• تاریخ انتشار : 1403/07/28 - 08:38
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 40
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نشست مدیر روابط عمومی و رئیس دبیرخانه عالی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه برگزار شد

شورای پیام‌رسان سلامت؛ نقطه عطفی برای تحقق اهداف سینا رسانه

نخستین نشست شورای پیام‌رسان سلامت با هدف ارتقای سواد سلامت عمومی و اطلاع‌رسانی درباره اولویت‌های برنامه جامع سلامت استان، در دفتر مدیریت روابط عمومی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش سینارسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست 25 مهر 1403، دکتر عباس وثوق مقدم رئیس دبیرخانه عالی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، با اشاره به ضرورت راه اندازی شورای پیام رسان سلامت و با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه در سیاستگذاری مبتنی بر شواهد  متقن علمی سلامت گفت: شورای پیام رسان سلامت  همسو با بندهای 2 و 11 سیاست های کلی سلامت است که بر جلب مشارکت ساختارمند افراد، خانواده ها و جامعه در مسائل حوزه سلامت تاکید دارد.  
دکتر وثوق در توضیح پیشینه راه اندازی شورای پیام رسان سلامت گفت: به منظور ترویج فرهنگ سلامت، ابتدا در سال ۱۳۸۷ سازوکاری  در برنامه جامع سلامت استان قزوین طراحی و اجرا شد و سپس از سال 1393 در سطح کشور  در چارچوب نظام نامه مدیریت همه جانبه سلامت استان با رویکرد مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت گسترش یافت. این سازوکار مبتنی بر شورای پیام‌رسان سلامت است که وظیفه هدفمندی و افزایش سرعت اطلاع رسانی سلامت را برای ذی نقشان دولتی؛ خصوصی و مردمی برعهده دارد.
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه، با اشاره به ساختار و وظیفه شورای پیام رسان سلامت گفت: با توجه به اهمیت موضوع سلامت و نقش کلیدی دانشگاه‌ها در این زمینه این شورا با مسئولیت مدیر روابط عمومی و دبیری مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه  باحضور نمایندگان روابط عمومی دستگاه های اجرایی تشکیل می شود.
دکتر وثوق رسانه را مهمترین حمایت طلب و ابزار تاثیر گذار بر سلامت مردم دانست و افزود: راه اندازی شورای پیام رسان سلامت می تواند برند شخصی و دانشگاهی را ارتقا و با استفاده از ظرفیت رسانه، آگاهی عمومی را در حوزه سلامت افزایش دهد.
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه بر ظرفیت خانه های مشارکت در سلامت و توسعه در انتقال پیام های سلامت تاکید کرد و گفت: در منطقه تحت پوشش دانشگاه 9 خانه مشارکت وجود دارد که 21 شبکه مردمی را دربر می گیرد. ساختار خانه های مشارکت در سلامت و توسعه  دانشگاه در کشور منحصر به فرد و ظرفیت خوبی برای توسعه سلامت است.
دکتر وثوق،  با اشاره به لزوم تبدیل دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشگاه نسل پنجم که نسبت به مسائل محیط زیست هم حساس باشد افزود: برنامه نوسازی خدمات بهداشت همگانی (نخبه) با شعار «بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به سلامت ایران می اندیشد» و با هدف مشارکت نخبگان علمی و مردمی و بخش خصوصی در تحقق  دانشگاه نسل پنجم تدوین شده است تا براساس آن ماموریت ملی تامین سلامت مردم محقق شود.
رئیس دبیرخانه  سلامت و امنیت غذایی دانشگاه، با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه سلامت جامعه، درباره شورای پیامگزاران و مشاوران دستگاه های اجرایی استان تهران توضیح داد و گفت: در قالب این شورا نمایندگان دستگاه های اجرایی آموزش می بینند تا در دو حوزه سلامت کارکنان خود و سیاستگذاری مبتنی بر سلامت اقدام کنند.
دکتر وثوق در توضیح نظام شبکه خدمات جامع و همگانی سلامت (نجات) گفت: این اقدام معاونت بهداشت که در راستای تقویت رویکرد اجتماعی سلامت در مرکز بهداشت جنوب تهران اجرا می شود در کشور منحصر به فرد است و در قالب آن ارتباطات  نظام مند با مردم، سازمان ها و ادارت، بخش غیردانشگاهی ارایه کنندگان خدمات سلامت و نخبگان و اندیشمندان و محققان برای توسعه سلامت مناطق شهرداری تحت پوشش در حال استقرار است.
وی، ابراز امیدواری کرد در قالب شورای پیام رسان سلامت و با استفاده از ظرفیت های سینارسانه و حوزه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت، اقدامات موثری در ارتقا سلامت جامعه صورت گیرد.

 گامی نوین برای ارتقای سواد سلامت جامعه
دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، ضمن اشاره به نقش تحولات عمیق رسانه‌ها و هوش مصنوعی در جهان، اظهار داشت: «حوزه بهداشت دارای گستره‌ای وسیع از خدمات است و پیام‌های سلامت می‌توانند با بهره‌گیری از توان هوش مصنوعی و رسانه‌ها به عمق جامعه نفوذ کرده و تغییرات مطلوب در رفتار مردم ایجاد کنند.»
وی با تأکید بر اهمیت پروژه ترویج سبک زندگی سالم در میان نوجوانان افزود: «فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه در راستای "روزنامه‌نگاری برند" منجر به تعریف پروژه‌ای در منطقه ۱۷ تهران شده است که بر اساس آن، مفاهیم سبک زندگی سالم به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. سپس این مفاهیم توسط خود دانش‌آموزان به همسالانشان منتقل می‌شود، که همین امر تأثیرگذاری بیشتری در گروه‌های سنی مشابه دارد.»
دکتر ترابی، تحقق دانشگاه اجتماعی را از رسالت‌های اصلی روابط عمومی برشمرد و بیان کرد: «دستاوردهای علمی محققان و آموزش‌های تخصصی دانشگاه باید از طریق رسانه‌ها در اختیار جامعه قرار گیرد تا با استفاده از این علم نافع، پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه باشیم.»
وی در ادامه با اشاره به نقش مهم رسانه در دانشگاه تصریح کرد: «علاوه بر پاسخگویی به نیازهای داخلی، با توجه به استقبال کشورهای همسایه از خدمات دانشگاه، لازم است که همزمان وب‌سایت‌های انگلیسی و عربی نیز توسعه یابند.»
دکتر ترابی همچنین مدل تولید محتوا و مدیریت شهرت و تصویر دانشگاه را که با هدف دستیابی به دانشگاه اجتماعی در روابط عمومی طراحی شده، تشریح کرد و افزود: «اقدامات ارزشمندی در دانشگاه انجام شده است که باید با قدرت رسانه‌ای مناسب به جامعه منعکس شود تا اثربخشی لازم را داشته باشد.»
در پایان، دکتر ترابی شورای پیام‌رسان سلامت را نقطه عطفی برای تحقق اهداف سینا رسانه دانست و گفت: «رسانه به عنوان جزئی جدانشدنی از فعالیت‌های دانشگاه، نقشی کلیدی در تحقق دانشگاه اجتماعی دارد و سینا رسانه آمادگی کامل خود را برای انتشار پیام‌های سلامت اعلام می‌کند.»

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 281585
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *