سرپرست معاونت بین الملل دانشگاه با سفیر تاجیکستان در ایران دیدار کرد

نعمت‌الله امام‌زاده، سفیر تاجیکستان در ایران به منظور پیشبرد همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور با دکتر رامین کردی، سرپرست معاونت بین‌الملل دانشگاه دیدار کرد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در نشست روز چهارشنبه 13 دی 96، دکتر کاویانی، رئیس دانشکده مجازی، دکتر سعادت، معاون بین‌الملل دانشکده مجازی و رابط همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه با تاجیکستان،  دکتر حسن‌پور، مدير دفتر بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات دانشگاه و استادیار مرکز تحقیقات انگل‌های بومی ایران و دکتر جعفری، از دانشکده مجازی نیز حضور داشتند.
سرپرست معاونت بین‌الملل در ابتدا از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه علوم پزشکی کشور یاد کرد و گفت: 11 دانشکده، 16 بیمارستان آموزشی و 99 مرکز تحقیقاتی در زیرمجموعه این دانشگاه فعالیت می‌کنند.
دکتر کردی بیمارستان‌های دانشگاه را از مجهزترین مراکز آموزشی و درمانی کشور دانست که پذیرای بیمارانی از سراسر ایران هستند و تصریح کرد: تعدادی از این بیمارستان‌ها چون فارابی، آرش، امیراعلم، محب یاس، مرکز قلب تهران و مرکز طبی کودکان در حیطه‌های تخصصی خدمات خود را ارائه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه یک هزار و 698 عضو هیأت‌علمی آموزش بیش از 12 هزار دانشجو را در این دانشگاه برعهده دارند، اظهار داشت: این در حالی است که 86 درصد از این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.
سرپرست معاونت بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: 50 نفر نخست کنکور سراسری ایران از دو میلیون شرکت‌کننده هر ساله به دانشگاه علوم پزشکی تهران راه می یایند.
دکتر کردی ضمن ارائه توضیحات اجمالی در خصوص فعالیت هریک از دانشکده‌ها، افزود: هم اکنون دانشکده‌های پرستاری و مامایی و علوم تغذیه و رژیم شناسی در دو مقوله توسعه کوریکولوم های آموزشی و آموزش اساتید با دانشگاه کابل همکاری می‌کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در رنکینگ های بین‌المللی در رنک 200 تا 600 جهان قرار دارد، گفت: این دانشگاه با برخورداری از رتبه نخست در کشور، جزء 100 دانشگاه برتر آسیا است.
سرپرست معاونت بین‌الملل دانشگاه افزود: طی هفت تا هشت سال اخیر دانشگاه اقدامات موثری را در حوزه بین‌المللی سازی انجام داده که جذب بیش از 800 دانشجو از 45 کشور نمود اصلی این رویکرد است.
دکتر کردی اضافه کرد: مقطع دکترای عمومی با 402 دانشجوی در حال تحصیل، بیش‌ترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را دارد ضمن اینکه مقاطع دکترای تخصصی، دندانپزشکی عمومی، کارشناسی ارشد و کارشناسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی در ادامه، به علاقمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: آمارها حاکی است بالاترین تعداد دانشجویان جذب‌شده از کشورهای عراق، پاکستان، هند و افغانستان هستند.
سرپرست معاونت بین‌الملل دانشگاه در خصوص پذیرش دانشجو از کشور تاجیکستان نیز ابراز تمایل کرد و از آمادگی برای تعاملات نزدیک‌تر با دانشگاه‌های این کشور خبر داد.
دکتر کردی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران مقوله ایجاد شعب در کشورهای عراق، مجارستان و لهستان را در دستور کار خود دارد و علاقمند است در صورت فراهم بودن شرایط، در کشور تاجیکستان نیز شعبه یا دفتری داشته باشد.
وی با تأکید بر همکاری‌هایی که از مدت‌ها پیش میان دانشکده مجازی و دانشگاه ملی تاجیکستان شکل‌گرفته، از سفیر تاجیکستان در ایران خواست بستر عملیاتی شدن این سطح از تعاملات را فراهم کند.
سفیر تاجیکستان در ایران نیز این کشور را جوان و علاقمند برای توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر توصیف کرد و بیان داشت: در 10 تا 15 سال گذشته تاجیکستان تلاش کرده دستاوردهای تازه‌ای داشته باشد و در این مسیر از وجود پزشکان، متخصصان، مهندسان و کارشناسان ایرانی بهره برده است.
امام‌زاده با تأکید بر اینکه در طول چهار سال فعالیت خود در ایران احساس غربت و دوری از وطن نداشته است، گفت: روابط میان دو کشور هیچ‌گاه کمرنگ نبوده و حضور وزیر امور خارجه ایران در تاجیکستان، برگزاری اجلاس روسای کتابخانه‌های ایران و تاجیکستان با حضور کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های گمرکی میان دو کشور طی چند ماه اخیر حاکی از گستردگی این روابط است.
وی با اشاره به اینکه مدتی پیش دومین دانشگاه طب تاجیکستان افتتاح شده است، اظهار داشت: با وجود بهره‌مندی از دانشجویان و پزشکان حاذق در کشور، نیاز به آموزش و تربیت نیروی متخصص در این عرصه بیش از گذشته احساس می‌شود.
امام‌زاده از سرپرست معاونت بین‌الملل خواست ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه علوم پزشکی در راستای آموزش دانشجویان، پزشکان و متخصصان تاجیکستان را به  صورت مکتوب اعلام کند.
وی این رویکرد را در مشخص شدن مسیر همکاری‌های دانشگاهی آتی میان دو کشور موثر دانست و افزود: سفارت ایران در تاجیکستان ضمن تلاش برای حضور دانشجویان و پزشکان توانمند در دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت گذراندن دوره‌های آمورشی، عملیاتی شدن تفاهمات را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
در ادامه، دکتر سعادت، معاون بین‌الملل دانشکده مجازی نیز نظر سفیر تاجیکستان در ایران در خصوص ایجاد دفتر و یا شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران جویا شد و بر اهمیت به رسمیت شناخته شدن مدرک دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط وزارت تندرستی تاجیکستان در سایه تعاملات انجام شده، تأکید کرد.
دکتر حسن‌پور، استادیار مرکز تحقیقات انگل‌های بومی ایران نیز با توجه به موفقیت ایران در پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی واگیردار، در مورد تبادل تجربیات، پیشنهاداتی مطرح کرد.
دکتر جعفری از دانشکده مجازی نیز موضوع انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در سطح وزارتخانه‌های بهداشت ایران و تندرستی تاجیکستان را در راستای تحکیم روابط علمی و دانشگاهی مطرح کرد و گفت: تمام موارد مورد توافق طرفین می‌تواند در قالب این تفاهم‌نامه دیده شود.
سفیر تاجیکستان در ایران نیز با بیان اینکه شرایط در این کشور برای گسترش همکاری با ایران فراهم است و زمینه‌های ایجاد دفتر و یا شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی می‌شود، افزود: به نظر نمی‌رسد در خصوص به رسمیت شناخته شدن مدرک این دانشگاه توسط وزارت تندرستی تاجیکستان مسأله‌ای وجود داشته باشد.
وی در پایان با استقبال از پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه، به منظور پیگیری‌های لازم از وزارت تندرستی تاجیکستان قول مساعد همکاری داد.
سرپرست معاونت بین‌الملل دانشگاه نیز در جمع‌بندی این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به زودی در قالب مکاتبه‌ای زمینه‌های همکاری‌های علمی و دانشگاهی با تاجیکستان را تشریح می‌کند ضمن اینکه موضوع عقد تفاهم‌نامه همکاری را از وزارت بهداشت پیگیر خواهد شد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی

 




مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی