مرکز رشد در یک غرفه بزرگ و در بهترین جای نمایشگاه توانست تمام محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان مجموعه را به شایستگی ارائه کند و در معرض فروش مراکز تحقیقاتی و آموزشی قرار دهد.
امروز پنج محصول در غرفه دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور رونمایی شد. ابتدا مدل جدید ربات جراحی سینا توسط دکتر ستاری رونمایی شد که عملکرد آن قابل‌رقابت با بهترین ربات‌های جراحی جهان ازجمله ربات داوینچی است و قبل از اینکه فرآیند کلینیکی آن شروع شود؛ بیمارستان‌های شریعتی و سینا این دستگاه را خریداری کردند که به کمک متخصصین این بیمارستان‌ها، فرآیند آزمون کلینیکی را طی خواهد کرد.
محصول دوم، دستگاه میکروسیتی حیوانی یا سی‌تی‌اسکن تصویربرداری از حیوانات کوچک است که با دقت ۱۵ میکرون تصویربرداری می‌کند؛ این در حالی است که دستگاه سی‌تی‌اسکن انسانی رزولوشن معادل ۴۰۰ میکرون دارد. تکنولوژی ساخت چنین دستگاهی با دقت بسیار بالا نشانگر پیشرفته بودن این دستگاه ازنظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نسبت به سی‌تی‌اسکن انسانی است.
همچنین موفق به ساخت یک دستگاه سی‌تی‌اسکن صنعتی با رزولوشن ۲ میکرون شدیم که برای سنگ‌های نفت و معدنی و تصویربرداری‌های غیر مخرب به کار می‌رود. این دستگاه کاربرد و تقاضای بالایی در کشور دارد.
در کنار این سه محصول، دستگاه کپیلار اسکوپ یا کاپی ویژن برای ارزیابی بیماران روماتولوژی رونمایی شد.
دکتر سرکار تصریح کرد: میکروسکوپ AFM در پژوهشکده‌ها و مراکز وجود دارد، اما قیمت تیپ این دستگاه ۷۰۰ یورو است که بالا بودن هزینه خرید آن باعث محدود شدن دسترسی محققان برای تصویربرداری با میکروسکوپ الکترونی می‌شود. در این نمایشگاه تیپ دستگاه AFM ساخت ایران باقیمت کمتر از یک‌سوم مشابه خارجی و کیفیت قابل‌رقابت، در اختیار پژوهشگران قرارگرفته است.
دکتر سرکار با تأکید بر صرفه‌جویی ارزی با ساخت این تجهیزات در داخل کشور گفت: ربات جراحی سینا در این نمایشگاه باقیمت حدود ۷۰۰ هزار دلار فروخته می‌شود؛ درحالی‌که قیمت مشابه خارجی آن سه و نیم میلیون دلار و حدود ۵ برابر آن است.
وی تأکید کرد: اگر خودمان در کشور ظرفیت‌سازی نکنیم، هیچ‌وقت به چنین تجهیزات پیشرفته‌ای دسترسی نخواهیم داشت. به‌طور مثال، تمام تجهیزات آزمایشگاه پری کلینیکال مستقر در آزمایشگاه جامع دانشگاه، با هزینه‌ای معادل سه و نیم میلیارد تومان در داخل دانشگاه ساخته‌شده است و در صورت واردات مشابه خارجی این دستگاه‌ها، ۴ میلیون یورو باید پرداخت می‌شد و درعین‌حال مشکلات خاصی ازجمله تحریم‌ها نیز در مسیر واردات تجهیزات وجود دارد.
 
 
 
رئیس مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه اضافه کرد: شرکت‌های نفت ایرانی به ازای اسکن هر سنگ نفت، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار به آزمایشگاه‌های خارجی پرداخت می‌کنند درحالی‌که اخیراً طی یک قرارداد، اسکن ۷۰۰ قطعه‌سنگ با هزینه یک‌میلیون تومان به ازای هر قطعه در داخل مرکز در حال انجام است. همچنین ساخت دستگاه سی‌تی‌اسکن صنعتی، ضمن ارائه سرویس در داخل کشور و ارزان کردن خدمات، موجب حفظ اطلاعات ارزشمند مخازن نفت ایران می‌شود و ارزشی بسیار فراتر از صرفه‌جویی در هزینه‌ها دارد.
دکتر سرکار در پاسخ به سؤال دکتر منظم در این خصوص که به‌عنوان یک فناور پیشکسوت چه توقعاتی از مسئولین دارد اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور داریم و این دستگاه‌ها به‌عنوان نمونه بر وجود این ظرفیت‌ها صحه می‌گذارد؛ از مسئولین انتظار دارم که این ظرفیت‌ها را باور کنند و اگر باور کنند به‌تبع آن حمایت نیز خواهند کرد و کشش بازار را در پی خواهند داشت. متأسفانه تعداد زیادی از مسئولین رده‌بالای کشور هنوز توان ساخت داخل را باور ندارند و به واردات کالای خارجی معتقد هستند.
در پایان، دکتر سرکار عنوان کرد: اگر حمایت‌های لازم وجود داشته باشد، می‌توانیم هرسال به‌طور تضمینی پنج دستگاه پیشرفته در حوزه پزشکی را به بازار ارائه کنیم.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی
عکاس: وحید مزاجردی
کلمات کلیدی
ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی